Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: Gewicht rijtuigen  (gelezen 2204 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Gewicht rijtuigen
« Gepost op: 14 February 2007, 23:10:51 »
Hoi,

Lekker aan het bouwen met m'n Plan U... Maar nu ik er mee kan rijden, bekruipt me het gevoel dat het ABk rijtuig wat aan de lichte kant is...

Daarom wat wegingen gedaan (meten is weten ;D )

Piko HK Bk  250 gram
Fl* Plan V ABk 260 gram
Piko ICE koprijtuig 175 gram
Piko ICE middenrijtuig 125 gram
Karst's Plan U ABk 160 gram (gaat totaal met verf, verlichting etc waarschijnlijk tegen de 190 wegen)

Wat mij opvalt dat de ICE's licht zijn, maar geen enkele 'ontsporings-drang' hebben.
Evenals alle andere trouwens... het rijdt allemaal perfect

Voor mijn eigen situatie vraag ik me b.v. af of het middenrijtuig dan zwaarder, lichter of gelijk moet zijn aan de ABk ?

Veel vragen, weinig duidelijkheid :(

Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???


Grtzz,

Karst


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2007, 23:18:42 »
Mijn theorie zou zijn: Zorg dat je een mogelijkheid hebt om in de rijtuigen nog gewicht aan te brengen zonder dat dat er lelijk uit gaat zien. Maar gooi er voor alsnog niets extra's in want dat moet de motor wel mee slepen wat je parte kan gaan spelen bij hellingen. Dus eerst testen zonder gewicht en dan naar smaak bij gooien als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2007, 23:25:00 »
...als de rijtuigen regelmatig ontsporen door een gebrek aan gewicht...

Is (nu nog) niet aan de orde, zowel vooruit als achteruit loopt de ABk keurig netjes met de mBDK mee door bogen, (PIKO R2) (meegebogen/engelse)wissels en wisselverbindingen.
En dat alles op de snelheid die de PIKO HK aandrijving kan ontwikkelen, ik schat zo tegen de 300 Km/u schaalsnelheid. ('t is echt geen gezicht  ;D )
Lijkt dus dat ik me overbodig zorgen maak  :-|

Grtzz,

Karst

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2007, 23:28:56 »
Ja als het niet te veel moeite kost kan je altijd nog het dak min of meer los houden voor noodgevallen, maar iderdaad dit klinkt prima verder,.. nietwaar?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2007, 23:41:46 »
Test rondje opzetten met een goede helling (meer dan 3% dus...) wat boogwissels/engelse wissels/normale wissels in de meest onnatuurlijke positie maken en daar de trein een uur op laten rondtuffen. (Onder toezicht natuurlijk). Als dat goed gaat, dan zou ik me geen zorgen maken.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2007, 00:02:34 »
Wie heeft ervaring of weet richtlijnen/theorie hierover ???

Weleens van normen gehoord?  ;D NEM302
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2007, 00:14:55 »
Ja wel Klaas ;)... maar niet van deze  8)

Probleem opgelost dus:

Voor H0 0,40 gram/mm.

Ik heb geen 'negativ-factoren' :

  • hohe Schwerpunktlage des Fahrzeugs: Dankzij mijn 'bladlood-bakje' ligt het zwaartepunt bijna tussen de assen
  • großer Überhang (Abstand Pufferteller - Endachse): De bakken hebben geen buffers  :D
  • ungünstiger Angriffspunkt der Kupplung (günstig ist ein Angriffspunkt nahe der Endachse bzw. des Drehzapfens): Zo goed als meest ideale plek voor het koppelingsaangrijppunt, vlak voor de draaitap
  • Kupplungsaufhängung am Drehgestell: de koppelingen hebben geen enkele verbinding met de draaistellen

Ergo: 283 mm * 0.40 = ten minste 113.2 gram. Mijn gewicht: 160 gram, meer dan voldoende  ;D

Bedankt Klaas, kan ik weer rustig verder ;)

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: Gewicht rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2007, 10:11:35 »
Voor de niet Germanen onder ons!

-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.