Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
22 July 2025, 23:33:40
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62110 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:RAIL 2011
« Reactie #210 Gepost op: 15 March 2011, 19:02:09 »
Inderdaad; niet iedereen kan een baan bouwen die tot de internationale top behoort, maar als je er niet aan begint, als je te gauw tevreden bent met je prestaties en als je te snel zegt; 'zo kannie wel' , gaat het nooit gebeuren ook. En laat zien waar je mee bezig bent. Hier op dit forum bijvoorbeeld. En filter dan 90 berichten door tot je die ene vindt die je verder helpt.
Dat eerste is juist wat ik bedoel. Veel mensen zullen een heel eind kunnen komen (tijd, geduld en enige vaardigheden vooropgesteld), maar die dingen en de vindingrijkheid die soms te zien is, heeft gewoon niet iedereen. Het "elite" van voorheen was dan ook geenzins negatief bedoeld, want als een baan top is, dan mag dat ook gezegd worden.
En laten we eerlijk zijn, als het bouwen allemaal zo simpel was, hadden er op Ontraxs ook wel 30 banen uit de provincie Utrecht kunnen staan...

Daarnaast zullen veel mensen ook tevreden zijn met een simpel ovaal waarop ze rondjes kunnen rijden, dat geldt ook voor mij (H0m baantje in ruwbouw). Niet dat ik nooit iets geprobeerd heb: enkele zelfbouwpogingen voor veldspoormaterieel in styreen waren best leuk maar het heeft me niet erg lang kunnen boeien...
Groetjes, Bart

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:RAIL 2011
« Reactie #211 Gepost op: 15 March 2011, 19:06:24 »
De woordkeuze elite lijkt me in ieder geval voor de tentoongestelde banen niet onterecht. Want, de daar getoonde banen zijn zeer gedetailleerd en zoiets is voor de meesten velen onder ons niet haalbaar, om welke reden dan ook. Hetzij door gebrek aan tijd, geduld, vaardigheden, omdat men ook nog andere hobby's heeft of wat dan ook. Menigeen zal dit niet met me eens zijn, prima, maar voor mij geldt dat dus wel.
Ik ben het nier echt niet mee eens... er zijn ook zat hobbyisten die er bewust voor kiezen om een baan niet als een "top" baan er uit te laten zien..  ???

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #212 Gepost op: 15 March 2011, 19:10:02 »
Het gaat er ook niet om dat iedereen maar een baan moet maken die de toets der kritiek kan doorstaan. Deze discussie ontstaat wel vaker als mensen dit soort afgewerkte banen zien en dan zeggen dat het beginners afschrikt. Dat is zeker neit nodig. Een klein beetje uitleg erbij over hoe en hoe eenvoudig dingen gemaakt zijn kan mensen al een heel eind op weg helpen of van de "schrik doen bekomen".
Dat soort dingen kun je ook beter als je aan de voorzijde bij de baan staat en je niet verschuilt achter de achtergrond of v van het publiek. Neem je deel aan een evenement dan sta je daar om iets te presenteren aan de betalende bezoeker. Je moet het dan niet alleen zien als een leuk sociaal uitje met clubgenoten. Een beetje enthousiasme uitdragen hoort er dan ook bij. Dat is de een ook meer gegeven dan de ander maar praten over iets waar jezelf in op gaat dat gaat eigenlijk vanzelf.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:RAIL 2011
« Reactie #213 Gepost op: 15 March 2011, 19:22:14 »
Ik ben dan ook voor meer workshops..
Zo is er al een tijdje een man die op zijn gemakje bomen zit te maken.. Bij Eurospoor had hij ook zo'n zelfgemaakt gras plant apparaat.. ( ben even de naam kwijt  ;D )
Buiten dat het informatief is, is het vaak ook prettig om het "live" te zien dan middels foto's en tekst..

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:RAIL 2011
« Reactie #214 Gepost op: 15 March 2011, 19:29:17 »
Er zijn mijns inziens 5 groepen modelspoorders. De grenzen ertussen zijn 'zwevend'. De namen zijn volledig verzonnen. Enige gelijkenis met de werkelijkheid is pure opzet.  :P

