Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928  (gelezen 15914 keer)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #45 Gepost op: 23 March 2011, 21:06:44 »
Karst,

Ik zal morgenmiddag eens wat foto's maken van het schaduwstation en de helix.
En zondag heb ik tijd zat.

Nick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #46 Gepost op: 23 March 2011, 23:37:09 »
Is ook een mogelijkheid Dennis, maar eerst maar eens kijken of Karst iets kan bedenken.

Hoi,

Ik heb dit bedacht:



... eens kijken of dat bij jouw rijtuigen ook kan.

Grtzz,

Karst

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #47 Gepost op: 24 March 2011, 06:59:13 »
Karst,

Ik heb net even 2 foto's gemaakt bij de bufferbalk, maar het wordt waarschijnlijk wat krap :'(
De foto's zijn snel met mijn mobiel gemaakt.




Onder het draaistel is genoeg ruimte, maar de afstand van het draaistel tot de bufferbalk is 3mm.

Nick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #48 Gepost op: 24 March 2011, 11:45:32 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #49 Gepost op: 24 March 2011, 12:34:41 »
Als je het gedeelte van het draaistel waar vroeger de standaard Fl koppeling ingestoken werd wegsnijdt (dus het-vlakje-met-het-gat-erin plus de randjes die er ditect omheen zitten) dan komt op die plek dat vierkante dingetje van de kk houder naar beneden en heb je genoeg ruimte om ook de nemschacht erop te schuiven. Zorg wel dat er nog wat ruimte omheen is; de nemschacht volgt min of meer de richting van het draaistel, maar er moet nog wat vrijheid overblijven (tegenbogen, wissels, iets kantelvrijheid).
Bovendien moet je niet hebben dat bij het achteroplopende draaistel deze ontspoort omdat de (niet gekoppelde dus niet meedraaiende) nemschacht het draaien belemmert.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #50 Gepost op: 24 March 2011, 18:15:55 »
Stig,

Ik kende de link al, was namelijk ook al voorgesteld door Dennis.
Maar wel fijn dat je meedenkt.

Net nog even aan de helix gewerkt, en ik heb ook wat foto's gemaakt:

Voor:


En na:



De C10c gaat trouwens moeilijk door de binnenboog, dus zal er waarschijnlijk iets van de treeplanken af moeten.

Nick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #51 Gepost op: 24 March 2011, 19:14:40 »
Dat je C10c moeilijk door de binnenboog gaat kan je met een beetje geluk oplossen.
Door het messing "blikje" (om het maar zo te noemen) wat onder de schroef zit waarmee
het draaistel vast zit er anders onder te zetten.
Deze ligt er schuin in zoals op één van jou eigen foto's te zien is, probeer het "blikje"
als het ware eens om te draaien zodat deze schuin de andere kant op ligt.
Hierdoor verschuift het draaistel iets waardoor je met een beetje geluk het uitslaan
kan vergroten.

Het draaistel komt inderdaad snel tegen de treeplanken aan, daar heb ik bij alle C10c rijtuigen
en een C11 ook last van, maar met een beetje spelen heb ik het zover dat de rijtuigen door
de wissels willen. Ik wou zelf niets verbouwen aan het rijtuig ik heb slechts de treeplanken iets
verder naar buiten gezet omdat deze door de verpakking wat naar binnen stonden, dit
beinvloed ook de uitslag van het draaistel.

Hoewel ik de volgende keer dus wel ruimere wissels en bogen ga gebruiken, zo'n foutje maak je maar 1 keer.
(Overigens, deze ervaring is op basis van Tillig Elite, met een Engelsman R = 484. 85390)

Over de koppelingen, ik heb losse Nem schachten van Fleischmann genomen en deze direct
aan het draaistel gezet met de daarvoor door Fleischmann geleverde pennetjes, goed de afstand
is wat groot maar het werkt voor mij goed. (ik wil dit ook nog eens aanpassen maar dan wel voor een
nieuwe baan)

Succes verder, ik lees lekker mee en doe daar mijn voordeel mee  (y)

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2011, 19:17:14 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #52 Gepost op: 24 March 2011, 19:35:10 »
Hoi Robbert Jan,

Bedoel je dat "blikje" 90o draaien?
En over standaard Fleischmann Profiwissel rijdt ie gewoon goed

Nick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #53 Gepost op: 24 March 2011, 20:24:13 »
Ik bedoel eigenlijk dat ie 180 graden gedraaid wordt ten opzichte
van de huidige stand.
Probeer het eerst eens bij 1 draaistel, is het dan goed laten zitten.
En anders bij het andere draaistel het "blikje" ook 180 graden draaien.

Het is ee puzzletje om het goed te krijgen, ik ben er een half uurtje mee
zoet geweest maar toen was ik er uit en ging het rijtuig probleemloos
door de engelsman.

Dat het rijtuig door een Flm profiwissel heenwil is niet zo vreemd dat deed
mijn rijtuig ook, maar een complete bocht is toch even wat anders.

Ik zou zo zeggen, probeer het en met een beetje geluk komt het dan
toch nog wel goed.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #54 Gepost op: 25 March 2011, 19:43:00 »
Net bezig geweest met de C10c, na het draaien van de "blikjes" reed hij goed door de bochten. Daarna als koppeling deze er onder gezet,

Bron: Fleischmann.de
Weer testen, dat gaat dan een aantal keer goed, maar dan ontspoord de C10c weer in iedere bocht :'(
Maar, dit is gelukkig maar een tijdelijke oplossing, waarschijnlijk komt er gewoon een NEM schacht onder.

Nick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #55 Gepost op: 25 March 2011, 19:54:21 »
Ik heb deze Nem schacht er onder zitten:

http://www.etsemmen.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=260&category_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=61

Die zit met een pennetje, net zoals de door jou bevestigde koppeling op het draaistel en kan
dan dus van elke denkbare koppeling voorzien worden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #56 Gepost op: 25 March 2011, 20:04:29 »
Oké bedankt, ik zal eens kijken of ik die nog heb liggen.

Nick

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #57 Gepost op: 27 March 2011, 17:22:55 »
Net terug gekomen van Karst, de 1700 is digitaal, en de C10c gaat door bochten tot 420mm, en beide hebben NEM schacht.
Daarna een ovaaltje uitgelegd van Fleischmann R 3 483,5 mm, Ecos aangesloten, loc aangemeld en op het spoor gezet. Direct nadat de loc de bocht in reed kortsluiting, wat blijkt, het voorste draaistel loopt aan tegen de baanschuivers. Deze zijn aan de achterzijde namelijk kaal. Nou heb ik geen transparante of zwarte nagellak in huis, dus dat mag mijn moeder in de loop van de week even halen.

Nick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #58 Gepost op: 27 March 2011, 17:40:54 »
Hoi Nick,

Draai de loc eens 180' en probeer het dan nog eens. Ik had wel de baanruimers afgelakt. Maar ik denk dat we te kort gewacht hebben met het proefrijden en de lak nog niet hard was en er dus weer af is  :-[ Maar je hebt gezien hoe het moet ;) Dus je moeder achter de vodden ;)

Grtzz en suc6,

Karst

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:OHMB station Ressen-Bemmel rond 1928
« Reactie #59 Gepost op: 27 March 2011, 18:28:11 »
Net achteruit getest, ook kortsluiting, maar, het draaistel staat nu niet in contact met de baanruimers. Er zijn dus nog meer punten, misschien weer de remblokken?

Nick