Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:03:33
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:55:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 18:49:12
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:23:38
Probleem met inloggen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:34:23
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:49:24
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief?
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 10:45:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities (gelezen 16798 keer)
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #30 Gepost op:
26 April 2011, 18:27:21 »
@Ronals Koerts
De helling links onder is 2,84m lang en daalt 8 cm
De helling recht is 2,55m lang en daalt ook 8cm
Volgens AnyRail Zou dit precies kunnen rechts maar deze ga ik nog langer maken tot net over de kruising naar het schaduwstation.
De totale afmetingen zijn 3,36m bij 1,90. op de tekening staan ook zelf de maten maar die zijn te klein in het plaatje hier.
@J J H S
De Helling links laat ik zoals hij is, Recht verleng ik hem nog.
Het Station licht inderdaad wel een beetje naar achteren maar ik heb al meerdere baanplannen gemaakt waarin het station vooraan ligt. Als ik dat doe rijd de trein steeds achterlangs het station en ik wil het meest de aandacht trekken naar rijdende treinen zoals de IRM en de DDm + 1800. toch heb ik een groot (en simpel) station gebouwd omdat ik met lange treinen rijdt.
Het dubbelspoor heb ik gekozen omdat ik met materieel ga rijden van 1985-Heden waar soms nog een Piko Hondekop als soort museumtrein over rijdt.
«
Laatst bewerkt op: 27 April 2011, 15:47:47 door Sneeuwtrein
»
Gelogd
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #31 Gepost op:
26 April 2011, 22:51:47 »
Hoi,
Allereerst: je hebt een leuk baanplan met veel mogelijkheden. Er is echter 1 ding wat ik me (Als enigszins goederentreinfanaat) wel afvraag. Is het verstandig om direct vanaf een perronspoor naar de goederensporen te gaan? Oftewel, heb je nog een mogelijkheid om een vijfde spoor aan te leggen met daaraan de doodlopende goederensporen.
Met vriendelijke groet, Gert
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5671
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #32 Gepost op:
26 April 2011, 23:02:32 »
Helemaal eens met Gert. Leg een engels wissel aan de kop van het perron naar een vijfde (hoofdgoederen)spoor, met als tegenwissel (en ter beveiliging bij het rangeren, c.q. extra uithaalmogelijkheid) een rechter wissel contra. Kost je weliswaar een wissel meer, maar het is direct veel meer natuurgetrouw. Datzelfde doe je idealiter aan de rechterkant ook (daar kun je het tegenwissel weglaten). Dan blokkeer je bij het omlopen van de goederenloc slechts het vierde perronspoor en niet de hoofdsporen.
Gelogd
Groet, Frank
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2549
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #33 Gepost op:
26 April 2011, 23:12:11 »
Hoi Sneeuwtrein,
Ik heb ook nog een vraagje/opmerking over je ontwerp. In de rode cirkel zie ik iets dat ik niet begrijp. Volgens de tekening sluit dit niet aan op je schaduwstation en er loopt ook geen spoor verder....
Wat is hier de bedoeling van ?
Groeten Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #34 Gepost op:
26 April 2011, 23:16:56 »
Hallo Boerpost en spoorzeven.
Bedankt voor de reacties, ik interesseer me meestal niet zoveel in goederentreinen dus daardoor had ik ertotaal niet aan gedacht.
Toch bedankt want ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken zodat er ook een paar goederentreinen over mijn baan kunnen rijden.
Bedoelen jullie een spoortje zo?
@Forever Rocofan,
Dat spoortje gaat wel naar het schaduwstation. dit is alleen niet goed te zien.
Hier een plaatje met alle sporen bij elkaar.
