Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
22 July 2025, 23:33:40
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62132 keer)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:RAIL 2011
« Reactie #135 Gepost op: 14 March 2011, 23:36:27 »
Volgens mij zijn er bij een aantal mensen gevoelige snaren geraakt.
Ik wil helemaal niemand beledigen, ook niet met mijn wat prikkelende stellingen een paar pagina's terug.
Wat ik zeker wel wil zeggen is dat er een aantal mensen conclusies trekken die ongegrond zijn.

Bij de Railclub Utrecht zijn er leden die al jaren aan modelspoor doen, maar ook beginnelingen die net een paar lokjes in hun bezit hebben.
Een aantal van de (ervaren) spoorders bouwen hun modellen om zodat ze de schaalsnelheid benaderen. Dit door motoren te vervangen of tandwiel verhoudingen te veranderen. Als iemand slechts een aantal jaren met de hobby bezig is, moet je zo iemand dan verbieden om zijn treintje mee te nemen omdat hij de zaag (nog) niet in zijn modellen durft te zetten? Dat zal lekker motiverend werken of heb ik het mis? Stimuleren om wat aan die te hoge snelheid te doen, al dan niet onder begeleiding, werkt veel beter.
 
Deze N-baan bediend een breed publiek. Nee, niet de doorgewinterde modelsporende purist. Toch zijn er veel bezoekers met complimenten en echt niet alleen de gezinnen met kinderen of de minder validen die bij deze baan eens wél alles kunnen zien.

In een aantal reacties in dit draadje heb ik gelezen, dat een aantal collega hobbyisten het helemaal begrepen hebben. Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen komt voor de top in de modelbouw.
Wellicht is er een reden waarom een baan op een afwijkende hoogte staat, niet rond één thema is gebouwd, zich niet beperkt tot één tijdperk of land. Maar ook waarom zit er iemand op een tuinstoel ipv een kruk. Zou het kunnen dat dat niet voor de lol is?

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:RAIL 2011
« Reactie #136 Gepost op: 14 March 2011, 23:55:00 »
Maar ook waarom zit er iemand op een tuinstoel ipv een kruk. Zou het kunnen dat dat niet voor de lol is?

Omdat we het zo vorig jaar ook deden, en het jaar daarvoor ook, en niet te vergeten het jaar daarvoor ook weer en het jaar daarvoor ook misschien, maar dat weet ik niet zeker, want toen was ik er niet bij. Maar het jaar daarvoor zeker weer wel, ik weet het zeker... Waarschijnlijk zal het volgend jaar ook weer zo zijn. Ik kom in ieder geval wel even beppen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:RAIL 2011
« Reactie #137 Gepost op: 15 March 2011, 00:21:07 »
Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen komt voor de top in de modelbouw.
Ik denk dat je daar wel een punt hebt..
Even Eurospoor er bij halen.. Je ziet daar bijvoorbeeld prachtige banen maar bijvoorbeeld ook een oude Trix Express baan of een oude Marklin baan waar het puur gaat om het oude materiaal en niet om de aankleding..

Hier op het forum geld exact hetzelfde.. er zijn leden die gewoon leuk willen rijden met een treintje, terwijl er ook een groep is die juist alles tot op de millimeter nauwkeurig willen hebben..
Niet iedereen is met modeltreinen bezig om de werkelijkheid zo nauwkeurig te benaderen of heeft daar de financiële middelen voor.. Ze hebben wel een ding gemeen en dat is dat ze trots zijn en plezier hebben in hun manier van modelbouw..
Voor hun is dat de voldoening om op een beurs te gaan staan en hun kunsten te laten zien.. We kunnen er allicht commentaar op hebben omdat de visie van jou of mij anders is maar uiteindelijk is het hun interpretatie van hoe zij met modelbouw om willen gaan... prima toch..?
Ik vind het alleen wat ver gaan om iemand of een baan af te branden omdat niet niet jouw ding is..

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:RAIL 2011
« Reactie #138 Gepost op: 15 March 2011, 00:39:58 »
Heren,

Net weer bijgekomen van drie dagen Rail11.
Ik heb mij weer drie dagen (en vier avonden) uitermate goed vermaakt op de stand van Modelspoorwijzer. Gedurende de drie dagen meerdere malen loks bij me op de testbaan gehad die naar de mening van de eigenaren of te hard of juist te zacht reden.
Uit de gesprekken met de heren bleek dat er sprake is van iets wat baan snelheid. Een lok die te snel rijdt zal elke keer een 'nood'stop voor de seinen maken om te wachten tot het volgende blok weer vrij is. De lok moet dus naar beneden bij gesteld worden.
Andere loks rijden dus weer te langzaam en houden de volgende treinen op, met de daarop volgende gridlocks.

Het lijkt er op dat de banen die analoog met fabrieksmodellen werken, de loks naar boven bij geschroefd willen hebben. De digitale banen en zwaar gepimpte is dat dus weer net het tegenovergstelde, daar moet de lok juist langzamer rijden.

Daarnaast ben ik behoorlijk onder de indruk geraakt van de belgische baan tegenover de MSW stand. Deze baan is pas op het allerlaatst aan Rail toegevoegd omdat een andere club afgezegd had. De baan zou eigenlijk dit weekend door de 'shredder' maar is dus op korte termijn nog een keer opgesteld. Met drie grote schaduw stations was er altijd verkeer op de baan, zonder druk aan te doen, mede door het enkelspoorig karakter. Vooral de uitsnede in een van de bochten, met een verkeersbrug er over was zeer mooi.

Opmerkelijk is wel dat bepaalde mensen mij weten te vinden met problemen of vragen ongeacht of ik op de stand van BNLx of MSW. Sommige brengen veel plezier en lol, maar andere ......  ;)  Het hoort er allemaal bij, treintjes zijn een aantrekkingskracht voor een zeer verschillend publiek (ULO-WO), en een grote verdwijn truuk bij jonge dames :)

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #139 Gepost op: 15 March 2011, 06:14:08 »

Bij de Railclub Utrecht zijn er leden die al jaren aan modelspoor doen, maar ook beginnelingen die net een paar lokjes in hun bezit hebben.
Een aantal van de (ervaren) spoorders bouwen hun modellen om zodat ze de schaalsnelheid benaderen. Dit door motoren te vervangen of tandwiel verhoudingen te veranderen. Als iemand slechts een aantal jaren met de hobby bezig is, moet je zo iemand dan verbieden om zijn treintje mee te nemen omdat hij de zaag (nog) niet in zijn modellen durft te zetten? Dat zal lekker motiverend werken of heb ik het mis?


.En dus pas je alles maar aan op de laagste gemene deler. Lekker motiverend voor degenen die er wel moeite voor doen... Band- of koorleden die zelden of nooit kunnen bij repetities komen ook niet op het podium, amateurvoetballers die nooit komen opdagen op trainingen worden niet opgesteld.

Als je je best doet en een bepaald niveau hebt bereikt, dan mag je optreden/spelen/exposeren. Het is een voorrecht om voor publiek je ding te doen. Lijkt me ook aan nieuwelingen goed uit te leggen. Vertel mij maar wat daar niet motiverend aan is. Demotiverend bij verenigingen is doorgaans de 'oude garde' die niet mee wil of kan in ontwikkelingen.

Het is een beetje tekenend voor de maatschappij dat het belang van degenen die iets niet kunnen/willen altijd wordt vooropgesteld.


Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen komt voor de top in de modelbouw.

 

Mar dat is wel wat Rail pretendeert te bieden. Kijk maar naar de inleidende tekst op hun website en naar hun andere communicatie. Er is sprake van 'verbazing over hoogstandjes in de modelbouw', 'modelspoor zoals modelspoor bedoeld is' et cetera.
Voor losse Fallerhuisjes op een grasmat hoeven mensen niet van heinde en verre te rijden en ook geen 15 (13) euro entree te betalen.

Het is aan de teneur van de reacties van betalende bezoekers duidelijk dat er wat wringt op dat punt. Dat kun je naast je neerleggen. Dat kun je wegredeneren. Maar volgens mij is degene die betaalt ook degene die (uiteindelijk) bepaalt.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 06:17:00 door Eric van Spelde »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #140 Gepost op: 15 March 2011, 07:44:30 »
Heren,
Het is een hobby.
Iedereen beleefd een hobby op zijn eigen manier.
En niet iedereen is een begaafd modelbouwer , sommige hebben een hoop plezier met hun grasmat.
de ander heeft lol in klinknagels tellen.
Laat iedereen in zijn waarde.
gr Jan

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #141 Gepost op: 15 March 2011, 07:49:43 »
sommige hebben een hoop plezier met hun grasmat.

Mogen ze van mij. Alleen niet op een tentoonstelling die aankondigt 'hoogstandjes van modelbouw' te presenteren. Wat dat betreft is deze uitgave van Rail een zaak voor de Reclame Code Commissie gebleken. ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #142 Gepost op: 15 March 2011, 08:02:09 »
Daar heb je wel een punt. ;D
gr jan

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:RAIL 2011
« Reactie #143 Gepost op: 15 March 2011, 08:24:14 »
En dus pas je alles maar aan op de laagste gemene deler. Hmmmm, ik dacht het niet. Dat zou namelijk betekenen dat de ervaren spoorders (die overigens niet bepaald stil staan in ontwikkeling) hun aangepaste materieel thuis zou laten....
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:RAIL 2011
« Reactie #144 Gepost op: 15 March 2011, 08:28:50 »

