Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen  (gelezen 12279 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2011, 10:34:00 »
Ik begrijp inderdaad dat het nog heter mag, dus ik heb een dikkere punt genomen
voor op de bout, die stond al op 450 maar als de punt niet genoeg warmte kan geleiden naar
het werkstuk heeft dat nog geen effect lijkt mij zo.

Dus, zonet even de punt verwisseld en de gastank onder het frame gesoldeerd, dat ging al stukken
makkelijker, zeker omdat de gastank een klompje messing is waar nog al wat warmte in moet.

Bedankt maar weer voor de tips, zo leer ik elke dag weer wat!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2011, 10:49:04 »
leuk kitje, die wil ik ook nog wel een keer maken, zeker omdat ze nog eind jaren 50 reden, dus leuk proto projectje :)
zijn deze kitjes nog redelijk verkrijgbar of is he puur matktplaats in de gaten houden ??

@ Karst, hoe kan jij zien dat de bout niet heet genoeg is geweest en te weinig sap gebruikt is ?? vindt ik wel zeer interessant om te leren hoe je dat kan zien, aangezien ik ook altijd loop te eikelen met de de bouttips en temperaturen :)
Mvg Marty,

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2011, 13:01:10 »
Leuk om op de marktplaatsfoto mijn eigen wagen terug te zien  ;D
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2011, 13:12:19 »
Ha, grappig  ;D

Die heb ik ook alleen maar gedownload om er een voorbeeld van te hebben mocht er
dus een kitje komen, en die kwam er dus de foto's (heb ze alle 3) komen goed van pas.

@ Marty,

Ik denk dat het marktplaats in de gaten houden wordt, maar misschien dat Dhr. Molekamp er ook
nog wel achter kan komen, je weet het tenslotte maar nooit, er staan daar ook zomaar weer nieuwe
modellen en kits te koop.

Ik denk overigens dat Karst de temperatuur kan zien aan de mate van verkleuring van het messing.
Deze wordt namelijk bij hoge temperaturen rood/oranje.
Zoals al gezegt, een dikkere punt genomen en daarmee verder gegaan.


Maar eerst de ashouders geplaatst, en met de tip van Stig voor het plaatsen de gaten schuin
gemaakt met een vijltje, het past nu ook lekker.


En dan even 180 graden omdraaien en op de rail met het onderstel dat past allemaal mooi.


Eventjes testen over een engelsman want die zijn toch wel lastig soms, daar geen problemen.
De middelste as glijd heel soepeltjes van links naar rechts  (y) ik ben tevreden met het resultaat.


Dan verder met de details, handrailen, opstaptrede;s etc...
Dat ziet er al een stuk beter uit zo.



Zo, eerst even eten en straks weer verder.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2011, 14:14:29 »
Hoi,

Zo ook in Apd weer wakker  ;D

Citaat van: Marty
@ Karst, hoe kan jij zien dat de bout niet heet genoeg is geweest en te weinig sap gebruikt is ?? vindt ik wel zeer interessant om te leren hoe je dat kan zien...

Te weinig warmte: Golfjes in de soldeer(naad) , het soldeer stolt onmiddelijk nadat je de bout hebt verplaatst.
Te weinig vloeimiddel icm te weinig warmte: Licht opstaande randjes waar soldeer overgaat in messing. Bij voldoende vloeimiddel, kun je eigenlijk geen randje zien/voelen.

Citaat van: Marty
...aangezien ik ook altijd loop te eikelen met de de bouttips en temperaturen :)

In het algemeen: Een zo fors mogelijke tip levert de beste warmte overdracht. Houd de punt van de tip goed schoon. Voor elke soldering veeg ik hem af met een katoenen *droge* doek. En pik daarna een miniscuul tipje soldeer, zodat de tip net aan glimt van het tin. Vloeimiddel op de plek des onheils doet dan de rest.


Citaat van: RobbertJan
....Ik denk overigens dat Karst de temperatuur kan zien aan de mate van verkleuring van het messing.
Deze wordt namelijk bij hoge temperaturen rood/oranje....

Idd, ook. Maar laat je niet misleiden, dit komt hoofdzakelijk van het vloeimiddel icm de warmte gedurende langere tijd. Bij veel warmte en voldoende flux hoef je maar 'kort' de boel warm te stoken en treedt de verkleuring niet of nauwelijks op ;)

Verder ziet het er prima uit RJ  8) (y)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2011, 17:07:32 »
En we zijn weer lekker verder aan het bakken geweest:


De achterwand er ingebakken, de keuze voor de jaren '50 variant is nu dus definitief.


