Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Frank Bunnik
Vandaag om 15:40:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luit
Vandaag om 15:38:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
  

Auteur Topic: Zelf bouwen.  (gelezen 272026 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #780 Gepost op: 31 January 2015, 10:16:49 »
Ik sluit me aan bij de voorgaande comments  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #781 Gepost op: 31 January 2015, 11:08:59 »
Vakwerk! !

Grt,
Marcel

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #782 Gepost op: 31 January 2015, 19:04:14 »
Bedankt voor de reacties. Tja het volgende project ??????????????? Mijn modelbouw collega is bezig met de markt van Sittard in de jaren 60. Een behoorlijk project. Als bijbehorend gebouw zat ik te denken aan station Sittard in de jaren 50. Een erg mooi gebouw vind ik het niet. Maar het was wel het eerste stationsgebouw in Nederland met alleen maar platte daken. Had eerst gekozen voor een situatie voor 1923. Maar dat kunnen zich velen niet meer herinneren.
Maar ik ben nog lang niet uitgekeken in Limburg. Heb hier ook nog de tekeningen liggen van de kerk en kasteel Rivieren in Klimmen. Dus kan nog even voor uit.

Gr. Bert


Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #783 Gepost op: 07 March 2015, 09:15:47 »
Tja het heeft even geduurd. Maar stilgezeten heb ik niet. Het is toch een model geworden van station Sittard (1955). Mijn bouwtechnieken zijn bij de meeste wel bekend. Mijn modelbouw collega is bezig met het bouwen van de oude markt van Sittard. Dus samen met het station krijgen we weer twee historische stukjes van Sittard in onze verzameling.
Heb eerst de bouwtekeningen moeten maken. De tekeningen die ik van het Utrechts Archief ontvangen heb waren niet compleet. Gelukkig stonden er wel leesbare maten in. Dus heb ik eerst zelf de bouwtekeningen gemaakt in schaal 1:87. Zelf vind ik het niet zo'n schitterend gebouw. Maar het was wel het eerste station in Nederland met alleen maar platte daken. Het gebouw wordt 62cm lang.
Hier de eerste contouren van het station en een stukje van de oude markt van mijn collega.

Gr. Bert.






sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #784 Gepost op: 07 March 2015, 11:32:46 »
Complimenten, dat wordt een fraai geheel  (y)

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #785 Gepost op: 24 April 2015, 20:14:54 »
Het heeft een tijdje geduurd. Maar tussentijds heb ik voor een ander project het ophaalgebouw van de Staatsmijn Emma gebouwd. Het station van Sittard is de afbouwfase genaderd. Het geheel komt weer op grondplaat compleet met perron en kruiswissel tussen de sporen 1 en 2.
Ik vind het niet het mooiste stationsgebouw van Nederland. Maar het was in 1922 wel het eerste stationsgebouw met alleen maar platte daken.









Interieur ophaalgebouw schacht 2 Staatsmijn Emma. Links is de Koepeschijf waarover de liftkabel loopt.






Het ophaalgebouw van schacht 2. Het gebouw is schaal 1:100.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #786 Gepost op: 24 April 2015, 23:38:20 »
Hoi Bert,

Weer een mooi werkstuk (y) (y)

gr,

Jo

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #787 Gepost op: 25 April 2015, 07:29:03 »
Beide mooie stukjes werk. Station Sittard heeft door de symetrie toch ook wel wat. Je blijft er wel naar kijken!  :)

Wat is de reden dat je zowel in 1:87 als 1:100 bouwt? Hierdoor zijn de gebouwen moeilijk te combineren?

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #788 Gepost op: 25 April 2015, 08:39:56 »
Hallo Vincent.

De reden dat ik het ophaalgebouw in schaal 1:100 heb gemaakt is omdat het deel uitmaakt van een project voor een school. Men wil graag voor het volgende school project een maquette hebben van een kolenmijn. Hierin moet het gehele kolenwinnings proces zichtbaar zijn. Om de proporties enigszins te beperken heb ik gekozen voor schaal 1:100. We hebben maar een beperkte ruimte van 1.20m x 2.40m. Dus ik zal keuzes moeten maken.
Maar de gebouwen zijn nogal vrij groot. Het verschil met 1:87 valt wel mee.

Gr. Bert.

Dit is een voorbeeld van een model van de Oranje Nassau mijn 1 in Heerlen.De foto is afkomstig van de site : De mijnen.nl


 

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #789 Gepost op: 26 April 2015, 19:54:27 »
Vandaag gewerkt aan de perronkap van Sittard. Tja wat moet je als het regent, dan maar lekker hobbiën.



Even voor het station geplaatst en kijken of alles past.




En hier is hij al gespoten.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #790 Gepost op: 26 April 2015, 23:23:24 »
Gaaf Bert,

 (y) (y)

gr,

Jo


mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #791 Gepost op: 27 April 2015, 09:30:21 »
Mooi stuk werk,Bert.  (y)
Groet,Marco.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #792 Gepost op: 27 April 2015, 09:35:07 »
Weet wel goed genoeg om buiten te spuiten. ;)
Bedankt voor de toelichting! Klinkt logisch

Vincent

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #793 Gepost op: 03 May 2015, 17:14:18 »
Station Sittard op de grondplaat. De kruiswissel heb ik samen gesteld van Piko A-rails.






Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #794 Gepost op: 30 May 2015, 11:07:46 »
Het heeft weer even geduurd. Maar er is weer gebouwd aan station Sittard. De rails liggen inmiddels in de ballast en ook de perronseinen zijn geplaatst.
Voor het 2e perron moet ik nog wat foto's gaan maken. Ook de eerste bovenleiding masten heb ik samengesteld.