Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?  (gelezen 12339 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2011, 11:51:17 »
Gerard, jouw oplossing is te simpel.
Je concentreert je alleen op de stopplaats, maar je moet de keerlussen ook in het verhaal meenemen.
En ik mis in jouw schema het ompolen van het enkelsporig baanvak. Want Caspar rijdt 2-rail analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2011, 12:29:44 »
Klaas,

Klopt helemaal. Maar gezien de grootte van zijn baan zal het antwoord daarop ook wat complexer zijn. Ik vind de tekening van leo (loclion), en met name de indeling van het baanplan, een startpunt voor de verdere indeling en 'automatisering'. Afgezien van de schaduwstations kan ik 7 verschillende secties ontdekken. Wil hij daar met meerdere treinen in rijden dan wordt automatiseren een onmogelijke opgave (wegvallen van vele vrijheidsgraden).
Als daar van scenery een antwoord op is dan kan de rest uitgetekend worden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2011, 16:42:22 »

Hallo allemaal,

Heel hartelijk dank voor het meedenken en jullie antwoorden.

De antwoorden lezend, verbaast het me nu niet meer dat ik als leek er niet uit gekomen ben.

Ik denk dat het antwoord van Klaas (#11) me de richting aangeeft hoe ik het moet gaan invullen, namelijk volgtijdelijk de schakelingen aanleggen. Dit heb ik ook binnen de keerlussen gedaan, en van keerlus naar keerlus rijden 7 treinen in volgorde (plaatje 1 bij #6).
Het duurde echter helaas vrij lang voordat de locs weer op het zichtbare spoor aan zouden komen, dus dacht ik dit met de passeersporen op te lossen.

Gerard vraagt om het aantal secties. Die heb ik nog niet uitgewerkt, maar het is zeker de bedoeling die op te gaan nemen, eventueel met behulp van het bloksysteem van Fleischmann. Het is inderdaad de bedoeling dat er meerdere trein gaan rijden. Het gele spoor ligt op 40 cm hoogte en is vlak, de stukken rails die gekoppeld zijn aan de draaischijf wil ik volledig handmatig bedienen, mogelijk wat automatisch de wissels verzetten met de reedcontacten en relais. De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations.
Wat vrijheidsgraden zijn weet ik niet, google geeft mij daar niet echt een duidelijk antwoord op waardoor dat mij duidelijk wordt.

Het antwoord van Leo ga ik eens nauwkeurig bekijken, mogelijk is dat te gebruiken.

Groet,

Caspar

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2011, 19:46:18 »
Hoi Casper,

Je moet in die tekening van mij die twee reed relais die voor het ompolen zorgen (licht groen links boven en donker groen rechts onder) in de stop secties plaatsen, dus binnen de rode rail isolaties. Wel zo dat de trein voor deze reed relais al stopt.

gr Leo

wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

genincr

  • Gast
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2011, 07:53:46 »
Gerard, jouw oplossing is te simpel.
Je concentreert je alleen op de stopplaats, maar je moet de keerlussen ook in het verhaal meenemen.
En ik mis in jouw schema het ompolen van het enkelsporig baanvak. Want Caspar rijdt 2-rail analoog.

Als je de enkelsporige baanvakken in 2 richtingen wilt bereiden, krijg je een probleem met je bloksysteem.
Dat gaat echt niet zonder meer gewoon andersom werken.
M.a.w. dat werkt helemaal niet meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2011, 09:09:17 »
Als er al een bloksysteem tussen zit, dan kan je dat toch omschakelen? Wordt het niet eenvoudiger van,  maar wel spannender.
Iets minder spannend is om in elk enkelsporig stuk maar 1 trein tegelijk toe te laten. Dus elk enkelsporig baanvak is 1 blok. En als de trein dat blok heeft verlaten, dan kan je daarna beslissen welke volgende trein er in mag, van links of van rechts.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2011, 09:51:53 »
Hoi Casper,