Ik begin steeds meer lol te krijgen in het solderen, het gaat middels het
vloeimiddel zo verschrikkelijk makkelijk  (y) echt topspul!


De voorste wandjes er ingebakken, deze zijn los bijgeleverd dus er moet
precies gewerkt worden om ze goed op de plek te krijgen.
Helemaal met de correcte passing van het dak in het achterhoofd.
De voorste wand zat in eerste instantie niet goed, deze wel weer losgehaald en
opnieuw gesoldeerd, nu zit deze evenwijdig met de binnenwand en strak tegen het bordes.


Zo, dat begint er al op te lijken, even los op het onderstel gepast.


De zijdeuren er ingebakken, en begonnen met de handrailtjes waarvan de rail nog los zit en
puur voor het solderen is aangebracht, ook weer een tip die ik al eens voorbij heb zien komen
en dus direct toegepast heb  ;D


De achterwand, met de sluitbordhouders, een beetje teveel soldeer op de rechter maar
de details zijn gelukkig niet opgeslokt. Wat hier nog rest is het overloopplaat.

We gaan lekker verder  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2011, 17:34:37 »
Hoi robbertJan
Je gaat als een speer
ziet er al goed uit
Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2011, 19:16:41 »
Fraai !

Oeh en ah...  ;D

Dat 'vlekje' soldeer op de kopwand en z'n omgeving even lekker insoppen met vloeimiddel en met een 'droge bout het soldeer 'verdelen'. Daarna haal je het met het glasvezel potlood zo weg ;)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2011, 19:30:06 »
Dank dank,

Het is..... en dat klinkt altijd..... naja mijn eerste messing kit  ::)
Dus er gaan denk ik wel meer volgen, want dit smaakt toch ook wel naar meer.

Goede tip Karst, ik moet dan wel even achter een glasvezelpotlood aan, die heb ik
nou net even niet.

Ga ik nu eerst weer verder met de handrailtjes, daarbij heb ik denk ik een kleine vergissing
begaan met het aantal korte handrailhouders dat er is bijgeleverd, ik kwam er nu tekort.
Blijkt dat er ook handrailtjes vastzitten met een soort splitpennetjes, enfin.
Gelukkig had ik nog een setje korte handrailhouders van philotrain liggen dus ik kan gewoon
verder  ;D

Vanavond zal ik weer een paar plaatjes uploaden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2011, 19:34:55 »
Citaat van: RobbertJan
Het is..... en dat klinkt altijd..... naja mijn eerste messing kit  ::)
Dus er gaan denk ik wel meer volgen, want dit smaakt toch ook wel naar meer.

Zie je / Zien jullie wel  ;D Tot zover dus de magie rondom het messing bouwen... :P  Goed gereedschap en materiaal en zelfs RobbertJan kan het  ;D ;D

Zonder gekheid, het is zoals Ivo als eens zei: Het is anders, maar zeker niet moeilijker... En... het geeft verbluffende resultaten  8)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2011, 20:48:47 »
Zo is het maar net!

En ondertussen zitten alle handrailtjes en greepjes er op:









Dat was het dan wel weer voor vanavond  :D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2011, 20:51:49 »
Robert-Jan ik heb deze wagen ook gemaakt, maar hoe los jij dat op met de schuifdeur? Bij mij zitten de handrail houders in de weg als je de deur open wil doen??
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2011, 20:55:45 »
zo te zien bij RobbertJan ook ???
jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2011, 21:00:22 »
Ja, dat was ook iets wat mij opviel en ik heb de duitse fleischmann wagen er naast
gehad en daarbij krijg ik het zelfde idee.
Hoe krijg je die schuifdeur nou open, met die handrail die toch echt wel in de weg zit.

Wie het wel weet mag het zeggen  ;D

Ook op de plaatjes van het gelijke rijtuigje dat op Mp stond zitten de handrailtjes op dezelfde
plaats gemonteerd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Nevenprojectje, Philotrain Kit 36 3-as Bagagewagen
« Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2011, 21:04:34 »

Als ik naar de foto in "de erfenis" op blz 91 kijk lijkt het alsof er ter plekke van de deur een dikkere handgreep zit. Het lijkt er ook op dat de handgreep doorloopt en de enige manier waarop de deur dan nog open kan is doordat de handgreep van de wagen in die van de deur schuift.

Alleen de handgreephouder zo vlak naast de deur zou er op het model niet moeten zitten dan.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda