Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Gewicht rijtuigen  (gelezen 2230 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Gewicht rijtuigen
« Gepost op: 14 February 2007, 23:10:51 »
Hoi,

Lekker aan het bouwen met m'n Plan U... Maar nu ik er mee kan rijden, bekruipt me het gevoel dat het ABk rijtuig wat aan de lichte kant is...

Daarom wat wegingen gedaan (meten is weten ;D )

Piko HK Bk  250 gram
Fl* Plan V ABk 260 gram
Piko ICE koprijtuig 175 gram
Piko ICE middenrijtuig 125 gram
Karst's Plan U ABk 160 gram (gaat totaal met verf, verlichting etc waarschijnlijk tegen de 190 wegen)

Wat mij opvalt dat de ICE's licht zijn, maar geen enkele 'ontsporings-drang' hebben.
Evenals alle andere trouwens... het rijdt allemaal perfect

Voor mijn eigen situatie vraag ik me b.v. af of het middenrijtuig dan zwaarder, lichter of gelijk moet zijn aan de ABk ?

Veel vragen, weinig duidelijkheid :(

Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???


Grtzz,

Karst


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2007, 23:18:42 »
Mijn theorie zou zijn: Zorg dat je een mogelijkheid hebt om in de rijtuigen nog gewicht aan te brengen zonder dat dat er lelijk uit gaat zien. Maar gooi er voor alsnog niets extra's in want dat moet de motor wel mee slepen wat je parte kan gaan spelen bij hellingen. Dus eerst testen zonder gewicht en dan naar smaak bij gooien als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2007, 23:25:00 »
...als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht...

Is (nu nog) niet aan de orde, zowel vooruit als achteruit loopt de ABk keurig netjes met de mBDK mee door bogen, (PIKO R2) (meegebogen/engelse)wissels en wisselverbindingen.
En dat alles op de snelheid die de PIKO HK aandrijving kan ontwikkelen, ik schat zo tegen de 300 Km/u schaalsnelheid. ('t is echt geen gezicht  ;D )
Lijkt dus dat ik me overbodig zorgen maak  :-|

Grtzz,

Karst

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2007, 23:28:56 »
Ja als het niet te veel moeite kost kan je altijd nog het dak min of meer los houden voor noodgevallen, maar iderdaad dit klinkt prima verder,.. nietwaar?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2007, 23:41:46 »
Test rondje opzetten met een goede helling (meer dan 3% dus...) wat boogwissels/engelse wissels/normale wissels in de meest onnatuurlijke positie maken en daar de trein een uur op laten rondtuffen. (Onder toezicht natuurlijk). Als dat goed gaat, dan zou ik me geen zorgen maken.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2007, 00:02:34 »
Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???

Weleens van normen gehoord?  ;D NEM302
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2007, 00:14:55 »
Ja wel Klaas ;)... maar niet van deze  8)

Probleem opgelost dus:

Voor H0 0,40 gram/mm.

Ik heb geen 'negativ-factoren' :

  • hohe Schwerpunktlage des Fahrzeugs: Dankzij mijn 'bladlood-bakje' ligt het zwaartepunt bijna tussen de assen
  • großer Überhang (Abstand Pufferteller - Endachse): De bakken hebben geen buffers  :D
  • ungünstiger Angriffspunkt der Kupplung (günstig ist ein Angriffspunkt nahe der Endachse bzw. des Drehzapfens): Zo goed als meest ideale plek voor het koppelingsaangrijppunt, vlak voor de draaitap
  • Kupplungsaufhängung am Drehgestell: de koppelingen hebben geen enkele verbinding met de draaistellen

Ergo: 283 mm * 0.40 = ten minste 113.2 gram. Mijn gewicht: 160 gram, meer dan voldoende  ;D

Bedankt Klaas, kan ik weer rustig verder ;)

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2007, 10:11:35 »
Voor de niet Germanen onder ons!

-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.