Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 15:03:06
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:53:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:14:00
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Leubachtalbahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
  

Auteur Topic: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )  (gelezen 9358 keer)

H@Ns

  • Mooi oranje is niet lelijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • www.n-spoorforum.nl
    • Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2007, 11:03:45 »
Hallo Johan,

Heb je al eens gekeken op de diverse beurzen, zoals Eurospoor, Rail en of N-Spoor Beurs in Lochem.

Hier zie je banen in diverse schalen van groot tot klein, misschien om dit eerst eens te doen.

Succes met de keuze.

Hans  :)
------------------------ Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders ------------------------

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2007, 12:03:37 »
Leuke N-baan, om te laten zien wat kan, simpel maar leuk!

3 maart in het echt te bewonderen in Lochem op de N-spoor beurs.

www.nproject.nl

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2007, 12:49:58 »
3 x 2,80 !!

de perfecte ruimte voor spoor 0.
3 modules in L-vorm en een werktafel in de andere hoek.
Rijden en sociale contacten kan op evenementen.
Wat wil een mens nog meer?

Materieel: kijk eens bij Lenz-Spur 0. Rails, locs en wagentjes. Het is er allemaal en zeker niet duurder dan.....
http://www.lenz-elektronik.com/spur0/spurnull_koef.php

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2007, 13:06:51 »
Mijn persoonlijke voorkeur ging uit toen ik als her-beginner weer overnieuw ging (na een stop van 4 jaar) begon als vanouds weer naar HO terug.Niet te klein en niet te groot mooi ertussen in en ook de keuze qua modellen was en is altijd al groter geweest in HO. Kijk ook naar ruimte die je te besteden hebt enz enz.
Maar t is wel ieders persoonlijke mening voor welke schaal anders heb je al gauw de strijd weer tussen de schalen wat je overigens ook nog steeds hebt in de merken.
Nogmaals t is echt een persoonlijke kwestie.
Greetz:Menno
__________________________________________________________
Ook ik als HO rijder kijkt natuurlijk wel bij een tentoongestelde N baan!!
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2007, 13:13:07 »
Gezien de ruimte en je wensen, en ik krijg dat moeilijk mijn strot uit als HO en LGB er maar ............N spoor lijkt mij het best passend voor je. :-X ;)

Wim W
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2007, 13:56:35 »
Persoonlijk zou ik het niet moeilijk vinden en direct voor h0 kiezen (heb het zelf ook gedaan, te laat althans). In het kort, ik heb zo’n 14 jaar een baan gehad in N-spoor (4,5m x 1m) maar ging mij mateloos irriteren aan de rijeigenschappen. Zelfs na lange poetsbeurten, vervangen van wissels (met gegalvaniseerd middenstuk) bleven er altijd wel treinen happeren en steken. Dit viel mij trouwens op de verschillende beursen ook altijd op. Nu ik ben overgestapt op h0 (Marklin) ben ik van de problemen af, de locs happeren echt nooit (schoonmaken blijft natuurlijk wel belangrijk maar geeft ook resultaat). Misschien niet zo’n grote baan meer, verhouding gewijs dan, maar wel weer veel plezier terug en een extra dimensie dat geluid heet. Door de schaal ook allemaal wat beter hanteerbaar en niet zo klein.

Voor mij h0 dus

Rene

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2007, 14:22:04 »
Rene,

Bij digitaal rijden gaan de argumenten van haperen en sclechte rijeigenschappen niet (meer) op.

Groet Erik

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2007, 14:31:34 »
Hoi Erik,

Ik reed Digitaal sinds 6 of 7 jaar (N-spoor met DCC) en dat verberterde de situatie wel iets, maar het probleem was zeker niet weg en de irritatie bleef.

