Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:33:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:29:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62063 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:RAIL 2011
« Reactie #270 Gepost op: 16 March 2011, 21:59:17 »
Yep.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

modelbouw freak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • Iedereen kan het, als je maar om je heen kijkt.
Re:RAIL 2011
« Reactie #271 Gepost op: 17 March 2011, 00:50:02 »
Hoi allemaal,

Ik begin me te schamen als modelbouwer over al het negatieve kritiek dat hier geschreven wordt. Iedereen bouwt op zijn eigen manier en is trots op het gene wat hij of zij heeft gebouwd. Dat willen ze ook tijdens een evenement laten zien aan jouw en het overige publiek. Voor de organisatoren is het altijd moeilijk om te bepalen welke banen ze willen hebben en kunnen krijgen, en welke zich daarnaast aanmelden bij de organisatie voor deelname.

Dus het afkraken van de paar evenementen die ons land rijk is vind ik niet op zijn plaats. Ik vind dat je ze moet prijzen voor de mogelijkheid om jouw de diverse manieren van modelbouw te laten zien, zodat je deze als voorbeeld kan nemen voor hoe jullie je hobby thuis of in clubverband enz.. zouden kunnen uitvoeren. Ga zo door organisatoren TOP.

De prijs van 15 euro kan dan reeds wat hoger zijn dan een paar jaar geleden maar de oplettende bezoeker kan ook korting krijgen. Dus hebben ze de mogelijkheid voor een extra bakje koffie of een rijtuig van 2 euro die als scenery gebruikt zou kunnen worden. Wij Hollanders willen ook op alles bezuinigen. Dat lukt je alleen als je niet naar een evenement gaat of stopt met je hobby. Maar als je niet naar een evenement of beurs  komt wordt het voor de handelaren weer duurder om te komen staan en met leuke prijzen te komen die ikzelf ook af en toe wat aan de hoge kant vindt. Maar dat weerhoudt mij ook om iets te kopen en soms ook niet.

Een rondje Rail gaf mij deze indrukken. In de Proto 87 hal paar banen zien staan waar vooral met messing werd gebouwd. Schitterend om het maar zo uit te drukken. Ook stond daar de Fremo baan waar geen beweging in zat en er schijnbaar op tijd gereden werd aangezien de klok op 11:30 stond en 5 meter verder op 12:15 Dit is wel erg langzaam in schaal. Maar toch even langs de baan gelopen waarbij ik constatereerde dat er veel groen gras op staat maar verder geen bijbehoorende scenery zoals koeien, schapen, hekjes en struiken dus hier hebben ze nog wat te doen. Ook de hoogte was voor mij wel prettig maar voor de kleinere onder ons zie je niets dan hout (onderkant). Daarbij was het best wel stil in de zaal.

Loop je dan verder door de andere zalen in dan kom je de menige verenigingen en handelaren tegen. Deze vond ik een beetje warrig staan waardoor er niet echt een eenheid was. Maar wat opviel was dat het hier best wel druk was. Veel mensen die toch proberen wat leuks te vinden bij de handelaren, ik natuurlijk ook. Daarbij gelijk gekeken naar de verenigingsbanen die soms wat te hoog stonden en ook de treinen voorbij raasde naar mijn mening.

Vele verenigingen kende ik al dus heb gekeken met niet al te kritische blik en heb hun ideeen opgeslagen in mijn geheugen en gefotografeerd. Hier zaten beste leuke ideeen bij waar ik nog niet aan gedacht had. Zelf kijk ik vaak om mij heen buiten en zie dan vaak de meest interresante scenerie. De meeste lol heb ik gehad bij de Railclub Utrecht banen. Hier was de H0 baan erg hoog geplaatst waardoor er hoogwater in de polder ontstond zoals ze dat zeggen. En een zoon lief die net boven de knoppen uitkwam van het bedieningspaneel, en de koniging met zeer hoge snelheid over de baan reed zo vertelde zijn vader, pure LoL.

