Vandaag naar Rail geweest in Houten ... Naast een aantal mooie banen zoals hierboven al genoemd zijn , helaas nog geen tijd gehad om naar Proto87 te gaan (ben een n-spoorder) maar ben van plan om zondag nog een keer langs te gaan (op een kun je namelijk niet alles rustig bekijken ) . Na wat over de markt gelopen te hebben en wat leuke dingen gekocht te hebben , ben ik nog even langs de modelspoorbanen gelopen en kwam ik bij de railclub utrecht terecht , zij staan er met de H0 en met de n-baan en tevens hadden een aantal leden er een aantal modules met een voor mij onbekende schaal aan deze n-baan gekoppeld met een diorama van een vliegveld . Er reed 1 treintje rond van een voormij onbekend japans merk en dit bleek T-schaal te zijn (1:450) . en dit in combinatie met herpa vliegtuigen en accesoires op schaal 1:500 wat aardig met elkaar overeenkomt . Een van de leden vertelde ook dat hij al jaren vliegtuighobby had welke hij nu mooi kon combineren met zijn modelspoorhobby . Ik was heel verbaasd hoe goed het t schaal treinstelletje reed , aangezien ik amper kon geloven dat je op een spoortje van 3 mm breed nog zo goed kon rijden . Z spoor was in mijn ogen al te klein maar dit is dan wel heel erg klein . In combinatie met het vliegveld en het berglandschap met daarin verwerkt een n-schaal keerlus welke helaas niet aangesloten was op de grote baan zat dus ook een t-schaal baan in verwerkt met een stijgings percentage van 6% waar het treintje zonder eniog probleem door heen reed . Men had vandaag al zeer veel reakties gehad van weke schaal is dit en waar is dit te koop . Helaas voor de liefhebbers van t-schaal moet men de spullen in deze schaal via internet bestellen in Japan of via Duitsland en eventueel Engeland . De vertegenwoordiger die er in Nederland was is er mee gestopt en mede omdat er erg weinig vraag naar was . Voor de bouwers is dit de eerste keer dat ze op een groot evenement staan en voor hun is nu dan ook de vraag hoe het rijdend materieel zich houdt over 3 dagen (en liefs langer zoals ze zelf aangaven) , het voordeel van deze schaal is dat men op een relatieve kleine baan hele leuke scenery kan bouwen welke ook redelijk goed te verkrijgen is aangezien men bij maquette bouw ook veel in sde schaal 1:500 werkt welke niet veel afwijkt met de t-schaal (1:450) . Voor mij en voor vele aandere bezoekers was dit een leuk nieuwtje en daarbij hadden de aanwezige bouwers nog heel veel humor en als je goed op de baan keek zag je dat er ook erg veel gefotografeerd werd .
Dus als ik dan terug ga naar nederland dan hoor ik veel negativiteit rondom dit evenement en andere evenementen. Terwijl alle deelnemers een hoop lol hebben met elkaar en proberen het publiek enthousiast te maken voor de hobby die toch al een deuk heeft opgelopen de afgelopen jaren.Gr.M.F.
Hoi allemaal,Ik begin me te schamen als modelbouwer over al het negatieve kritiek dat hier geschreven wordt. Iedereen bouwt op zijn eigen manier en is trots op het gene wat hij of zij heeft gebouwd. Dat willen ze ook tijdens een evenement laten zien aan jouw en het overige publiek. Voor de organisatoren is het altijd moeilijk om te bepalen welke banen ze willen hebben en kunnen krijgen, en welke zich daarnaast aanmelden bij de organisatie voor deelname.
Voor de organisatoren is het altijd moeilijk om te bepalen welke banen ze willen hebben en kunnen krijgen, en welke zich daarnaast aanmelden bij de organisatie voor deelname.
Dus voor de zeurders zou ik eens zeggen, kom eens met jouw creaties en treinen naar een evenement indien dat mogelijk is. Mogelijk kunnen de verenigingen en andere personen dan eens om jouw lachen of er wat van leren.Gr, M.F.
De modelspoorhobby is zo breed. Er zijn zo veel mensen die er op zo veel verschillende manieren mee bezig zijn. Maar op een beurs hebben alle niet betalende en betalende deelnemers een hele grote rol om het publiek zo veel mogelijk te ondersteunen en van informatie te voorzien. Een beurs of evenement is het communicatiemedium bij uitstek.
De bezoekersaantallen van beurzen die Ronald Halma opgeeft zien er wel bemoedigend uit, maar bedenk wel dat de bezoekersaantallen een jaar of tien geleden op het dubbele lagen, en dan wordt het plaatje een stuk minder florissant. Groet,leo