Kijk eens naar de werkelijkheid.daar racet toch ook niet elke minuut een trein langs. Als de baan goed aangeleed is met voldoende details, dan hoeft er ook niet elk moment iets langs te komen. Er is dan immers genoeg te zien of te ontdekken.
Jeugd twee dagen achter de baan het station bediend heeft en daar bij geen treinen op elkaar laat botsen. Wordt zijn taak even overgenomen gebeuren er meteen ongelukken.mijn zoon in opperste concentratieBaan heeft gereden met o.a drie x drie-stel koploper.Marcdie drie genoten heeft van rail en met nieuwe modules in de baan stond.
Bij de Railclub Utrecht zijn er leden die al jaren aan modelspoor doen, maar ook beginnelingen die net een paar lokjes in hun bezit hebben. Deze N-baan bediend een breed publiek. Nee, niet de doorgewinterde modelsporende purist. Toch zijn er veel bezoekers met complimenten en echt niet alleen de gezinnen met kinderen of de minder validen die bij deze baan eens wél alles kunnen zien.
Hmm, dat betwijfel ik. Het punt van zo'n baan is dat je veel meters kunt maken en met veel lange treinen rijden. Dat ligt buiten het bereik van de beginnende modelspoorder, zowel financieel als qua techniek. Als je nog niet helemaal waus van treinen op zich bent, dan zien ze er (voor een niet-treinofiel) ook helemaal niet aantrekkelijk uit, want slecht en rommelig afgewerkt. Dan kun je nog beter een strakke tafel zonder scenery hebben. Nee, als je een beginnende modelspoorder wilt laten zien wat je met weinig middelen kan, dan kun je ze beter zo'n klein baantje tonen met een ovaal die door een achtergrondplaat heen loopt waardoor het niet direct als zodanig herkenbaar is, met een klein stationnetje of halteplaats en een of twee rangeerspoortjes. Zoiets als Irgendwo of een jaar of wat geleden dat Franse baantje Morvallon. Dat ligt voor een beginner gevoelsmatig heel dicht bij het ovaaltje uit de beginset, er kan in een weekend al wat staan dat op een modelbaan lijkt en toch je kunt een jaartje lekker bezig zijn met het uitproberen van technieken om een weggetje, een waterloop, een weide te imiteren of een industriegebiedje te bouwen zonder gelijk een tweede hypotheek te nemen of van de complete zolder/kelder/extra kamer een permanente bouwput te maken.
Wat ik bij teruglezen zo leuk vind is dat er toch sprake is van "beurzen" en OnTraXs, waarbij bij de beurzen wel "zooi" of lees: handel aanwezig is (Rail, Eurospoor, Rijswijk en nog duizend andere beurzen) en bij OnTraXs niet.Dus heren van OnTraXs (tentoonstelling, evenement): houden zo ! Laat je nooit "beurs" noemen, dat heeft een andere betekenis. En zorg er dus ook voor dat je geen "beurs" wordt. Die zijn er al genoeg.Maarten(importeur, vertegenwoordiger, producent)
Elite op Ontraxs?Onzin!Niet bij de bouwers en ook niet bij het publiek. Ik heb daar toch vooral burgers, boeren en buotelui gezien (als er dan toch in hokjes ingedeeld moet worden).Die zogenaamde hogeschoolbanen zijn echt geen hogeschoolwerk. Dat is net zo goed met liefde en vooral geduld inelkaar gezet. En daar is vaak minder fortuin en kapitaal voor nodig dan voor menige megabaan die niet eens afgewerkt is. Niet alsmaar kiezen voor de hapklare brokken maar gewoon huis tuin en keuken materialen of afval gebruiken. In menig baantje zitten de stokjes van oude vuurpijlen verwerkt. De inhoud van theezakjes, of metselzand zijn ook niet de kostenposten. Dit integenstelling tot een batterij wissels van een renormeerd merk. Net even iets anders denken en te werk gaan. Ook voor kinderen hoeft dat geen probleem te zijn. Die zitten nog vol met fantasie en inventiviteit. Maak daar gebruik van en sla die grote bouwdoos van FaVoKi over. Koop voor. Helft van het geld materiaal waar je twee maal zoveel meekan bouwen dat ook nog eens uniek is. Voor je het weet hoor je daarmee in een keer tot de "elite". Wat een klotewoord is dat zeg.
ben ik niet geheel met jullie eensbij OnTraXs wil ik juist de speciaal handel zien bijv Anita decors , Piet Peetoom ,Mehbu lasertechniek, PMT, enzmaar geen dozenschuiversGr Jan