1. Spelers - Zij houden van banen waar zoveel mogelijk gereden wordt. Details zijn niet belangrijk. Hier vind je zaagselgras en half scheef geboude plastic huisjes. Alles rijdt door elkaar, er wordt gereden met dat wat men leuk vind. De banen zijn vaak gigantisch met veel treinen.
2. Fremo'ers - Zij zijn fanatiek als het gaat om natuurgetrouw rijden. Volgens dienstregeling, met vrachtpapieren en zo te zeggen alles volgens het boekje. Zij willen geen zaagsel als gras, maar het 'natuurgetrouw' rijden staat voorop. De banen bestaan uit modules en/of segmenten.
3. de bewusten - Zij houden van rijden, maar willen het vooral in een 'natuurlijke' omgeving. Dit houdt in dat men rijdt met materiaal dat enigzins bij elkaar hoort (Tijdperk, maatschappij) en dat betekend, rechtopstaand gras, filgrane bomen. Alles mag, binnen grenzen.
4.  de dioramabouwers  cq. Siflorleggers - Zij kunnen zich compleet in een bepaald thema vastleggen. De omgeving is zo mooi mogelijk. Er wordt graag een lok opgeofferd om mooier landschapmateriaal te kopen. Hun banen zijn klein en overzichtelijk.
5. Verzamelaars - Zij verzamelen al het materiaal dat ze mooi vinden en verbeteren details indien mogelijk. De banen zijn niet belangrijk, een enkel spoortje is vaak genoeg. Ze hebben immers hun vitrine !

Zo,
Als je nu kijkt naar Ontraxs, dan spreekt dit vooral de groepen 3 en 4 aan. De diorama's zijn prachtig gebouwd, klein en een vast thema.
Rail daarintegen vindt ik op dat punt voor een breder publiek. Mijns inziens is er voor elke groep (1 t/m 5) wat aanwezig. De verhoudingen tussen de groepen is niet altijd gelijk als de verdeling van modelspoorders in de werkelijkheid.

Tsja,
iedereen die alleen maar klaagt over het feit dat het niveau van de tentoonstellingen/events achteruit gaan, behoord eigenlijk dus tot groep 3 of 4, die zeuren dat er niet genoeg aandacht aan ze wordt besteed.

Voorbeelden.
- Als een 'speler' kijkt naar een 'fremo' baan, dan vindt hij hem saai, omdat er te weinig rijdt (heb ik hier al eens gelezen)
- Als een 'dioramabouwer' kijkt naar een 'speler' zijn baan, wordt er geklaagd dat alles zaagsel en krappe bochten is (ook al gelezen)

Sander

P.S De prijs is idd hoog, maar dat is tegenwoordig standaard geworden.  :-\
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Blikken Tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:RAIL 2011
« Reactie #215 Gepost op: 15 March 2011, 19:45:01 »
Ik heb de vrijdagnachtdienst gebruikt om de onderdelen te identificeren. Ik wil Erwin over een paar dingetjes nog om opheldering vragen en dan begin ik. Vandaag helaas door een migraine geveld geweest... Ondertussen aan de C5 gesoldeerd. ;)

Doe rustig aan, met migraine kun je niet zo veel weet ik uit ervaring. Als je de verlichtende antwoorden uit Friesland hebt, ben ik wel benieuwd  ;D

Ow ja, je dak is onderweg  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:RAIL 2011
« Reactie #216 Gepost op: 15 March 2011, 19:59:54 »
Fijn dank je! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:RAIL 2011
« Reactie #217 Gepost op: 15 March 2011, 20:20:32 »
Ik ben dan ook voor meer workshops..
Zo is er al een tijdje een man die op zijn gemakje bomen zit te maken.. Bij Eurospoor had hij ook zo'n zelfgemaakt gras plant apparaat.. ( ben even de naam kwijt  ;D )
Buiten dat het informatief is, is het vaak ook prettig om het "live" te zien dan middels foto's en tekst..

Ik neem aan dat je hier de stand vam de NMF bedoelt waar enkele modelbouwers bezig waren het een en ander in elkaar te zetten/fröbelen.
Ik weet echter niet of je ook de stand van de EMV hebt gezien. Hier mochten de kinderen, en volwassenen als ze zin hadden ook, zelf een boompje maken met simpel een ijzerdraadje en wat touw. Is simpel en heel iets anders als de boompjes van geheel ijzerdraad die op de NMF stand gemaakt werden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

bernhard

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re:RAIL 2011
« Reactie #218 Gepost op: 15 March 2011, 20:48:17 »
Hoi Spoor Vrienden,

Tja ik zelf hoor tot de groep 3 en 4 en dat bevalt mij prima. Voor mij houdt dat in dat ik aan spoor nul doe en als thema tijdperk 3 van de DB aan hou. Wat natuurlijk ook geld voor de auto modellen die uit de zelfde periode moeten komen. Kijk Ik vind dat Fremo qua landschap erg mooi om te zien al hoewel ik bij die HO baan achtergrond misde wat wel jammer is. Ook vond ik het jammer dat er niet zo veel reed qua treinen. Ik moet dan eerlijk zeggen die grote Duitse HO modelspoorbaan op Europa spoor was volgens mij ook gedeeltelijk Fremo maar daar reden dan ook regelmatig treinen op die alleen uit tijdperk III waren. Ik vond het zelf een helemooi baan Landschap was erg mooi gemaakt. Die baan had makelijk op rails kunnen staan of de Emsland Vennbahn van spijkspoor is en blijft een hele mooie baan.