Dan heb je de N-baan die ik al wel vaker heb gezien maar steeds verbaasd dat ze in een complete andere vorm staan dan de vorige keer en je steeds weer moet kijken welke humor ze nu weer hebben bedacht; Zoals 2 jaar geleden de langste trein nabootsen maar dan in schaal N. Dus maar weer even babbelen met de heren om erachter te komen dat ze bezig zijn met een nieuwe keerlus en vervanging van oudere modules. Laat staan de verdere uitbreiding van de elctronica die het trein verloop regelt. Dus vele activiteiten in deze groep. Even langs de baan lopen kom je langs een stad, een groot bos en een stukje Japans dat nog niet getroffen was door een tsunami, de reactie was: dat klopt wij zitten niet in japan maar ver weg in houten (gelukkig maar). Ik ben er maar weer eens even voor gaan zitten op de grond aangezien deze baan laag staat zodat kinderen en rolstoellers zonder enige problemen een prachtig zicht hebben op deze baan in tegestelling tot die “HOOG nivo”  banen. Het heeft mij alleen al 2 uur gekost gezien er daar zoveel te zien is, dat het zoeken was naar alle leuke details die er plenty in zitten, zeker de moeite waard. Tot mijn verrassing kwam de bouwer langs en die vertelde mij een paar handige trukjes om poppetjes te plakken in een korte tijd ± 200 stuks in een avond. Daarna wees hij mij op een nieuw stukje wat achter de brug geplaatst was. Hierbij begon ik hard te lachen. Er was de alle kleinste keerlus gemaakt op N-schaal rondom een tempel speciaal voor trammetjes. En daaromheen een baan met de allerkleinste rijdende trein die ik ooit had gezien. Dit schijn spoor T te zijn. 1:450 en daarbij een vliegveld met Herpa vliegtuigen 1:500 dus dit is echt wel op schaal. En als je nagaat dat de verhouding in het echt op 1:3 is, dus vergelijkbaar met tuinspoor. Erg leuk en zo gestoord als je maar kan zijn zegt de beniener heb je de bibberende chiwawa gezien. NEE..? dan is hij net naar binnen. De humor en het plezier wat deze personen van deze baan ook hebben, maakt het dat zij een geweldig weekend moeten hebben en trost zijn op hun baan en mij het naar hun zin kunnen maken.

Dus voor de zeurders zou ik eens zeggen, kom eens met jouw creaties en treinen naar een evenement indien dat mogelijk is. Mogelijk kunnen de verenigingen en andere personen dan eens om jouw lachen of er wat van leren.
Als ik dan naar het evenement Rail kijk ben ik blij met alles wat ik heb gezien, van beginners tot piet leut modelbouw. Dus voor iedereen is er wat te vinden en te zien en daarbij heb ik mij kosttelijk vermaakt.

Gr, M.F.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:RAIL 2011
« Reactie #272 Gepost op: 17 March 2011, 01:12:28 »
Vergelijk:

Vandaag naar Rail geweest in Houten ...

