Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )  (gelezen 9551 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2007, 17:07:58 »
En dan de klapper van de week ;D, TT:

Kijk, dat hoor ik nou graag.

Ik heb redelijk veel HO, dat is mijn basis van oudsher (maar heb ook II,  I, O, Om, HOm, HOe, TT, N).
Maar mijn baan is een behoorlijke baan in TT.
Hoofdredenen:
a/ in de beperkte ruimte zou HO maar een speelgoedbaan worden
b/ spoor N vind ik te klein en ik zou alles nieuw moeten kopen
c/  ik kan makkelijker aan TT komen
d/ mijn keuze DDR tp. 3/4 komt volledig tot zijn recht
e/ de baan kan als demo gebruikt worden (zakelijk doel: reclame voor TT)

Dus: lang leve TT.
Maarten.
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #31 Gepost op: 20 February 2007, 19:09:37 »
Hey,

ik lees 3 x 2.8 mtr ruimte.
Dat is een mooie oppervlakte voor HO, niet te groot, niet te klein.
Ik wou dat ik die ruimte had.

Voordelen, je kan een niet al te dure baan maken in een enkele jaren plan.
Nadelen, creatief met ruimte zijn, en minder is meer.

In de modelspoorkrant van een poosje terug staat een artikel voor zo`n oppervlakte met als voorbeeld Schin op geul met het miljoenenlijntje.
Heuvels, draaischijf en een hoofdbaan(twee sporig)
En een schaduw station.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Anoniem

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #32 Gepost op: 20 February 2007, 19:53:20 »
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !

Dat zei ik dus ook ;D. Ik ben zelf natuurlijk een verstokt N-er, maar ik ken de bezwaren tegen die schaal. De bezwaren op het technische vlak zijn tegenwoordig niet meer gegrond, die op het vlak van de persoonlijke voorkeuren natuurlijk nog wel. En op 3 meter bij 2,80 zou ik niet voor H0 gaan omdat je dan te veel concessies moet doen aan de werkelijkheid. Daarom wilde ik aandacht vragen voor die onbekende schaal ertussenin ;D.

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2007, 20:32:32 »
Als ik opnieuw kan kiezen zou ik voor TT gaan.
Omdat ik nu een grote baan in H0 hebt zou het kapitaal vernietiging zijn om over te stappen.
Ik denk er wel aan om een kleine module baan in TT te bouwen.

Waarom:
- niet te groot, niet te klein precies goed ;D
- iets anders dan anderen
- voldoende voor te krijgen (snuffel maar eens op diverse (Duitse) sites
- steeds meer in te krijgen :D

MvG

Diederik


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
    • HTM Modeltrambaan
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2007, 20:52:21 »
Nou wil ik me er toch ook maar mee bemoeien...

Ooit reed ik H0, toen N, daarna weer H0, een tijd H0m en nu weer H0.
En dat heeft eigenlijk allemaal met de beschikbare ruimte te maken.
Op 3x2,80 is in H0 niet veel uit te beelden. Alleen iets specifieks, een depot, een fabriek etc.
Wil je een beetje kunnen rijden dien je toch een paar meter meer te hebben. Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter. TT is misschien wel het compromis. En in die schaal schijnt steeds meer mogelijk te zijn (als je van Duits houdt).
Of toch een smalspoorbaan in H0m of H0e?

Groet, Jan

baanwerker

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #35 Gepost op: 20 February 2007, 21:46:20 »
Westley schreef mbt schaal N :-
Citaat
doet tegenwoordig in detaillering niet meer onder voor H0

Ben ik (persoonlijk) niet geheel met je eens. N wordt door de jaren heen wel steeds beter/mooier in detail en is vooral geschikt als het gaat om de uitbeelding van ruime landschappen, lange baan stukken... Maar in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden... met alle gevolgen weer voor wat je wil uitbeelden... (hoe groter de schaal, hoe minder rails je in een bepaalde ruimte kunt neerleggen).

Ik zelf ben 100% voor HO wat de nodige concessies met zich mee brengt. Ik kan overigens wel genieten van ik zie op beurzen en tentoonstellingen wat menesen die voor N hebben gekozen hebben gemaakt). 