Ik hoop alleen dat de organisatie van Rails voor 2012 iets meer hun best gaat doen om mooie modelbanen te krijgen zo wel uit nederland of duitsland of belgie , england
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 20:51:57 door bernhard »

modelspoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:RAIL 2011
« Reactie #219 Gepost op: 15 March 2011, 22:24:48 »
Rijgedrag van de treinen is natuurlijk ook een kwaliteitscriterium, maar zoals je zelf al stelt is ook dat niet echt een punt waar bedoelde banen op scoren. Of het moet om de hoogste snelheid gaan... :D

Nu maak je me echt aan het lachen hoor ......
Ik heb laatst van een bevriende eigenaar van een modelspoorwinkel begrepen dat een van de door jullie zo gewaardeerde banen (beter is er niet) juist bij een evenement NIET de eerste prijs kreeg omdat zijn rijdend materieel juist zo beroed
reed en kreeg hierdoor de 3de prijs . De winnaar had een kwalitatief minder baan
op het gebied van scenery maar reed met leuke en goed rijdende treintjes rond .
De winnaar van de derde prijs was woedend omdat dat treintjes rijden eigenlijk maar niets vond .........



stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:RAIL 2011
« Reactie #220 Gepost op: 15 March 2011, 22:28:43 »
Gutgut, nou knap hoor, je hebt een voorbeeld gevonden. Succes me de rest van je leven, bedankt voor het registreren om je gal te spuwen, doei. Vergeet het licht niet uit te doen... (ja ik weet wel over wie het gaat.  8))
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #221 Gepost op: 15 March 2011, 22:29:03 »
Nu maak je me echt aan het lachen hoor ......
Ik heb laatst van een bevriende eigenaar van een modelspoorwinkel begrepen dat een van de door jullie zo gewaardeerde banen (beter is er niet) juist bij een evenement NIET de eerste prijs kreeg omdat zijn rijdend materieel juist zo beroed
reed en kreeg hierdoor de 3de prijs . De winnaar had een kwalitatief minder baan
op het gebied van scenery maar reed met leuke en goed rijdende treintjes rond .
De winnaar van de derde prijs was woedend omdat dat treintjes rijden eigenlijk maar niets vond .........



Dit verhaal ik doorspekt met vaagheden.
Man, paard, renbaan?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

modelspoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:RAIL 2011
« Reactie #222 Gepost op: 15 March 2011, 22:38:54 »
De Fremo-mannen die ik sprak, hadden het desgevraagd toch over 'stress, het lijkt wel werken' etc.  ;D

Indertijd heb ik op Fremobijeenkomsten volwassen mannen compleet door het lint zien gaan omdat er een trein niet reed, ontspoorde, bij hun station voor het inrijsignaal stond zonder dat ze het wisten omdat de chef van het station ervóór de machinist/treindienstleider had gesommeerd om te vertrekken...


Buiten dat er niets rijdt en dat men meer interesse toont in gezeur van met wat voor een trein zal ik rijden (laat eens wat rijden) en daarbij een baan met heel veel landschap waar blijkbaar een of andere ziekte heerst aangezien er geen dieren of mensen en amper bomen te zien zijn . En door de hoogte van de baan is de lol er voor het merendeel snel van af . Het is toch niet gek dat er op een zondagmorgen maar amper 15 man rondlopen en dan nog het merendeel clubleden die ff komen kijken van andere verenigingsbanen ..... Neen had zelf nu niet het idee dat het proto87 gebeuren nu zo'n succes was

modelspoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:RAIL 2011
« Reactie #223 Gepost op: 15 March 2011, 22:42:23 »
Toch wel degelijk gezien. Belgische baan tegenover onze eigen stand reed met lange treinen. En ook nog eens rustig.

Kijk, natuurlijk ben ik het met Eric eens dat een baan een heel ander, mooier, aanzien heeft als landschap in elkaar over gaat. Echter module voor module kan je ook de baan bekijken en concluderen dat er in een dergelijke module baan toch hele mooie stukjes kunnen zitten.
En ondanks dat er alleen een houtwerk met wat rails te zien is is wellicht wel de techniek goed te zien die erop wordt toegepast.
Voor jou Eric zal dat inderdad niet voldoen, ik weet dat jij verder in de modelbouw bent, voor velen echter is dit wel voldoende. In dat opzicht dan ook: voor elk wat wils.

mvg,
 Sander

idd , heb nog met een bekende bij deze baan gesproken en hij vond het eigenlijk ook jammer dat men zo hoog stond maar ja dit is een clubbeslissing  al denkt men er wel overna om toch lager te gaan staan .....


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:RAIL 2011
« Reactie #224 Gepost op: 15 March 2011, 22:45:57 »
en nu antwoord op de vraag?