Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen  (gelezen 13492 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2011, 10:34:00 »
Ik begrijp inderdaad dat het nog heter mag, dus ik heb een dikkere punt genomen
voor op de bout, die stond al op 450 maar als de punt niet genoeg warmte kan geleiden naar
het werkstuk heeft dat nog geen effect lijkt mij zo.

Dus, zonet even de punt verwisseld en de gastank onder het frame gesoldeerd, dat ging al stukken
makkelijker, zeker omdat de gastank een klompje messing is waar nog al wat warmte in moet.

Bedankt maar weer voor de tips, zo leer ik elke dag weer wat!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2011, 10:49:04 »
leuk kitje, die wil ik ook nog wel een keer maken, zeker omdat ze nog eind jaren 50 reden, dus leuk proto projectje :)
zijn deze kitjes nog redelijk verkrijgbar of is he puur matktplaats in de gaten houden ??

@ Karst, hoe kan jij zien dat de bout niet heet genoeg is geweest en te weinig sap gebruikt is ?? vindt ik wel zeer interessant om te leren hoe je dat kan zien, aangezien ik ook altijd loop te eikelen met de de bouttips en temperaturen :)
Mvg Marty,

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #17 Gepost op: 20 March 2011, 13:01:10 »
Leuk om op de marktplaatsfoto mijn eigen wagen terug te zien  ;D
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2011, 13:12:19 »
Ha, grappig  ;D

Die heb ik ook alleen maar gedownload om er een voorbeeld van te hebben mocht er
dus een kitje komen, en die kwam er dus de foto's (heb ze alle 3) komen goed van pas.

@ Marty,

Ik denk dat het marktplaats in de gaten houden wordt, maar misschien dat Dhr. Molekamp er ook
nog wel achter kan komen, je weet het tenslotte maar nooit, er staan daar ook zomaar weer nieuwe
modellen en kits te koop.

Ik denk overigens dat Karst de temperatuur kan zien aan de mate van verkleuring van het messing.
Deze wordt namelijk bij hoge temperaturen rood/oranje.
Zoals al gezegt, een dikkere punt genomen en daarmee verder gegaan.


Maar eerst de ashouders geplaatst, en met de tip van Stig voor het plaatsen de gaten schuin
gemaakt met een vijltje, het past nu ook lekker.


En dan even 180 graden omdraaien en op de rail met het onderstel dat past allemaal mooi.


Eventjes testen over een engelsman want die zijn toch wel lastig soms, daar geen problemen.
De middelste as glijd heel soepeltjes van links naar rechts  (y) ik ben tevreden met het resultaat.


Dan verder met de details, handrailen, opstaptrede;s etc...
Dat ziet er al een stuk beter uit zo.



Zo, eerst even eten en straks weer verder.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2011, 14:14:29 »
Hoi,

Zo ook in Apd weer wakker  ;D

Citaat van: Marty
@ Karst, hoe kan jij zien dat de bout niet heet genoeg is geweest en te weinig sap gebruikt is ?? vindt ik wel zeer interessant om te leren hoe je dat kan zien...

Te weinig warmte: Golfjes in de soldeer(naad) , het soldeer stolt onmiddelijk nadat je de bout hebt verplaatst.
Te weinig vloeimiddel icm te weinig warmte: Licht opstaande randjes waar soldeer overgaat in messing. Bij voldoende vloeimiddel, kun je eigenlijk geen randje zien/voelen.

Citaat van: Marty
...aangezien ik ook altijd loop te eikelen met de de bouttips en temperaturen :)

In het algemeen: Een zo fors mogelijke tip levert de beste warmte overdracht. Houd de punt van de tip goed schoon. Voor elke soldering veeg ik hem af met een katoenen *droge* doek. En pik daarna een miniscuul tipje soldeer, zodat de tip net aan glimt van het tin. Vloeimiddel op de plek des onheils doet dan de rest.


Citaat van: RobbertJan
....Ik denk overigens dat Karst de temperatuur kan zien aan de mate van verkleuring van het messing.
Deze wordt namelijk bij hoge temperaturen rood/oranje....

Idd, ook. Maar laat je niet misleiden, dit komt hoofdzakelijk van het vloeimiddel icm de warmte gedurende langere tijd. Bij veel warmte en voldoende flux hoef je maar 'kort' de boel warm te stoken en treedt de verkleuring niet of nauwelijks op ;)

Verder ziet het er prima uit RJ  8) (y)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2011, 17:07:32 »
En we zijn weer lekker verder aan het bakken geweest:


De achterwand er ingebakken, de keuze voor de jaren '50 variant is nu dus definitief.


