Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
22 July 2025, 23:33:40
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62108 keer)

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:RAIL 2011
« Reactie #150 Gepost op: 15 March 2011, 09:27:39 »
waarop wordt er geselecteerd,of men met een baan op de beurs mag staan.
als men de hogeschool van de modelbouw nastreeft,wat voor een criteria hanteert men dan.
of wat voor een criteria moet men dan hanteren.
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:RAIL 2011
« Reactie #151 Gepost op: 15 March 2011, 09:42:14 »
Rail pretendeert het neusje van de zalm te zijn. Dan ga je dus met een bepaald verwachtingspatroon naar die tentoonstelling. Als je naar Eurospoor gaat, weet je dat je veel "race-banen" en "grasmat-banen" kan verwachten, als er dan positieve uitzonderingen zijn valt dat op en hou je een goed gevoel over aan het eind. Bij Rail gaat het helaas precies andersom. Heeft naar mijn mening met 2 zaken te maken:

1. Het "rommelige" effect van handel en banen door elkaar heen, waardoor je zomaar in de hoek weggestopte baantjes over het hoofd kan zien. Daarnaast zie je de bekende handelaren hier normaliter ook al, alleen mis je er nu veel tov normale Houten. Is het niet beter om 1 of desnoods 2 hallen met alleen handel en de rest alleen banen te doen?
2. De organisatie wil graag voor een duppie op de eerste rang zitten en beknibbelt heel erg op onkostenvergoedingen, hierdoor haken veel door de wol geverfde bouwers, die in bv. Duitsland goed betaald worden door de organisatie, af. Blijft over een aantal clubs die allang blij zijn dat ze mogen komen, zelfs misschien wel als ze geld toe moeten geven....

ik denk dat Rail, wil het serieus blijven pretenderen hoogwaardige modelbouw te showen, vooral bij punt 2 eens achter zijn oren moet krabben....

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:RAIL 2011
« Reactie #152 Gepost op: 15 March 2011, 09:43:02 »
Sorry han zijlstra,

Maar met jou stelling ben ik het dus volkomen niet eens. Ik vind voor de toegansprijs die je moet betalen voor deze chit beurs mag je best wat meer kwaliteit verwachten, Kijk maar eens naar Intermodellbau in Dortmund wat waar allemaal voor mooi banen dit jaar staan. Daar haalt rail qua nivo het niet bij .  Nogmaals er zijn zat modelspoor clubs in Nederland die best hele mooie modelspoor module banen hebben die zeer de moeite waard zijn om te zien. Ik zelf vond alleen de kleine zaal zeer de moeite waard  waar het Proto 87 gebeuren plaats vond. Alle andere zalen heb ik alleen maar rommel banen gezien. Ik vind dat het beter kan en zo denken er meer modelspoorders over,

Ik blijf het zeggen ben met Eric volkomen eens. Kijk die standhouders zullen niet klagen zo lang de zaken voor hun goed gaan. Maar als niemand  niets meer koopt bij hun dan weet ik zeker dat ze niet meer op Rails willen gaan staan. En liever op andere beursen zullen gaan staan.

tot zo ver mijn kritiek op rails. En kijk ik met veel plezier uit naar de Mooie modelspoor beurs Intermodellbau in dortmund. Wat ik nu al zeker weet dat die top gaat worden dit jaar. In de voor aankondiging staan al diverse zeer mooie modelspoorbanen vermeld

En daaruit blijkt maar weer dat er verschillende mensen zijn met verschillende wensen.
Dortmund ben ik ook 1 keer geweest, we hebben ons toen gelijk maar voorgenomen voorlopig niet weer te gaan. Viel ons erg tegen. Dat is al weer even terug, maar of we het dit jaar weer aandurven is nog maar zeer de vraag.

De kleine zaal, ach mooi landschap bouw ( en zelfs dat niet eens bij alle banen ), maar daarvoor kom ik niet naar z'n beurs, ik wil treinen zien rijden, liefst door een mooi landschap met een bijpassende snelheid, maar in elk geval rijdend. Maar dat gebeurde bijna niet in dat zaaltje. Dus wat dat betreft waren de andere zalen beter. (al heb ik ook best genoten in die kleine zaal, maar zeker niet meer dan in de andere zalen )

En voor de prijs, 13 euro voor 2, of zelfs 3 personen, tegen 27 euro voor dezelfde 3 personen naar ontraxs en 15.50 voor dortmunt + tank brandstof. Dan vind ik rail niet zo duur.
En als er niets veranderd zal het prijsverschil alleen maar groter worden de komende jaren. Bij geen prijsstijging volgend jaar al 13 euro voor 3 tegen 40.50 euro bij ontraxs.
Nou dan ga ik toch echt liever naar rail dan naar ontraxs. Heb ik tenminste ook nog wat over om bij de aanwezig handel mijn eigen verzameling een beetje uit te breiden.

Roelco


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:RAIL 2011
« Reactie #153 Gepost op: 15 March 2011, 09:48:31 »
Off topic, maar ik denk dat ik niet de enige ben die hier het nut van een achtergrondplaat ziet, cq het gemis duidelijk ervaart.
Ik miste hem zeer zeker niet. Was blij dat hij er niet was.
Alleen voor de foto zelf was het misschien mooier geweest. Al valt het daar bij de tweede nog meer op met een beetje uitschaal vallend persoon :)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #154 Gepost op: 15 March 2011, 09:51:17 »
@ theokersten: Als je een 'basisboek' als het onlangs verschenen eerste deel van Praktijkboek Modelspoorwegen globaal doorneemt, dan krijg je wel een soort idee van algemene criteria en de huidige stand van zaken op het gebied van keuze/omzetting van een thema, materialen en technieken e.d.

Niet dat je altijd alle regelen van de kunst moet toepassen - zeker niet - maar je zou er wel kennis van moeten hebben om te kunnen beredeneren waarom je er op een bepaald punt van wil afwijken (innovatie is natuurlijk altijd goed!).

Dan komt er voor een tentoonstellingsbaan natuurlijk nog een stukje presentatie bij. Bediening (tenminste gedeeltelijk) aan de publiekszijde van je baan, verlichting, uitleg over wat je aan het doen bent zowel mondeling als bijvoorbeeld door tekst en uitleg op papier die je bijvoorbeeld in een kliklijst naast de baan hangt (zeker wanneer je baan iets ongebruikelijks voorstelt waarvan veel mensen zich zullen afvragen wat het is en waar/wanneer het speelt), vragen beantwoorden etc. Misschien zelfs een uniforme uitstraling/kleding zodat je herkenbaar bent als lid van je groepje (maar daar moet je je wel prettig bij voelen).

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #155 Gepost op: 15 March 2011, 09:52:36 »

En voor de prijs, 13 euro voor 2, of zelfs 3 personen,

Uhh? Hoe kom je met 2 of 3 man op 1 kaartje binnen bij Rail, en waarom lukt dat dan niet bij Ontraxs?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:RAIL 2011
« Reactie #156 Gepost op: 15 March 2011, 10:04:42 »
Omdat ik niet alleen wil zeuren heb ik wel een paar suggesties, da's wel zo fair:
ALs je zoveel vierkante meters hebt als in de expo, maak er dan een veel thematischer beurs van. Zet de "professionals" met hun topstukken bij elkaar en pas daar je bewegwijzering op aan.
Zet vervolgens de "borreltje bij de baan" clubs bij elkaar (zonder te generaliseren, niemand hoeft zich persoonlijk beledigd te voelen), maar maak duidelijk dat het hier mensen zijn die meer voor de gezelligheid dan voor natuurgetrouw bouwen elkaar ontmoeten en promoot dat dan ook als zodanig. Er zijn absoluut groepen hobbyisten die dat meer aanspreekt dan hogere-school modelbouw.
En maak vervolgens een afdeling grasmatten-met-racebaan, waar je dan ook de jeugdbaantjes neerzet, een duidelijk opstapje voor iedereen die nog niets heeft of kan, maar nét dat zetje nodig heeft om ook eens te beginnen.
Daar kunnen dan vervolgens mensen van de diverse fora acte-de-presence geven om nieuwkomers te vertellen hoe leuk het kan zijn om met deze hobby te beginnen.
Ik zie namelijk wel degelijk voordelen in de diverse niveauverschillen, maar gebruik deze dan optimaal.
Dan zijn wellicht ook meer professionals bereid af te reizen en wordt het aanbod topstukken ook groter, zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheden voor beginners.

Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden is het standje van Eric de Boer, waar voor iedereen die nog nooit van weatheren had gehoord, heel basaal een introductie werd gegeven aan het grote publiek.

Groet, Bessel
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 10:07:17 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re:RAIL 2011
« Reactie #157 Gepost op: 15 March 2011, 10:08:03 »
@Bessel: Als je die onderverdeling aan gaat houden, krijg je binnen no-time mensen die zich achtergesteld voelen en die gaan roepen dat ze weggezet worden als derderangs bouwers en dat zij net zoveel recht hebben op een plaatsje tussen de eersterangs bouwers.

Leer mij Nederlanders kennen. Die denken namelijk dat ze overal recht op hebben...  ;)

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:RAIL 2011
« Reactie #158 Gepost op: 15 March 2011, 10:11:49 »
Uhh? Hoe kom je met 2 of 3 man op 1 kaartje binnen bij Rail, en waarom lukt dat dan niet bij Ontraxs?

Omdat wij extra strenge suppoosten hebben in het Spoorwegmuseum misschien?  ;D

Het is ieder jaar weer een beetje dezelfde discussie na Rail en/of Eurospoor. Ik denk er ieder jaar dan ook weer hetzelfde over en zet de nootjes alweer klaar. Naar Eurospoor ga je met een Eurospoor Pet op en naar Rail met een Rail Pet op. Wanneer alle organisaties zich aan hun concept houden is er genoeg plaats voor 3 grote evenementen in Nederland. Ik ga graag op bezoek bij Leo om eens wat op te snorren in de handel en buurt eens bij BNLS voor een uurtje of wat. Leo heb ik anderzijds enkele uren van z'n tijd afgenomen rond te kijken op On TraXS! Ook hij komt met een andere insteek naar On TraXS!, namelijk met een On TraXS! Pet.

Gelukkig neemt niemand het letterlijk op zo'n pet op z'n knar te zetten anders is alles wat we doen om de hobby uit de belachelijke sfeer te halen voor niets geweest. En voor alle duidelijkheid, ik ben ook niet de juiste persoon om een mening te hebben over Rail.

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:RAIL 2011
« Reactie #159 Gepost op: 15 March 2011, 10:17:47 »
Uhh? Hoe kom je met 2 of 3 man op 1 kaartje binnen bij Rail, en waarom lukt dat dan niet bij Ontraxs?

Heel eenvoudig.

Op rail zijn kinderen tot 12 jaar gratis, terwijl ik bij het spoorwegmuseum vanaf 4 jaar moet betalen, in dortmunt vanaf 6 jaar.
Dus zolang de kinderen nog geen 12 zijn kan ik met 1 kaartje met meerdere personen naar binnen, en omdat er steeds meer boven de 4 komen, maar de oudste voorlopig de 12 nog niet heeft gepasseerd wordt het verschil voorlopig steeds groter.

SinFronteras

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re:RAIL 2011
« Reactie #160 Gepost op: 15 March 2011, 10:25:24 »
De verdeling van Bessel (met goede wegwijzers) lijkt me een goede aanvulling en om te voorkomen dat mensen zich achtergesteld voelen zou je dan de verenigingsbanen in één zaal kunnen zetten, de diorama´s/vierkantemeterbanen bij elkaar en de buitenlandse inzendingen in een derde groep.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:RAIL 2011
« Reactie #161 Gepost op: 15 March 2011, 10:44:47 »
Als je die onderverdeling aan gaat houden, krijg je binnen no-time mensen die zich achtergesteld voelen en die gaan roepen dat ze weggezet worden als derderangs bouwers en dat zij net zoveel recht hebben op een plaatsje tussen de eersterangs bouwers.

Ik denk dat daar per deelnemer in overleg best uit te komen is, wat ik probeer te zeggen is dat naar mijn mening het (onvermijdelijke!) niveauverschil optimaal benut moet worden in plaats van in het nadeel van de minder begaafde bouwers gebruikt. Wanneer je een hobbyclub diorama recht tegenover een internationaal meermalen onderscheiden stuk vakwerk zet, doe je beide deelnemers geen recht.

Verder vind ik, in aanvulling op KiwiRail, dat er beslist plaats is voor meerdere evenementen: Ik denk alleen dat Rail met z'n opzet een breed publiek te willen benaderen, daar de invulling meer op moet afstemmen.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 10:47:18 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #162 Gepost op: 15 March 2011, 10:45:52 »
Het aardige is dat op Rail '94 al soortgelijke stemmen opgingen naar het schijnt, althans de schrijver van het beursverslag in Rail Magazine had zulke geluiden opgevangen. "Die en die baan had wel in de A-hal kunnen staan, terwijl die andere wel in de B-hal had gemogen." De scribent vond dit indertijd een gevaarlijke ontwikkeling, want als dit zou gebeuren zou iedereen naar de hal met de 'betere' banen gaan en de andere bouwers zouden gefrustreerd raken omdat er niemand meer naar hun werk komt kijken. Na een paar jaar zou er geen tentoonstelling meer zijn.

Ik moet zeggen dat het publiek over het algemeen kwaliteit wel herkent en dat gevaar bij de huidige mix van Rail dus inderdaad wel aanwezig is. Ik kan me een Eurospoor herinneren waarvan aangekondigd was dat er wel 50 banen waren. Ik kwam binnen en dacht 'waar zijn die banen dan?' Op het tweede gezicht bleken de topstukken - allemaal van die relatief kleine kijkkasten - langs de kant van de hal te staan en helemaal onzichtbaar te zijn gemaakt door de mensen die er drie, vier, vijf rijen dik omheen stonden terwijl het in het midden bij de grote modulebanen nauwelijks een hond te vinden was.

@ KiwiRail: ik was naar Rail gekomen met een Railpet op, en trof een tentoonstelling die meer Eurospoor was dan Eurospoor zelf. Dat is wat mij betreft het probleem en de oorzaak van mijn teleurstelling (nou ja, ik heb gewoon geschreven wat ik aantrof, heb daar verder geen bijzondere gevoelens bij).

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:RAIL 2011
« Reactie #163 Gepost op: 15 March 2011, 10:51:36 »
.....want als dit zou gebeuren zou iedereen naar de hal met de 'betere' banen gaan en de andere bouwers zouden gefrustreerd raken omdat er niemand meer naar hun werk komt kijken. Na een paar jaar zou er geen tentoonstelling meer zijn.

Dat denk ik dus niet. Ik denk wel dat je per ruimte een ander publiek krijgt, maar dat moet je juist in je voordeel gebruiken. Dan hoeven de klinknageltellers niet eerst buggy's opzij te schuiven om te kunnen tellen en kunnen de kinderen hun gang gaan bij activiteiten op hun eigen niveau terwijl daartussen 'het grote publiek' kennis kan maken met de hobby op een haalbaar niveau.
RETROBAHN A.G.

mraco

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:RAIL 2011
« Reactie #164 Gepost op: 15 March 2011, 10:58:42 »
toen Rail begon was de opzet toch ook dat de merken en importeurs aanwezig waren? die zijn een keer afgehaakt en sindsdien is het in principe hetzelfde als eurospoor. ontraxx ben ik nog niet geweest helaas dus ik weet niet hoe dat is.