Naast een aantal mooie banen zoals hierboven al genoemd zijn , helaas nog geen tijd gehad om naar Proto87 te gaan (ben een n-spoorder) maar ben van plan om zondag nog een keer langs te gaan (op een kun je namelijk niet alles rustig bekijken ) . Na wat over de markt gelopen te hebben en wat leuke dingen gekocht te hebben , ben ik nog even langs de modelspoorbanen gelopen en kwam ik bij de railclub utrecht terecht , zij staan er met de H0 en met de n-baan en tevens hadden een aantal leden er een aantal modules met een voor mij onbekende schaal aan deze n-baan gekoppeld met een diorama van een vliegveld . Er reed 1 treintje rond van een voor
mij onbekend japans merk en dit bleek T-schaal te zijn (1:450) . en dit in combinatie met herpa vliegtuigen en accesoires op schaal 1:500 wat aardig met elkaar overeenkomt . Een van de leden vertelde ook dat hij al jaren vliegtuighobby had welke hij nu mooi kon combineren met zijn modelspoorhobby .  Ik was heel verbaasd hoe goed het t schaal treinstelletje reed , aangezien ik amper kon geloven dat je op een spoortje van 3 mm breed nog zo goed kon rijden . Z spoor was in mijn ogen al te klein maar dit is dan wel heel erg klein . In combinatie met het vliegveld en het berglandschap met daarin verwerkt een n-schaal keerlus welke helaas niet aangesloten was op de grote baan  zat dus ook een t-schaal baan in verwerkt met een stijgings percentage van 6% waar het treintje zonder eniog probleem door heen reed .  Men had vandaag al zeer veel reakties gehad van weke schaal is dit en waar is dit te koop . Helaas voor de liefhebbers van t-schaal   moet men de spullen in deze schaal via internet bestellen in Japan of via Duitsland en eventueel Engeland . De vertegenwoordiger die er in Nederland was is er mee gestopt en mede omdat er erg weinig vraag naar was . Voor  de bouwers  is dit de eerste keer dat ze op een groot evenement staan en voor hun is nu dan ook de vraag hoe het rijdend materieel zich houdt over 3 dagen (en liefs langer zoals ze zelf aangaven) , het voordeel van deze schaal is dat men op een relatieve kleine baan hele leuke scenery kan bouwen welke ook redelijk goed te verkrijgen is aangezien men bij maquette bouw ook veel in sde schaal 1:500 werkt welke niet veel afwijkt met de t-schaal (1:450) .
 
Voor mij en voor vele aandere bezoekers was dit een leuk nieuwtje en daarbij hadden de aanwezige bouwers nog heel veel humor en als je goed op de baan keek zag je dat er ook erg veel gefotografeerd werd .

Met bovenstaand verhaal.

Modelspoorfan/Modelbouw Freak. Jaja...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:RAIL 2011
« Reactie #273 Gepost op: 17 March 2011, 01:38:51 »
Afgelopen zondag heb ik Rail bezocht.
Ik heb mij uitstekend vermaakt en er mooie banen
gezien, goed, beter, best.
Hierbij enkele foto's

















mvg Frans

modelbouw freak

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • Iedereen kan het, als je maar om je heen kijkt.
Re:RAIL 2011
« Reactie #274 Gepost op: 17 March 2011, 01:59:31 »
Hoi stig,

Ik ben geen "modelspoorfan", alhoewel ik wel van treinen hou in welke schaal dan ook, dus van 1:1 tot 1:450 of nog wel kleiner als die er zijn. Mijn hoofdzaak licht toch bij de scenery die hierbij hoort en het plezier dat je hieraan beleefd. En dat jong en oud aangemoedigd moet worden en niet zo afgekraakt moet worden zoals hier in al het voorgaande nogal gebeurd.

eigenlijk doe ik dat nu ook. Maar ik hoop dat het hier wat gezelliger wordt dan al het negatieve gedoe.

Dus om het positief te zien ben ik altijd op zoek naar de extreme aparte bouw stijlen en geintjes die hier en daar ingebouwd worden. Dus ik kijk verder dan een deur of raam. Dus als ik die proto 87 hal zie, dan zie ik met diverse materialen prachtige modelbouw maar het is wel erg nieuw uitziend ondanks de verouderingen. Ik zie geen deukje in een de modellen en alles is precies. De gein zit hem voor mij in het perfect maar met fouten en humor. Daarbij zie ik ook graag treinen rijden in de meest rare combinaties die mogelijk hebben zouden kunnen rijden.

Dus als je naar Rail kijk of een Eurospoor dan kom ik her best tot mijn recht en vind er alles wat ik verwacht. Als ik dan naar RAILZ miniworld ga dan zie je weer een volledig andere stijl waar ook wel wat geintjes in zitten maar ik deze ook steriel vindt. En nog lang niet af en zeker niet perfect voor mij.