Ik zelf ben bijvoorbeeld - met een ruimte tot mijn beschikking van 4x5 meter - afgestapt van het uitbeelden van een HO baan naar Nederlands voorbeeld naar het plan om naar zijlijntje (stoom) uit te gaan beelden, wat overigens meer gaat lijken op een museumlijn zodat ik meer in detail kan treden wat er zich langs het spoor gebeurt… dat is een keus.
Ik heb artikels gelezen in bladen van mensen die schitterende banen konden maken met sneltreinen, ICT's, etc,  in die ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb…. Ik kies toch voor een boemeltreintje met een maximale lengte van 70 centimeter met stoom. Alles is dus heel persoonlijk. Kort weg: een ander kan alleen maar stof tot denken geven. Nooit 'de' oplossing, omdat iedereen anders is (dat maakt het ook zo leuk).

Mijn tip (nog één) : kijk in heel veel modelbladen en realiseer je eens wat je nu juist aantrek in bepaalde banen en afbeeldingen … Bij mij was het juist de details van een klein stationnetje van een zijlijntje. HO is dan perfect (O wordt te groot / duur). De beschikbare ruimte speelt daarbij een grote rol, echter geen doorslaggevende. In N kan je veel meer rails kwijt, maar minder in detail treden dan HO.

Kom ik weer terug op het lijstje als eerder aangegeven met de streep in het midden. Links HO, rechts N. Voor en nadelen opschrijven.  Overigens moet je zo een lijstje wel zelf samenstellen (met de nadruk op zelf) en je moet ook afwegen welke punten je belangrijk(er) vind dan anderen. Andere mensen kunnen je wel tips geven waar je op kunt letten, maar wat jij belangrijk vind hoeft een ander nog niet belangrijk te vinden (en andersom natuurlijk)

Op 3x2,80 kan je een schitterende Ho baan maken - absoluut - maar op N kan dat ook... het gaat er vooral om: wat wil je uitbeelden. Wat voor soort treinen (boemel. smalspoor, zijlijn, sneltreinen,intercity's, TCV?) Daar hangt denk ik ook de schaal mee samen (niet geheel maar wel voor een groot deel)

« Laatst bewerkt op: 20 February 2007, 21:49:23 door baanwerker »

Anoniem

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #36 Gepost op: 20 February 2007, 22:11:05 »
in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden...

Laat ik het dan herformuleren: het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen. In die zin doet N niet meer onder voor H0, omdat vanaf een bepaald (voor ieder individu ander) punt het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Wesley (zonder t ;D)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #37 Gepost op: 20 February 2007, 22:18:28 »
Citaat
het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Mooi gezegd Wesley, ik vraag mij vaak af, bij deze hobby, of een extra boom of struik nog van enig nut is...... :-|
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

baanwerker

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #38 Gepost op: 20 February 2007, 22:21:30 »
Citaat
het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen

Volgens mij is dit niet objectief... Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest). Kijk ook even op tentoonstellingen/beurzen als Rail of in Rijswijk. Ook daar voert HO en andere varianten (smalspoor) nog steeds vereweg de boventoon


Anoniem

  • Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #39 Gepost op: 20 February 2007, 22:43:34 »
Vandaar ook "verreweg de meeste" en elders in mijn bericht "voor ieder individu ander".

Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest).

Dat argument is inzake de detaillering alléén valide onder de veronderstelling dat een ieder zijn keuze uitsluitend zou baseren op het niveau van detaillering en niet op andere factoren. Als de consument wél andere factoren in ogenschouw neemt (zoals rijeigenschappen, de hoeveelheid varianten, pure persoonlijke voorkeuren, de zaken die men reeds in bezit heeft, overlevering van vaders kant of er simpelweg nooit bij stilgestaan, of whatever) neem de kracht van dit argument drastisch af: de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.

H0eH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • Diesmooi!
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #40 Gepost op: 21 February 2007, 10:44:06 »
de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.

