Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3  (gelezen 10940 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Gepost op: 19 maart 2011, 16:01:06 »
Beste iedereen,

Zoals eerder in het ombouw gedeelte vermeld ben ik bezig met de ombouw van een Fleischmann T3 naar de NS 7742 "Bello" van de Museum stoomtram Hoorn-Medemblik.

Vandaag ben ik echt aan de werkzaamheden begonnen. Het concentreed zich nu nog op het plaatsen van de sleper, want ik rijd met Märklin.

Daarvoor moest ik gaten maken in de plastic plaat aan de onderkant. 1 gat zit er al, maar onbedoeld heb ik ook het remwerk gesloopt ;D

Die gaten worden gemaakt om de sleper diep genoeg de loc in te laten gaan als ze over wissels heen gaat.

Voor een kleine indruk van de echte Bello:





Groeten,
Rutger

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2011, 23:06:34 »
Ik ben druk bezig met het maken van de plannen voor de ombouw. Voor wat er moet gebeuren e.d.

Ik wilde vragen, is er soort van smeer styreen of polyester coat dat op modeltreinen gebruikt wordt om gaatjes te vullen e.d.? Wat ik zit te denken om de ketel tebehouden en dan de dommen etc. er af te halen, bij veilen en dan het smeer styreen/polyester coat er over heen te doen om het mooi rond te maken.

Groeten,
Rutger

P.S. morgen eerste foto's!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2011, 23:09:09 »
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. bedoel je dat je iets moet opvullen, of ben je van plan met een hele grove vijl te werken en moet je nadien die groeven opvullen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2011, 23:10:10 »
Ik blijf dit zeker volgen!

Groeten Jordy

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2011, 23:12:33 »
Wat ik bedoel: De stoomdom er af zagen tot het bovenste stuk van de ketel, dan de delen die nog over eind staan wegveilen van de stoomdom (dat wat schuin met de ketel mee afloopt) en dat opvullen. Zodat de veil groeven niet zichtbaar zijn.

Groeten,
Rutger

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2011, 23:35:29 »
Dat kan op diverse manieren :

2 komponenten lijm , deze wordt over het algemeen vrij hard (ligt aan het merk dat je gebruikt) , wel zorgvuldig aanbrengen want het kan een aardige plakboel worden.

putty van bv. Tamiya , dit is speciaal vulmiddel voor plasic

Ik gebruik gewoon Albastine snel plamuur (grote tube te koop bij de bouwmarkt) deze is snel droog en wordt niet extreem hard en is hierdoor makkelijk te bewerken.

(volgend weekend weer open dag bij de HMC , dus heb je vragen kom maar langs - ik ben er zaterdag)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2011, 00:43:10 »
Als putty wordt door de experts ook Milliput aangeraden... Ik heb het zelf ook gebruikt voor het verbouwen van rollend materieel, mooi spul. Minimale krimp.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2011, 09:04:24 »
stuk styreen in t gat lijmen met veel secondelijm en activator (sprayspul om secondelijm direct uit te laten harden, gewoon te krijgen in de bouwmarkt) en dan glad afvijlen. Ik plamuur eigenlijk t meeste met secondelijm, soms voor subtieler werk met snelplamuur (gewoon zo'n laffe tube van de hema)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2011, 10:42:19 »
Dank voor de antwoorden, ik ga me er in verdiepen!

Ronald, ik kom denk ik dan volgende week zaterdag even langs, ik denk in de middag.
Ik zal dan ook mn locje mee nemen, want misschien kunnen we dan de sleper er onder solderen?
De loc heeft namelijk een onder plaat met daar op de oorspronkelijke stroom toevoer naar de wielen, en dat verloopt via een ijzeren plaatje. Hier heb ik al wat foto's:


Enkele onderdelen, waaronder de sleeper.

De loc.

De onderkant van de loc.

Aan de onderkant heb ik al een gaatje gemaakt, waar straks de voorkant van de sleper in past zodat die over de wissels kan. verder naar achter zijn de eerste contouren zichtbaar van het midden van de sleper die daar moet komen.

Groeten,
Rutger

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2011, 23:01:44 »
Het grote gat voor de sleper in de bodem is gemaakt. Morgen ga ik naar de opendag van de HMC om met Ronald naar het een en andere te kijken.

Groeten,
Rutger

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2011, 20:26:36 »
Afgelopen zaterdag heb ik een leuke middag bij de HMC gehad! Ronald heeft de sleeper onder de loc bevestigd met een draadje er aan, die later aan de decoder moet die ik nog ga aanschaffen.

Verder hebben we gekeken naar een aantal mogelijk heden bij de ombouw. We zijn het over eens geworden, dat zo ongeveer de hele kap opnieuw gemaakt moet worden, want dat scheelt een hoop tijd t.o.v. de bestaande kap aanpassen.



Hier even een foto van de loc voordat de sleper er onder kwam. De dingen die in de rode 4 kantjes zitten gaan weg, de dingen in de groene 4 kantjes, en de onderkant blijven behouden.

De opbouw van het machinistenhuis en de kolenbakken moet van styreen worden, eveneens als de rookkast. De ketel moet van een waterlijding pijpje gemaakt worden met een doorsnee van 12 mm. Het kleinste electrapijpje was net iets te groot.

De koperen/messing stoomdom van de echte bello, wordt op deze ombouw 1 van de philotrain onderdelen lijst. Voor de vieligheid en de schoorsteen, raad pleeg ik misschien Mitchell om iets in 3D te maken zodat het klopt en als het niet met scratch build lukt.

Groeten,
Rutger

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2011, 12:34:16 »

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2011, 17:14:07 »
Dat ga ik in de gaten houden, dank Ronald!

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2011, 17:45:05 »
Beste mensen,

Ik heb weer wat te melden, namelijk, ik heb de loc gedemonteerd.

Ik heb het drijfwerk, de motor, wielen etc. er huit gehaald, wat rest zijn dus losse onderdelen en het frame en opbouw van de T3. Ik heb mijn plan wat gewijzigd, om de loc qua uiterlijk kloppend te maken.

Ik wil namelijk een nieuw frame uit styreen maken, zodat de achterste as ook vergenoeg naar achteren kan en dat de middelste as ook echt het midden van de loc is. Ik ga dus bouwen vanaf de originele 7700 tekening, wat gaat afwijken is de wiel diameter.

Met dit nieuwe frame wil ik proberen ook de motor anders te zetten, zodat straks ook het machinistenhuis klopt.

Nu wilde ik graag weten, welke dikte van styreen goed is om het frame van te maken, ik ga er namelijk vanuit dat ik ook nog redelijk wat gewicht in de loc ga doen.

Groeten,
Rutger

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:NS 7742 "Bello" bouw vanaf FL T3
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2011, 18:23:34 »
Hoi Rutger,
je hebt hier een redelijk dure lok die je gaat verbouwen.
Waarom investeer je dan niet in losse onderdelen om hem te verfraaien ipv componentenlijm cq plamuur.
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 19:28:50 door roadster36 »