Ook eens in belgie geweest waar ik veel al dioramas (kijkdozen) zag staan die aan elkaar gepkoppeld waren en een grote baan vormden. Deze zagen er leuk uit in verschillende klasses van schitterend to kinderbaan en erg veel humor te vinden.
Ook was daar een wedstrijd van simpele banen gehouden waarbij een trein een fietswiel aandreef. Top idee.


Dus als ik dan terug ga naar nederland dan hoor ik veel negativiteit rondom dit evenement en andere evenementen. Terwijl alle deelnemers een hoop lol hebben met elkaar en proberen het publiek enthousiast te maken voor de hobby die toch al een deuk heeft opgelopen de afgelopen jaren.

Gr.
M.F.





Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:RAIL 2011
« Reactie #275 Gepost op: 17 March 2011, 03:14:48 »
model spoor fan
model bouw freak

model plaat funguy
model trein fanaat
model kunstenaar fantast

Valt nog niet mee om accounts te verzinnen, die met kleine letters zijn geschreven, waarvan het eerste woord met een m begint en het derde woord met een f.

Wie verzint er nog een paar  ::)

genincr

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #276 Gepost op: 17 March 2011, 03:28:58 »
@modelbouw freak: stig laat je weten dat je een stuk tekst van een ander hebt gecopieerd.

En Ries laat je dat ook weten maar dan op een andere manier......

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:RAIL 2011
« Reactie #277 Gepost op: 17 March 2011, 08:42:49 »
Mooie foto's Frans...!  8)

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:RAIL 2011
« Reactie #278 Gepost op: 17 March 2011, 08:59:09 »
Off-topic:
In hoeverre maakt het uit of we de naam van iemand weten om samen van de hobby te kunnen genieten?
Een naam als modelbouw freak lijkt niet geaccepteerd als er niet wordt ondertekend met een echte naam, maar een naam als Piet wel. Wie zegt mij dat die "Piet" wel echt Piet heet en niet Derk?

Ik heet in het echt Dirk-Jan. Mijn gebruikersnaam had net zo goed op Dirkjan gebaseerd kunnen zijn als ik zo niet echt had geheten, maar dan was dat niet zo'n probleem geweest voor sommigen onder jullie omdat het buiten het internet een normale jongensnaam is?

On-topic:
Erg mooie foto's Frans! Je hebt een aantal prachtige details in beeld gebracht.  (y)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #279 Gepost op: 17 March 2011, 09:10:39 »
Die discussie is al menigmaal gevoerd. Persoonlijk vind ik dat het Gebruik van een naam iets persoonlijker is. Het geeft het gevoel dat er een mens iets geschreven heeft.
Bij modelspoorfan en modelspoor freak valt het op dat het account zeer recent is aangemaakt en de personon/ personen alleen in dit draadje schrijven.
Dat geeft te denken.

Het is daarbij aan de modereters om hier eens naar te kijken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:RAIL 2011
« Reactie #280 Gepost op: 17 March 2011, 09:45:22 »
Dus als ik dan terug ga naar nederland dan hoor ik veel negativiteit rondom dit evenement en andere evenementen. Terwijl alle deelnemers een hoop lol hebben met elkaar en proberen het publiek enthousiast te maken voor de hobby die toch al een deuk heeft opgelopen de afgelopen jaren.

Gr.
M.F.

Vind je? Ik niet. De hobby leeft als nooit tevoren, nog nooit was er zo een diversiteit aan materialen voorhanden als nu. Dat de een of andere fabrikant omgevallen is is een ander verhaal, de hobby beleving is er zeker niet minder om geworden.

En negativiteit omtrent de evenementen?? Ontraxs: 13500 bezoekers. Rail: +/- 13000 bezoekers. Eurospoor: Rond de 17000 bezoekers. Van Rijswijk weet ik ze zo niet maar een schatting makend denk ik dat ze zeker goed zijn voor een 7 a 8000 bezoekers. Dus als die negativiteit er al is laat zich dat niet zien in aanloop naar die tt's toe. Dus ik geloof niet dat je echt weet waarover je praat. Meer probeer je dit draadje te laten ontsporen.