Hieronder een schema met de relais aansluitingen erbij.
Als links en keerlus voorstelt dan is rechts het gele vlak en andersom, dus dit gaat niet van keerlus naar keerlus maar is 1 helft van het totaal.
Donker groene streepjes stellen reed relais voor en schakelen meerdere dingen in 1 keer, dit zal in de praktijk denk ik niet werken door de hoeveelheid stroom die er dan doorheen gaat, je kan ervoor kiezen om meerdere (voor iedere schakeling 1) reed relais te gebruiken of toch dat de schakelingen via een printplaatje gaan.
Misschien kun je de vrije aansluitingen van relais L en M nog ergens anders voor gebruiken.
Reed relais 2 en 2A liggen dichter bij de keerlus/geel dan bij de stopplaats.
Een eerste trein stop altijd voor reed relais 4(vanaf links) en 4A (vanaf rechts).




gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

genincr

  • Gast
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #22 Gepost op: 24 March 2011, 13:29:23 »
Iets minder spannend is om in elk enkelsporig stuk maar 1 trein tegelijk toe te laten. Dus elk enkelsporig baanvak is 1 blok. En als de trein dat blok heeft verlaten, dan kan je daarna beslissen welke volgende trein er in mag, van links of van rechts.

Daarmee wordt deze baan met behoorlijke rijlengte wel érg rustig voor wat betreft de treinenloop.......

Er liggen 2 van deze stopplaatsen tussen de beide keerlussen.

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2011, 16:10:18 »
Er liggen 3 stop plaatsen tussen de twee keerlussen, het middenstuk (geel) werkt nml. ook als een stop plaats (alleen hier wordt niet automatisch gewisseld) en zodoende heb je totaal vier enkelvoudige sporen.

gr Leo
 
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

genincr

  • Gast
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2011, 16:44:53 »
Deze handmatige stopplaats (=station) ligt tussen de beide automatische stopplaatsen.

Schematisch:

keerlus-----stopplaats-----station------stopplaats-----keerlus

Maar Caspar schrijft ook: "De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations."

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2011, 17:41:04 »

Ik kom net thuis, en heb even snel de antwoorden doorgelezen.
Na het eten en de hond uitlaten zal ik er eens voor gaan zitten om te trachten het allemaal te begrijpen.
In ieder geval alvast heel hartelijk dank voor het meedenken, de antwoorden en de tekeningen  (y)

Groetjes,

Caspar

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2011, 18:42:01 »
FLM,

Jou schematische voorstelling komt me bekend voor, alleen iets kleurrijker.  ;)
Deze handmatige stopplaats (=station) ligt tussen de beide automatische stopplaatsen.

Schematisch:

keerlus-----stopplaats-----station------stopplaats-----keerlus

Maar Caspar schrijft ook: "De rest van het gele spoor en het rode zou automatisch moeten gaan, maar wil ik ook handmatig het e.e.a kunnen doen , bv bij de stations."


Ik had al wat rekening gehouden met hand- en automatische- bediening op het station.
Zoals je in mijn aansluit schema kunt zien, bedienen de reed relais 4 en 4A de wissels bij de keerlus maar ook bij de gele (eventueel rode) sporen. Als je nu van deze wissels twee banen naar elkaar toelegt en hier ook een stop plaats van maakt, rij je automatisch van de ene naar de andere keerlus.
Voor iedere wissel plaats je nog een wissel, die je omzet om naar het station oftewel de gele sporen te rijden, waar je dan handmatig verder kunt bedienen en ook via deze wissels kom je weer op het automatische deel vd baan.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2011, 21:19:46 »


Ik probeer het even voor me in beeld te brengen met de tekening van Leo:

Spoor B en F hebben altijd spanning in dezelfde richting, A en D zijn sporen die altijd spanning hebben maar omgepoold worden. Spoor C en E kunnen zowel spanning hebben, als spanningsloos zijn. Stel loc rijdt van links naar rechts en op spoor E is niet bezet door een loc.