Die conclusie kun je niet trekken. Het geeft aan dat er veel mensen zijn die voor N kiezen en dat voor hen het detailniveau daarbij niet doorslaggevend was. Kijk vooral goed naar wat je wilt. Mijn afwegingscriteria zijn:

1. Wat voor type baan wil je? Wil je veel rijdende treinen of wil je in detail modelbouwen of wil je alleen rangeren?

2. Kijk goed naar de hoeveelheid ruimte die je (lange tijd) beschikbaar hebt (verhuizen?). een vaste, maar ook een modulaire baan nemen behoorlijk wat ruimte in. Hoe kleiner de schaal hoe minder ruimte je nodig hebt voor eenzelfde baan.

3. Hoeveel tijd heb je? Een grote baan kost relatief veel tijd voordat je de boel rijdend hebt - de houtskeletbouw, de rails, de electronica - alles is veel. Een kleine baan met paar wisseltjes ligt er zo en kun je dus eerder met spelen en de aankleding beginnen.

In eerste instantie was ik bezig met een vaste baan met veel rijdende treinen. De treinen reden, maar aan modelbouw kwam ik niet veel toe. Mijn ging steeds meer uit naar het rangeren en modelbouw, er kwam een dakkapel en een kind op zolder enn voila: vaste baan weg.

Dus:
1. Nu richt ik me op rangeerpuzzelachtige banen. De detailering van N is voor mij te beperkt. Ik werk in H0 of H0e. Liever zou ik in grotere schalen werken, maar ik heb nu eenmaal veel H0 materiaal.
2. Ik heb weinig ruimte dus is het de uitdaging is om op kleine ruimtes een mooi ontwerpje kwijt te kunnen en dat dan uit te werken. Bovendien kan ik een baantje van 40 bij 120 nog makkelijk ergens op een kast kwijt, als ik er niet aan werk.
3. Ik heb weinig tijd en met een klein ontwerp kom ik eerder aan het rijden en uitwerken toe.

www.carendt.com en het franse blad `voie libre´ vormen mijn inspiratie.
http://www.voielibre.com/index.php?...

Hopelijk helpt dit om je  keuze te maken,
mvg
Martin

"Ieder zijn meug. "
« Laatst bewerkt op: 22 February 2007, 00:00:12 door Peter Korsten. Reden: URL ingekort. »

Ferry van der Meij

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #41 Gepost op: 21 February 2007, 10:57:51 »
Johan,

Ik zie hier erg veel reacties.
Ik wil er toch nog 1 toevoegen.
Gooi een dobbelsteen en ga dan volledig voor de gevallen schaal.

Anders kom je er toch nooit uit, ben ik bang.

Groet

Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #42 Gepost op: 21 February 2007, 12:30:03 »
Misschien TT inderdaad een optie, ik noem dit altijd(goedbedoeld) TwijfelTreinen en aangezien je twijfeld ;D ;)
de perfecte oplossing :P

Wim W
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

DaveH

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #43 Gepost op: 21 February 2007, 13:12:33 »
Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter.

Hoezo zijn de rijeigenschappen slecht ???

Heb zelf een N-baan met peco 55 digitaal met roco lokmaus en de loks kruipen werkelijk over de wissels.

Heb er nooit problemen mee.

Ik weet niet wanneer u met spoor N reed maar tegenwoordig zijn de rijeigenschap gewoon goed te noemen.

Mvg Dave

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #44 Gepost op: 21 February 2007, 15:18:32 »
ik heb zelf 2 N spoor banen met een lokmuis trix  en Fleischmann rails en ik kan niet klagen over slechte rij eigenschappen. analoog bleef wel eens iets steken maar digitaal niet meer!! een relatief klein locomotiefje met 6 groote passagiers wagonne rijd perfect over wissels met een minimale uitslag van mijn rijregelaar dus daar ligt het niet aan!!(en zo vaak wordt mijn baan niet schoongemaakt)
maar h0 vind ik wel iets meer hebben maar op 3/2.8 m moet je geen grote stations met draaischijf gaan aanleggen dan is N de betere oplossing en het materieel is volgens mij is in N goedkoper
ma je moet voor jezelf beslissen wat je wilt