Hoi allemaal,

Ik begin me te schamen als modelbouwer over al het negatieve kritiek dat hier geschreven wordt. Iedereen bouwt op zijn eigen manier en is trots op het gene wat hij of zij heeft gebouwd. Dat willen ze ook tijdens een evenement laten zien aan jouw en het overige publiek. Voor de organisatoren is het altijd moeilijk om te bepalen welke banen ze willen hebben en kunnen krijgen, en welke zich daarnaast aanmelden bij de organisatie voor deelname.

Moet je niet doen, dat schamen. Het is namelijk geen negatieve kritiek, maar opbouwende. Daar kun je iets mee doen. Een ieder mag gewoon vinden wat hij of zij er van vind, en wat er verder mee gedaan wordt is verder niet aan ons.

Voor de organisatoren is het altijd moeilijk om te bepalen welke banen ze willen hebben en kunnen krijgen, en welke zich daarnaast aanmelden bij de organisatie voor deelname.

Helemaal niet. Ik heb dat zelf gedaan voor 3 editie's OntraXs samen met Henk van der Kolk ("Kiwirail" hier). Het is een kwestie van kijken wat je binnenhaalt. Daar ben je als organisator zelf bij. Als wij een baan niet goed genoeg vonden voor de door ons gestelde voorwaarden werd die simpelweg niet toegelaten. Of we gaven aan wat er anders zou moeten en meestal werd daar gretig aan toegegeven. En zo kan elk andere organisatie dat ook doen. Kwestie van een stukje persoonlijk aandacht naar de deelnemers toe.

Dus voor de zeurders zou ik eens zeggen, kom eens met jouw creaties en treinen naar een evenement indien dat mogelijk is. Mogelijk kunnen de verenigingen en andere personen dan eens om jouw lachen of er wat van leren.

Gr, M.F.

Het gros van de "zeurders" zoals jij ze noemt gaat zelf met regelmaat naar tt's, evenementen en shows met banen en/of anders. Dus die weten echt wel waar ze het over hebben.

Verder zou het je sieren met je echte naam naar buiten te komen, zeker gezien de datum van aanmelding in je profiel.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #281 Gepost op: 17 March 2011, 11:10:49 »
Ten eerste: iedereen die betaalt om een tentoonstelling bezoeken mag wat mij betreft een mening geven over het gebodene. Liefst onderbouwd.

Ten tweede: als ik één ding zou moeten noemen dat de hobby een negatief imago zou kunnen geven dan is het de manier waarop zij door een aantal modelspoorverenigingen van de 'oude garde' wordt gepresenteerd aan het publiek. Een manier die mijns inziens aansluit op het stereotiepe beeld dat van de modelspoorhobby heerst, dat van een wat kinderachtig tijdverdrijf, 'spelen met treintjes' door volwassen mannen die daar ook licht autistische trekjes bij krijgen en niet meer communiceren met hun omgeving.

Even voor de duidelijkheid: er is helemaal niets mis met het spelen met treinen als voornaamste aspect aan iemands modelspoorbeleving. De vraag is wat mij betreft of je dit moet doen in het kader van een modelspoortentoonstelling die pretendeert aan een breed publiek 'hoogstandjes van modelbouw' te tonen.

Wie exposeert (al dan niet tegen betaling) moet zich ervan bewust zijn dat je er in eerste instantie staat voor je publiek, en niet alleen maar voor je eigen beleving. Natuurlijk zal je altijd gelijkgezinden tegenkomen, die het bijvoorbeeld ook leuk vinden om met treinen te spelen, Die hoef je niet jouw (belevings)wereld 'in te trekken', dat is preken voor eigen parochie. Maar voor het overgrote gedeelte van de bezoekers van een publieksbeurs geldt dat wel. Die moet je als het ware 'een verhaal vertellen' - soms is dat verhaal in een oogopslag duidelijk omdat je bijvoorbeeld iets met een heel herkenbaar thema in een 'kijkkast' laat zien, soms is daar wat hulp of uitleg bij nodig. Dàn ben je echt bezig met de promotie van je hobby. En dan krijg je ook meer waardering dan alleen van hetzelfde kringetje dat elkaar schouderklopjes uitdeelt en (anoniem) van leer trekt tegen iedereen die het waagt opbouwende kritiek te leveren.

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #282 Gepost op: 17 March 2011, 11:24:24 »
De modelspoorhobby is zo breed. Er zijn zo veel mensen die er op zo veel verschillende manieren mee bezig zijn. Maar op een beurs hebben alle niet betalende en betalende deelnemers een hele grote rol om het publiek zo veel mogelijk te ondersteunen en van informatie te voorzien. Een beurs of evenement is het communicatiemedium bij uitstek.

De bezoekersaantallen van beurzen die Ronald Halma opgeeft zien er wel bemoedigend uit, maar bedenk wel dat de bezoekersaantallen een jaar of tien geleden op het dubbele lagen, en dan wordt het plaatje een stuk minder florissant.
Groet,
leo

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #283 Gepost op: 17 March 2011, 12:07:52 »
Toen waren we nog niet verwend Leo door het aanbod, en toen was Internet nog niet zo ver als nu, en moesten we wel "gedwongen" naar een show omdat je anders alleen plaatjes kon kijken in de modelbouwblaadjes. dus de vergelijking gaat wel een beetje mank, andere tijden, andere spijzen :)
Ook stellen bezoekers van nu andere eisen aan een tentoonstelling dan toen, ze zijn beter geïnformeerd, hun kunde en kennis ligt over het algemeen wat hoger dus laten zich ook minder snel wat wijsmaken.
Ook de bezoeker van nu realiseert zich meer en meer, dat deelnemers van een tentoonstelling onderdeel zijn van een product, waarvoor ze betalen, net als een 3 - gangen menu, al is het voorgerecht en hoofdgerecht nog zo lekker, als het toetje niet te vreten is, heeft dat invloed op de beoordeling van het totale plaatje.
Als sommige clubs zich dat ook nog gaan realiseren, zijn we al een stuk verder, al moet ik zegen dat er steeds meer clubs in ieder geval willen gaan nadenkne over veranderingen en meegaan met de tijd.
Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:RAIL 2011
« Reactie #284 Gepost op: 17 March 2011, 12:26:27 »
De modelspoorhobby is zo breed. Er zijn zo veel mensen die er op zo veel verschillende manieren mee bezig zijn. Maar op een beurs hebben alle niet betalende en betalende deelnemers een hele grote rol om het publiek zo veel mogelijk te ondersteunen en van informatie te voorzien. Een beurs of evenement is het communicatiemedium bij uitstek.

Precies. Het is niet alleen een rol, je verplicht jezelf tot het leveren van een prestatie als deelnemer met een modelbaan. En daarbij hoort een stukje presentatie. Al vind ik wel dat een organisator daar dicht op moet zitten en blijft kijken of e.e.a. aan zijn criteria kan voldoen. Datzelfde geldt voor de betalende deelnemer dus de commercie.


De bezoekersaantallen van beurzen die Ronald Halma opgeeft zien er wel bemoedigend uit, maar bedenk wel dat de bezoekersaantallen een jaar of tien geleden op het dubbele lagen, en dan wordt het plaatje een stuk minder florissant.
Groet,
leo

Ervan uitgaande wat deze of gene in de ether geslingerd heeft, Leo ;) Net zoals Marty al zegt zijn de tijden drastisch veranderd en daarmee ook de bezoekersaantallen van de bestaande evenementen. Daar moeten we nou eenmaal mee leven. Het is zaak voor allemaal de kwaliteit te blijven bewaken. Oke, de een heeft een ander concept dan de ander maar daarmee mag je zeker eisen stellen en niet alleen kijken hoe snel de vloer vol is. Toch? ;)