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 23:59:08 door Sneeuwtrein
»
Gelogd
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #35 Gepost op:
30 April 2011, 18:26:41 »
Hoi Sneeuwtrein,
Wat betreft jouw wijziging betreft: de wisselaansluiting met engels wissel halverwege het perron kun je beter op dat punt weglaten. Zie ook Spoorzeven zijn opmerking om het engels wissel aan de kop van het perron te plaatsen. (Je hebt dan gelijk een dodlopend stuk spoortje, ook wel kopspoor genoemd, waar je een loc kunt stallen.) Verder kun je het doorgaand goederenspoor misschien wat verder laten doorlopen naar rechts om eventueel achter de wissels naar de perronsporen aan te sluiten. Je houdt dan je perronsporen vrij van goederentreinen en gezien jouw plan lijkt me dat de bedoeling. (Plaats van de perronsporen en perrons zou ik zeker zo laten, ziet er echt goed uit!) Overigens, een doorgaande goederentrein kun je natuurlijk altijd over een perronspoor laten rijden, toen ik destijds nogal veel treinen keek in Assen gebeurde dat regelmatig.
Met vriendelijke groet, Gert
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #36 Gepost op:
30 April 2011, 20:28:24 »
Hoi,
Ik weet niet of je gelijkstroom rijdt, maar anders heb je een
keerlusprobleem
in je stroomkring. Is wel op te lossen, hoor.
Dat probleem zit dan bij het spoortje naar het schaduwstation, links.
Of is het schaduwstation nog steeds een eindstation?
Verder interessant plan
.
Gr Koen
«
Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 20:45:55 door KoenF
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #37 Gepost op:
30 April 2011, 23:31:40 »
@Boerpost
Ik laat het zo met dat extra spoortje erbij, anders moet ik een wissel net voor de bocht naar het station leggen, dat wil ik liever niet.
@KoenF
Bedankt voor de reactie, je zegt dat ik een keerlus probleem heb maar er zit helemaal geen keerlus in mijn plan.
Het zijn Helixen.
Ik rijdt gelijkstroom.
Kun je het probleem misschien aanwijzen met een rondje eromheen?
«
Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 23:52:41 door Sneeuwtrein
»
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #38 Gepost op:
30 April 2011, 23:58:26 »
Mmmm, hoe deed ik dat ook al weer
, plaatje oppikken bewerken hp phototsmart in paint cirkeltjes, ja, gelukt.
Hier zou ik het forum even op los laten, ben niet 100% technisch aangelegd. Volgens mij over het hele traject gezien heb je met een keerlus in de stroomkring te maken.
Gr Koen
«
Laatst bewerkt op: 01 May 2011, 00:11:47 door KoenF. Reden: extra pijltjes
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Thurbo
Offline
Berichten: 1081
Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #39 Gepost op:
01 May 2011, 11:53:06 »
Ik zie niet waar je keerlus krijgt.
Gelogd
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #40 Gepost op:
01 May 2011, 12:16:58 »
Er zit geen keelus in mijn baanplan.
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #41 Gepost op:
01 May 2011, 13:30:40 »
Je hebt geen keerlusprobleem, maar als je analoog rijdt wel een polariteitsprobleem.
Uitgaande dat je het dubbelsporige gedeelte in twee richtingen gebruikt, heb je bij de verbindingen tussen binnen- en buitenspoor het probleem dat + en - elkaar raken. Het enkelsporige gedeelte met de helixen moet ook om te polen zijn als je dat in twee richtingen wilt gebruiken.
Het is allemaal wel meer of minder eenvoudig op te lossen, waarvan de allereenvoudigste is om digitaal te gaan rijden
, maar zolang je analoog rijdt is het simpeler een baan te ontwerpen waar binnen- en buitenspoor elkaar nooit tegenkomen.
Huub
Gelogd
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 608
***
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #42 Gepost op:
01 May 2011, 13:36:09 »
Ik denk dat ik ook digitaal ga rijden op deze baan.
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3920
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #43 Gepost op:
01 May 2011, 18:49:54 »
Dan hou je alsnog dat probleem. Zolang je 2-rail rijdt, heb je altijd het probleem van de polariteit.
Gr,
Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities
«
Reactie #44 Gepost op:
01 May 2011, 19:37:56 »
Meestal gebruik je de verbinding niet tussen dubbelspoor.
Plastik railverbinderdjes zijn hier de oplossing.
In een station licht dat anders, hier ga je digitaal toch een keerlus module moeten toepassen wil je alle sporen in een richting gebruiken.
Johan.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hollandse baan voor stoptreinen en Intercities