Ik zou zo wie zo bij een nieuw begin voor digitale sturing kiezen. (of op z'n minst voorbereiden)

Rene

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2007, 14:39:02 »
mateloos irriteren aan de rijeigenschappen

Tja,

zoals sommigen van jullie wellicht weten bouw en rijd ik N met veel plezier. Voor wat betreft het opereren van de treinen, dat gebeurt bij mij nog analoog. Van haperende treinen op wissels heb ik geen last, nada. Ik hoef geen reclame te maken voor N, iedereen moet doen wat ie leuk vindt om te doen natuurlijk. Maar ik wil wel even rechtzetten dat ik, afgezien van bepaalde kleine locjes op wissels, geen serieus haperende treinen ken in N. Net zoveel als in HO, zeg maar ;).

3,00 bij 2,80? Zou ik lekker N doen. Nogmaals, dat is wat ik zou doen! Succes en veel plezier met je keuze

Jeroen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2007, 14:54:31 »
Aan Rene,

Ik rijd alle dagen met N spoor materieel voor de laatste 2 jaar momenteel. Nu heb ik wel redelijk nieuw materieel wat inhoud dt niet 1 loc voor 1990 is ontwikkeld. Maar zowel analoog als digitaal rijd ik prima!
Langzaam, hard, het maakt niet uit, en mijn testbaan zoals ik het momenteel maar even noem is niet bepaald schoon!
Door hele vervelende vezelplaten van het dak, ligt er wekelijks echt een hooooop zooi op de baan, maar na het weghalen van de aller grootste stukken scheurt het verkeer er moeiteloos overheen terweil ik zeker weet dat het nog behoorlijk smerig is!

Mocht ik willen rangeren maak ik de baan even vluchtig schoon met een vaatdoek of wat vilt, en dan kan ik ondanks de vervelende dakplaten tochweer een hele dag rangeren zonder problemen.

Kortom ik vind het jammer voor je dat je dergelijke ervaringen hebt, maar ik kan me er niet in vinden als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen.

Verder sluit ik me aan bij Jeroen.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 15 February 2007, 14:56:24 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2007, 16:11:41 »
Hoi Mark,

Ik ben blij dat jij deze problemen niet hebt. Ik heb alleen mijn ervaringen gedeeld die ik met N heb gehad en deze problemen nu totaal niet heb met h0 (bij anderen kan het anders zijn). Om geen verkeerde indruk te wekken, bij mij bleef een trein ongeveer iedere 15 minuten wel steken/haperen op een wissel. Nu heb ik het nog niet gezien, rij nu 6 maanden met h0.
Ik laat iedere week een LUX stofzuiger met borstel meerijden, deed ik trouwens ook met N maar toen een Tomix. Na het leggen van de h0 rails heb ik de rails 1x schoongemaakt met een doekje en alcohol om het productie vuil te verwijderen, daarna is er geen doekje geweest die mijn rails heeft aangeraakt.

Ik heb er geen enkel belang bij om een bepaalde schaal aan te raden en hoop dat mijn reactie kan bijdragen tot Johan's keuze.

Rene

baanwerker

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2007, 18:25:41 »
Mischien moet je de vraag anders stellen om tot het juiste antwoord te komen.
Stel jezelf de vraag: waarom géén HO ? (of wat kan ik in HO niet wat in N wel kan en vind ik dit belangrijk)... Maak een lijstje met aan de eneke kant alle voor en minpunten van HO en aan de andere kant van de lijn van N.... Kwestie dus van optellen en aftrekken en je bent er uit.....

Anoniem

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #27 Gepost op: 19 February 2007, 20:56:42 »
Mischien moet je de vraag anders stellen om tot het juiste antwoord te komen.
Stel jezelf de vraag: waarom géén HO ?

