Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 11:09:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
Dat overkomt mij niet. door Ronald Halma
Vandaag om 11:04:57
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 11:02:01
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 10:59:01
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 10:24:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 09:02:33
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62005 keer)

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:RAIL 2011
« Reactie #60 Gepost op: 13 March 2011, 11:24:21 »
Gisteren heb ik ook een bezoek gebracht aan RAIL 2011, was voor mij de eerste grote beurs op dit gebied en heb er van genoten.
Veel mooie dingen gezien van klein tot groot :)

De zeer grote baan op het vliegveld vond ik toch wel wat hebben en dat het met dat formaat ook nog kan rijden en de poppetjes in het zwembad, een mier bijna nog groter ;D

Ook veel informatie gekregen over trein besturing met DinaSys/Dinamo op de stand zelf en bij Baroniespoor, dus weer genoeg uit te zoeken.

Verder ook nog wat aangeschaft om wat te proberen, 5 stukken Peco code55 rail en 2 wissels om een ovaaltje te maken.

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:RAIL 2011
« Reactie #61 Gepost op: 13 March 2011, 12:08:42 »
Gisteren was ik er ook. Veel foto's heb ik niet gemaakt (ook ik begon me af te vragen wat ik er thuis mee doe), maar ik heb gelukkig wel een paar mooie plaatjes geschoten:












Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:RAIL 2011
« Reactie #62 Gepost op: 13 March 2011, 12:29:55 »
Misschien een vreemde reaktie , bouwen de bouwers van de hooggewaarde banen (volgens de kenners) dan elk paar jaar een volledige nieuwe baan ;-) bv van 25 meter lang (+/- 150 meter rijlengte in n-schaal) of doet men dit alleen op bv 3 x 2 meter in H0 .

Nou Frank, geen vreemde reactie hoor. Maar, vaak worden de "hoogwaardige banen" en dat is natuurlijk altijd nog een relatief begrip, niet zo groot gebouwd. Dit houdt meteen het andere deel van het antwoord op je vraag in. Je kunt dan namelijk wat vaker een baan afbouwen in een kortere periode. Dat is een keuze van de modelbouwer of van de vereniging.

Zelf ben ik jarenlang lid geweest in Den Helder en daar was het best moeilijk om een grote baan eens af te kunnen krijgen. Je spreekt tenslotte over verenigingskapitaal en hebt te maken met verschillende bouwers en tempo van bouwen. Vandaar dat er toen kleinere (privé) projecten zijn gestart. En met succes zijn afgebouwd en tentoongesteld in den lande en daarbuiten.

Terug on topic naar Rail 2011. Helaas geen mogelijkheid kunnen vinden om met m'n goede vriend Cees Spierings (Organisatie Rail) van gedachten te wisselen en de show te kunnen bekijken. Volgend jaar beter, Cees...

Henk
Cheers,

Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:RAIL 2011
« Reactie #63 Gepost op: 13 March 2011, 14:00:51 »
Vanmorgen even geweest. Ik had een goedkope Roco BR215 nodig vanwege de aandrijving en de normale beurzen in Houten vallen voor mijn agenda wat ongelukkig. De meeste handelaren denken dat een pleetijd BR215 toch minstens 60 euro moet kosten, maar er was ook een Duitse handelaar die daar realistischer gedachten over had. Voor 30 euro kon ik er eentje meenemen. Bij Sander even getest en toen we hem open maakten vonden we tot onze verbazing een soortement geluiddecoder.



Een soort purpose built Lenz decoder, 14 rijstappen, maar rijdt prima en als je op f1 drukt zegtie toet, meer heb ik nog niet ontdekt.  ;D Volgens de gebruikaanwijzing zit hij er niet in.  ??? Ik heb er verder niks aan, maar dan heeft een mens toch een goede ochtend.