Trein komt van links uit de keerlus op spoor A (In de keerlus is
al omgepoold en is de wissel voor spoor A al goed gezet).

Vervolgens komt trein bij reedcontact 2 en activeert deze.
Deze zet de wissel 1 bij het passeerspoor op rechtdoor,
en wordt spoor C spanningsloos.

In spoor B aangekomen wordt reedcontact 3 geactiveerd.
Deze zorgt ervoor dat wissel 1 op afbuigend wordt gezet,
en geeft spoor E spanning (aangezien deze nu niet bezet is gebeurt er
in spoor E niets).  

Vervolgens stopt de loc, zonder reedcontact 4 te activeren in spoor C,
deze is namelijk spanningsloos.

Nu gebeurt er dus even niets en is het wachten op een loc die van spoor D die
van rechts naar links uit de keerlus komt (wissel 2 staat goed en er is
voor spoor D omgepoold in de keerlus).

Trein komt bij reedcontact 2A in spoor D.
Deze zet wissel 2 op afbuigend en zet en wordt spoor E spanningloos.

In spoor F aangekomen wordt reedcontact 3A geactiveerd.
Trein gaat stoppen in spoor E, deze is namelijk nog spanningsloos,
en reedcontact 3A zorgt dat wissel 2 op rechtdoor wordt gezet (spoor C naar spoor D),
en krijgt spoor C spanning.

Doordat spoor C nu spanning heeft,  gaat de loc in spoor C rijden
om vervolgens reedcontact 4 te activeren .
Dit reedcontact 4 geeft spoor E spanning, tevens wordt spoor D omgepoold
en de wissel in spoor D bij de keerlus wordt goedgezet.
Trein in E gaat dus rijden, maar dat dadelijk.

Trein rijdt dus uit spoor C en komt aan in D en activeert reedcontact 2A.
Hierdoor wordt wissel 2 afbuigend gezet van spoor D naar spoor F en rijdt de loc verder
en verdwijnt in richting de rechter kant.

Inmiddels is trein in spoor E gaan rijden en activeert reedcontact 4A.
Deze zet de wissel in spoor A bij de keerlus goed, en poolt de spanning in spoor A om.
vervolgens komt de loc aan bij reedcontact 2.
Deze zet de wissel 1 bij het passeerspoor op rechtdoor,
en wordt spoor C spanningsloos.

Als ik al een loc op spoor E heb staan lijkt het ook te werken.

Aandachtspunt voor mij is de lengte van de trein,
deze dient de wissels voorbij te zijn,
voordat reedcontact 3 of 3A wordt geactiveerd.

Klopt het gene ik hierboven beschreven heb ?

Groetjes,

Caspar
« Laatst bewerkt op: 24 March 2011, 21:55:09 door Scenery »

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2011, 21:46:28 »
Hoi Caspar,

Dit klopt als een bus.
Telkens als een trein een wissel omzet, dien je rekening te houden met de lengte vd trein dat deze er wel al overheen is.
Dat een trein de reed relais 2 en 2A activeert bij het wegrijden van resp. stop secties E en C is niet noodzakelijk voor de werking van het geheel, maar gebeurt nu eenmaal omdat hij daar ligt, maw: deze reed relais hebben alleen functie wanneer er een trein naar de stop plaats toe rijdt.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

genincr

  • Gast
Re:Stopplaats, eenvoudige schakeling mogelijk ?
« Reactie #29 Gepost op: 25 March 2011, 01:31:22 »
De maximale lengte van je trein wordt bepaald door het kortste spoor waar die moet kunnen stoppen, in het schaduwstation, de stopplaats etc.

Dit onderwerp interesseert me omdat ik een dergelijk baan wil gaan bouwen, maar dan als "hondebot", waarbij de sporen NIET in tweerichtingen wordt gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2011, 01:34:39 door FLMtreintjes »