Dat ben ik fundamenteel niet met je eens (dat is juridisch voor 'vanuit het principe' en niet voor 'nu ben ik pissig' ;D - dit ter verduidelijking). Zo'n formulering heeft de schijn dat H0 de norm is en dat afwijkingen daarvan een goede reden moeten hebben. Zo ligt het natuurlijk niet. Hoewel H0 natuurlijk wel zogezegd de 'marktleider' is, betekent het niet dat de keuze van een beginnende hobbyist er een is of zou moeten zijn voor H0 tenzij bepaalde omstandigheden anders rechtvaardigen. De vraag is wel degelijk "met welke schaal ga ik aan de slag en waarom?". Daaromtrent zijn al aardig wat meningen geventileerd, hier de mijne (ik laat welbewust de andere schalen buiten beschouwing omdat de vraagsteller daar niet om vroeg, op eentje na dan ;D):

H0:
  • heeft een groter assortiment;
  • is minder priegelwerk;
  • is de eenheidsworst (iedereen doet H0, dat idee ;D);
  • heeft meer beschikbare scenery;
  • heeft minder problemen bij het inbouwen van decoders (zie ook het punt in N);
  • is makkelijker voor de zelfbouw.

N:
  • neemt minder ruimte in;
  • laat dus meer ruimte over voor fraai railmateriaal met slankere wissels e.d.;
  • doet tegenwoordig in detaillering niet meer onder voor H0, oudere modellen wel;
  • heeft tegenwoordig heel behoorlijke rijeigenschappen, wederom: bij oudere modellen is dat minder, soms zelfs veel minder;
  • heeft een aardige sortering (zeker in Duits materieel), maar kan lang niet tippen aan H0;
  • heeft bij de oudjes (van voor pakweg productiejaar 1985) erg weinig ruimte onder de kap om een decoder in te prikken.

En dan de klapper van de week ;D, TT:
  • ligt tussen H0 en N in wat betreft de grootte, en dus ruimte;
  • is écht origineel, je ziet het niet zo vaak;
  • is terrein aan het winnen, lees: er komt steeds meer in deze schaal;
  • heeft nog wel een klein assortiment aan rollend materieel en alles wat niet trein is ;D, maar bij bijvoorbeeld DB-materieel is er zeker wel iets te doen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2007, 23:02:53 »
TT, dat is een goede. Om nog even een mening in de groep te gooien, voor zover daar nog behoefte aan is:

Zelf heb ik H0-materieel (nog geen baan) en een ruimte van 6,00 x 3,40 m tot mijn beschikking. Die is eigenlijk te klein voor de drie thema's die ik in gedachten heb (kleine versie station Weert, kleine kolenmijn en station Amsterdam RAI zonder de A10).

Dat is dus dik twee keer zoveel als jij hebt, in een schaal die iets minder dan twee keer zo groot is. Als je het allemaal realistisch wil houden, denk je in H0 toch eerder aan een zijlijntje met een eindstation. En daar reed men meestal met tenderlocomotieven, die niet werden gekeerd (men ging gewoon achteruit rijden) en daarmee vervalt meteen de bestaansreden van je draaischijf.

Nou is het geen wet van Meden en Perzen en zal er vast ergens een draaischijfje aan het eind van een zijlijn te vinden zijn geweest, maar gebruikelijk was het zeker niet. Dus vanuit die optiek valt H0 eigenlijk al af.

Een andere optie, naast TT, is rijden met H0 smalspoor. (Heeft niemand dat nog vermeld?) Daar kun je veel meer kwijt op je oppervlak, omdat het spul allemaal wat kleiner is, maar ook weer niet zo klein als in N. Maar dat is vaak ook niet grootschalig, zodat de verantwoording voor de draaischijf weer om de hoek komt kijken. Dit mogen echter de Duits- en Zwitserlandkenners beantwoorden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2007, 16:54:15 »
Nog een voordeel van schaal H0: je kunt de details ook nog zien als je op middelbare leeftijd bent. En daarmee heb ik meteen een nadeel van schaal N te pakken: je bent met die schaal geheid eerder aan een leesbril toe!   :D

mvg,
Gert (sinds december 1966 bezig met schaal H0)