Oh ja, er waren ook wat banen tussen de handel. Gewoon, van alles en nog wat, zoals je mag verwachten. Vrij veel in spoor z deze keer. De man op de proto afdeling is al veel genoemd, maar er waren er meer. Mij viel op dat de rijeigenschappen van het spul heel veel beter zijn dan nog maar 10 jaar gelden.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 14:07:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:RAIL 2011
« Reactie #64 Gepost op: 13 March 2011, 14:47:41 »
Ik zou eerst vrijdag en zondag gaan,maar door auto reparatie iets duurder uit viel toch maar alleen de zaterdag geweest.

Lekker de trein (kruidvatkaartje)en dan pendelbusje.
Dat pendelbusje heb ik dus geweten,die vrouw dacht volgens mij dat ze op een race-parcour zat,vol gas en drempels betekende niks voor haar.Ik heb dus kennis gemaakt met het plafond het nadeel van lang te zijn.Prijs was oke,terugweg heb ik haar toch niet dacht ik.

Gezien je bijna 15 minuten in rij gestaan hebt denk je van ow lekker druk,maar niks blijkt waar, je kon overal goed bijkomen doorlopen.
Wat ik wel jammer vond was dat sommige banen er al eerder hebben gestaan,dat trok helemaal niet de aandacht meer.
Wel vond ik de berg spoorbaan nschaal super,alleen aan het gevloek te horen werkte de bediening niet helemaal mee.
Was al om 13.30 uur weg en helaas pindakaas weer de race pendelbusje.
Twijfel nog om volgend jaar naar rail 2012 te gaan.
groet dennie

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:RAIL 2011
« Reactie #65 Gepost op: 13 March 2011, 15:08:17 »


Deze vond ik zeer interresant, omdat ik deze aan het maken ben, en wat weinig goede foto's ervan had!!


Mooie foto, nog meer foto's van deze mooie loc gemaakt ?

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re:RAIL 2011
« Reactie #66 Gepost op: 13 March 2011, 15:57:11 »
ja hoor, nog wel meer..... ;D
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:RAIL 2011
« Reactie #67 Gepost op: 13 March 2011, 16:10:46 »
Ik heb een paar kiekjes gemaakt, ze zijn uit de losse pols geschoten en zonder flits maar geven wel een indruk van Rail 2011.

http://s112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/Rail%202011/

Ik vond het beslist niet tegenvallen, een Rail met van alles wat en dus niet alleen maar leuk voor de superbouwers en critici onder ons.
Rail zoals Rail al jaren is.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 16:12:29 door prutser »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re:RAIL 2011
« Reactie #68 Gepost op: 13 March 2011, 17:17:16 »
Lekker de trein (kruidvatkaartje)en dan pendelbusje.
Dat pendelbusje heb ik dus geweten,die vrouw dacht volgens mij dat ze op een race-parcour zat,vol gas en drempels betekende niks voor haar.Ik heb dus kennis gemaakt met het plafond het nadeel van lang te zijn.Prijs was oke,terugweg heb ik haar toch niet dacht ik.
Was al om 13.30 uur weg en helaas pindakaas weer de race pendelbusje.

ja ook ik ken het busje wat kan ze scheuren he (y)
British Rail diesel Fan

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:RAIL 2011
« Reactie #69 Gepost op: 13 March 2011, 18:49:03 »
Ook ik ben vandaag; op "buggy-dag" maar eens naar Rail geweest. Omdat ik van een vriend gehoord had dat het om 10u erg druk was bij de kassa, kwam ik pas om 11u aan. Vrij gemakkelijk een parkeerplaats gevonden (teken aan de wand?) en bij de kassa onmiddelijk aan de beurt  :o dus gelijk maar doorgelopen.

In de Meidoornzaal was het zeer rustig, mensen zien deze zaal waarschijnlijk niet gelijk en ik verwachtte daar het vuurwerk. Moet zeggen dat ik eigenlijk best snel al weer weg was. De kwaliteit was wel ok, maar meerdere half afgebouwde baantjes (had dat nou niet een jaartje kunnen wachten tot Rail 2012?) en de meeste baantjes meer stillevens, en als er dan af en toe iets reed was het een of ander oubollig stoomlocje, wat mij totaal niet interesseert.

De overige hallen deden mij denken aan een "gewone" Houten, met de bekende handelaren, maar nu op andere plaatsen en een aantal essentiele handelaren die ontbraken. Tussendoor was af en toe een baan "gekwakt" waarvan het gros uitermate bekend was en van bedroevend nivo qua detaillering/scenery en hard scheurende flauwekul-composities. snel doorlopen dus.

Opvallend was dat de bekende handelaren voor best wel wat waar de prijzen tov een reguliere Houten flink hadden opgeschroefd. Dit laatste is wel erg jammer, want het publiek dat naar Rail komt is duidelijk ander publiek dan op een reguliere Houten en zo krijgen deze mensen die misschien ook wel met de hobby willen beginnen niet het idee van: wow leuke hobby en wat goedkoop, maar eerder "pfjew, die modelspoorhobby is echt wel duur!" De overgrote meerderheid van witte dozen schuivers zat dan ook wat verveeld voor zich uit te staren...

Fraai was de baan van Lunetten-aansluiting, maar die hadden we al een keer gezien. Ook leuk de franse baan, maar ondanks een fors arsenaal aan treinen achter de coulissen helaas maar 2 rondracende treintjes...... Van wisjni en Lauwersoog waren wel leuk, maar er gebeurt erg weinig....

Na een snelle wandeling langs de grote maar saaie spoor 1 baan was ik eigenlijk na 1,5u al weer klaar. Aangezien de dure entree van 13EUR vervolgens toch nog maar een tijdje blijven ronddrentelen en nog een paar leuke dingetjes kunnen kopen, waarna ik enigszins gedesillusioneerd weer huiswaarts keerde...

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:RAIL 2011
« Reactie #70 Gepost op: 13 March 2011, 19:13:44 »
Had je haar alleen op de heen of ook op de terugweg british rail adept?
Ik kom liever heel aan.
Normaal zijn wij mannen het die graag scheuren op de weg.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:RAIL 2011
« Reactie #71 Gepost op: 13 March 2011, 19:25:08 »
Floris geeft ook mijn indruk treffend weer. Rail is verworden tot een soort Eurospoor. Vroeger kwalitatief fraaie banen, nu gaat men blijkbaar voor kwantiteit en de handel die de overhand begint te krijgen. De paar positieve uitzonderingen daargelaten, maar om voor steeds weer opduikende banen vol gloeilampjes en grasmatten 13 euro entree te betalen; dat doen we volgend jaar dus niet weer.

« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 19:35:32 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:RAIL 2011
« Reactie #72 Gepost op: 13 March 2011, 19:34:49 »
 :'(ben zelf niet geweest vanwege mijn gezondheid.
maar als ik de verhalen hier zo links enrechts zo lees,
dan hoef ik daar geen spijt van te hebben.
het had me zo leuk geleken.
ben er overgens nog nooit geweest jammer genoeg
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:RAIL 2011
« Reactie #73 Gepost op: 13 March 2011, 19:44:11 »
Als je nog nooit geweest bent, heb je er in ieder geval geen last van dat je weer dezelfde banen ziet.  ;)

Overigens vind ik rail kwalitatief altijd erg wisselend geweest, ook toen het nog in den Bosch en later in Leiden was. Deze aflevering is niet de beste, maar zeker ook niet de slechtste. Naar mijn mening dan...

Huub

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:RAIL 2011
« Reactie #74 Gepost op: 13 March 2011, 19:52:57 »
De beurs zelf vond ik wel ok.

Wat me wel opviel is dat veel nederlandse stands erg duur waren (sommige dingen zelfs duurder dan in de winkel). Gelukkig waren de Duitse standhouders een stuk goedkoper.