Ik begin steeds meer lol te krijgen in het solderen, het gaat middels het
vloeimiddel zo verschrikkelijk makkelijk  (y) echt topspul!


De voorste wandjes er ingebakken, deze zijn los bijgeleverd dus er moet
precies gewerkt worden om ze goed op de plek te krijgen.
Helemaal met de correcte passing van het dak in het achterhoofd.
De voorste wand zat in eerste instantie niet goed, deze wel weer losgehaald en
opnieuw gesoldeerd, nu zit deze evenwijdig met de binnenwand en strak tegen het bordes.


Zo, dat begint er al op te lijken, even los op het onderstel gepast.


De zijdeuren er ingebakken, en begonnen met de handrailtjes waarvan de rail nog los zit en
puur voor het solderen is aangebracht, ook weer een tip die ik al eens voorbij heb zien komen
en dus direct toegepast heb  ;D


De achterwand, met de sluitbordhouders, een beetje teveel soldeer op de rechter maar
de details zijn gelukkig niet opgeslokt. Wat hier nog rest is het overloopplaat.

We gaan lekker verder  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2011, 17:34:37 »
Hoi robbertJan
Je gaat als een speer
ziet er al goed uit
Gr Jan

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2011, 19:16:41 »
Fraai !

Oeh en ah...  ;D

Dat 'vlekje' soldeer op de kopwand en z'n omgeving even lekker insoppen met vloeimiddel en met een 'droge bout het soldeer 'verdelen'. Daarna haal je het met het glasvezel potlood zo weg ;)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2011, 19:30:06 »
Dank dank,

Het is..... en dat klinkt altijd..... naja mijn eerste messing kit  ::)
Dus er gaan denk ik wel meer volgen, want dit smaakt toch ook wel naar meer.

Goede tip Karst, ik moet dan wel even achter een glasvezelpotlood aan, die heb ik
nou net even niet.

Ga ik nu eerst weer verder met de handrailtjes, daarbij heb ik denk ik een kleine vergissing
begaan met het aantal korte handrailhouders dat er is bijgeleverd, ik kwam er nu tekort.
Blijkt dat er ook handrailtjes vastzitten met een soort splitpennetjes, enfin.
Gelukkig had ik nog een setje korte handrailhouders van philotrain liggen dus ik kan gewoon
verder  ;D

Vanavond zal ik weer een paar plaatjes uploaden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2011, 19:34:55 »
Citaat van: RobbertJan
Het is..... en dat klinkt altijd..... naja mijn eerste messing kit  ::)
Dus er gaan denk ik wel meer volgen, want dit smaakt toch ook wel naar meer.

Zie je / Zien jullie wel  ;D Tot zover dus de magie rondom het messing bouwen... :P  Goed gereedschap en materiaal en zelfs RobbertJan kan het  ;D ;D

Zonder gekheid, het is zoals Ivo als eens zei: Het is anders, maar zeker niet moeilijker... En... het geeft verbluffende resultaten  8)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2011, 20:48:47 »
Zo is het maar net!

En ondertussen zitten alle handrailtjes en greepjes er op:









Dat was het dan wel weer voor vanavond  :D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2011, 20:51:49 »
Robert-Jan ik heb deze wagen ook gemaakt, maar hoe los jij dat op met de schuifdeur? Bij mij zitten de handrail houders in de weg als je de deur open wil doen??
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2011, 20:55:45 »
zo te zien bij RobbertJan ook ???
jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2011, 21:00:22 »
Ja, dat was ook iets wat mij opviel en ik heb de duitse fleischmann wagen er naast
gehad en daarbij krijg ik het zelfde idee.
Hoe krijg je die schuifdeur nou open, met die handrail die toch echt wel in de weg zit.

Wie het wel weet mag het zeggen  ;D

Ook op de plaatjes van het gelijke rijtuigje dat op Mp stond zitten de handrailtjes op dezelfde
plaats gemonteerd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2011, 21:04:34 »

Als ik naar de foto in "de erfenis" op blz 91 kijk lijkt het alsof er ter plekke van de deur een dikkere handgreep zit. Het lijkt er ook op dat de handgreep doorloopt en de enige manier waarop de deur dan nog open kan is doordat de handgreep van de wagen in die van de deur schuift.

Alleen de handgreephouder zo vlak naast de deur zou er op het model niet moeten zitten dan.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda