Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door meino
Vandaag om 00:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen door hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
24 July 2025, 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
Raadplaatje door R1954
24 July 2025, 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Aachenau West door wob
24 July 2025, 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
  

Auteur Topic: Gewicht rijtuigen  (gelezen 2147 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Gewicht rijtuigen
« Gepost op: 14 February 2007, 23:10:51 »
Hoi,

Lekker aan het bouwen met m'n Plan U... Maar nu ik er mee kan rijden, bekruipt me het gevoel dat het ABk rijtuig wat aan de lichte kant is...

Daarom wat wegingen gedaan (meten is weten ;D )

Piko HK Bk  250 gram
Fl* Plan V ABk 260 gram
Piko ICE koprijtuig 175 gram
Piko ICE middenrijtuig 125 gram
Karst's Plan U ABk 160 gram (gaat totaal met verf, verlichting etc waarschijnlijk tegen de 190 wegen)

Wat mij opvalt dat de ICE's licht zijn, maar geen enkele 'ontsporings-drang' hebben.
Evenals alle andere trouwens... het rijdt allemaal perfect

Voor mijn eigen situatie vraag ik me b.v. af of het middenrijtuig dan zwaarder, lichter of gelijk moet zijn aan de ABk ?

Veel vragen, weinig duidelijkheid :(

Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???


Grtzz,

Karst


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2007, 23:18:42 »
Mijn theorie zou zijn: Zorg dat je een mogelijkheid hebt om in de rijtuigen nog gewicht aan te brengen zonder dat dat er lelijk uit gaat zien. Maar gooi er voor alsnog niets extra's in want dat moet de motor wel mee slepen wat je parte kan gaan spelen bij hellingen. Dus eerst testen zonder gewicht en dan naar smaak bij gooien als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2007, 23:25:00 »
...als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht...

Is (nu nog) niet aan de orde, zowel vooruit als achteruit loopt de ABk keurig netjes met de mBDK mee door bogen, (PIKO R2) (meegebogen/engelse)wissels en wisselverbindingen.
En dat alles op de snelheid die de PIKO HK aandrijving kan ontwikkelen, ik schat zo tegen de 300 Km/u schaalsnelheid. ('t is echt geen gezicht  ;D )
Lijkt dus dat ik me overbodig zorgen maak  :-|

Grtzz,

Karst

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2007, 23:28:56 »
Ja als het niet te veel moeite kost kan je altijd nog het dak min of meer los houden voor noodgevallen, maar iderdaad dit klinkt prima verder,.. nietwaar?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2007, 23:41:46 »
Test rondje opzetten met een goede helling (meer dan 3% dus...) wat boogwissels/engelse wissels/normale wissels in de meest onnatuurlijke positie maken en daar de trein een uur op laten rondtuffen. (Onder toezicht natuurlijk). Als dat goed gaat, dan zou ik me geen zorgen maken.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26648
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2007, 00:02:34 »
Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???

Weleens van normen gehoord?  ;D NEM302
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2007, 00:14:55 »
Ja wel Klaas ;)... maar niet van deze  8)

Probleem opgelost dus:

Voor H0 0,40 gram/mm.

Ik heb geen 'negativ-factoren' :

  • hohe Schwerpunktlage des Fahrzeugs: Dankzij mijn 'bladlood-bakje' ligt het zwaartepunt bijna tussen de assen
  • großer Überhang (Abstand Pufferteller - Endachse): De bakken hebben geen buffers  :D
  • ungünstiger Angriffspunkt der Kupplung (günstig ist ein Angriffspunkt nahe der Endachse bzw. des Drehzapfens): Zo goed als meest ideale plek voor het koppelingsaangrijppunt, vlak voor de draaitap
  • Kupplungsaufhängung am Drehgestell: de koppelingen hebben geen enkele verbinding met de draaistellen

Ergo: 283 mm * 0.40 = ten minste 113.2 gram. Mijn gewicht: 160 gram, meer dan voldoende  ;D

Bedankt Klaas, kan ik weer rustig verder ;)

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12449
    • sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2007, 10:11:35 »
Voor de niet Germanen onder ons!

-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.