Het is aan de teneur van de reacties van betalende bezoekers duidelijk dat er wat wringt op dat punt. Dat kun je naast je neerleggen. Dat kun je wegredeneren. Maar volgens mij is degene die betaalt ook degene die (uiteindelijk) bepaalt.
Ik neem aan dat je alle bezoekers en standhouders hebt geinterviewd om dit te kunnen staven? Wij hebben veel mensen gesproken die het wel een leuke Rail vonden, met interressante handel, leuke, goede en minder goede banen. En dat is precies wat de hobby nodig heeft. De verscheidenheid en kwaliteit van de deelnemers en bezoekers bepaalt het beeld van een beurs, niet wat een aantal forummers daarvan vindt, dat is maar een (zeer) klein deel van de bezoekers. Bekijk een beurs eens als een voetbal wedstrijd.  Je betaalt voor een tijdspassering die soms een prachtige wedstrijd oplevert en soms een mindere ondanks dat alle spelers van top-klasse zijn.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:RAIL 2011
« Reactie #145 Gepost op: 15 March 2011, 08:36:08 »
Ik vond het overigens niet heel druk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #146 Gepost op: 15 March 2011, 08:49:53 »
Citaat
Bekijk een beurs eens als een voetbal wedstrijd.  Je betaalt voor een tijdspassering die soms een prachtige wedstrijd oplevert en soms een mindere ondanks dat alle spelers van top-klasse zijn
dan doen we dat :)
Als ik naar een topper in de ere divisie ga, mag ik ontevreden zijn als ze onder de maat spelen, of in ieder geval onde rhun kunnen, als ik op zondag ochtend om 9 uur naar bal-op-het-dak 5 kijk, liggen mijn verwachtingen wat lager en zie ik dat die spelers wat minder kunde hebben.
Echter heb ik daar op gerekend, en kan ik zien dat ze hun stinkende best doen, soms meer dan de topspelers in de ere divisie, dus vermaak ik me prima met het gestuntel op het veld  :)
Dit geeft overigens geen mening van mij over Rail, die hou ik voor me, vind ik wel zo netjes, maar ik moest het zien als een voetbal wedstrijd van Han  ;D
Mvg Marty,

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:RAIL 2011
« Reactie #147 Gepost op: 15 March 2011, 08:52:00 »
denk dat het toch wel moeilijk is om ,
het iedereen het naar de zin te maken is.
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

bernhard

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re:RAIL 2011
« Reactie #148 Gepost op: 15 March 2011, 09:15:58 »
Sorry han zijlstra,

Maar met jou stelling ben ik het dus volkomen niet eens. Ik vind voor de toegansprijs die je moet betalen voor deze chit beurs mag je best wat meer kwaliteit verwachten, Kijk maar eens naar Intermodellbau in Dortmund wat waar allemaal voor mooi banen dit jaar staan. Daar haalt rail qua nivo het niet bij .  Nogmaals er zijn zat modelspoor clubs in Nederland die best hele mooie modelspoor module banen hebben die zeer de moeite waard zijn om te zien. Ik zelf vond alleen de kleine zaal zeer de moeite waard  waar het Proto 87 gebeuren plaats vond. Alle andere zalen heb ik alleen maar rommel banen gezien. Ik vind dat het beter kan en zo denken er meer modelspoorders over,

Ik blijf het zeggen ben met Eric volkomen eens. Kijk die standhouders zullen niet klagen zo lang de zaken voor hun goed gaan. Maar als niemand  niets meer koopt bij hun dan weet ik zeker dat ze niet meer op Rails willen gaan staan. En liever op andere beursen zullen gaan staan.

tot zo ver mijn kritiek op rails. En kijk ik met veel plezier uit naar de Mooie modelspoor beurs Intermodellbau in dortmund. Wat ik nu al zeker weet dat die top gaat worden dit jaar. In de voor aankondiging staan al diverse zeer mooie modelspoorbanen vermeld
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 09:18:23 door bernhard »

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #149 Gepost op: 15 March 2011, 09:18:58 »
Met voetbalwedstrijdvergelijking kan ik het wel eens zijn.
Vertaald naar modelspoor:
Op grote tentoonstellingen waar een hog inkom gerekend wordt mag je iets meer verwachten. En dat meer zal het voor de treintjeskijkers niet minder maken.
Ga je naar een beursje van een vereniging of een regionale tentoonstelling dan kun je juist verwachten dat daar alle niveaus van zo'n vereniging of uit de buurt te zien zijn. Dan is het. Leuk als er ook een hogeschoolmodelbouwwerkje bij staat maar je hoeft er niet echt hard op te rekenen dat het allemaal toppers zijn. De prijs is er dan vaak ook naar.
Binnen ons landje zijn er zat banen die railwaardig zijn alleen heeft niet iedereen altijd de tijd en zin om drieof vier dagen daarmee bezig te zijn. Ook wil men vaak de kosten nog iets gedekt zien en niet dagelijks vanuit een uithoekvan het land elke dag in alle vroegte naar het midden van het land afreizen. Vanuit de organisatie zal daar toch iets aan vergoed moeten worden. Als dat niet gebeurt zul je zien dat zo'n clubje niet elk jaar kosten gaat maken ten gunste van de organisator. Kun of wil je dat niet als organisatie, dan moet je ook niet hoog van de toren blazen en een eredivisiewedstrijd met de efjes gaan spelen.
Ik denk dat ook daar een oorzaak ligt van een afzakkend evenement.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl