Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 12:08:42
Ik ben aan het opruimen. door marco
Vandaag om 12:08:28
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 11:57:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
Show je werkplek door Biessendorf
Vandaag om 11:47:47
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 11:40:21
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:28:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12

Auteur Topic: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )  (gelezen 9114 keer)

maartenvanderburgt

• Gast
Re: Ik kan maar niet kiezen ( schaal N of HO )
« Reactie #30 Gepost op: 20 February 2007, 17:07:58 »
En dan de klapper van de week ;D, TT:

Kijk, dat hoor ik nou graag.

Ik heb redelijk veel HO, dat is mijn basis van oudsher (maar heb ook II,  I, O, Om, HOm, HOe, TT, N).
Maar mijn baan is een behoorlijke baan in TT.
Hoofdredenen:
a/ in de beperkte ruimte zou HO maar een speelgoedbaan worden
b/ spoor N vind ik te klein en ik zou alles nieuw moeten kopen
c/  ik kan makkelijker aan TT komen
d/ mijn keuze DDR tp. 3/4 komt volledig tot zijn recht
e/ de baan kan als demo gebruikt worden (zakelijk doel: reclame voor TT)

Dus: lang leve TT.
Maarten.
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !

marcel

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 February 2007, 19:09:37 »
Hey,

ik lees 3 x 2.8 mtr ruimte.
Dat is een mooie oppervlakte voor HO, niet te groot, niet te klein.
Ik wou dat ik die ruimte had.

Voordelen, je kan een niet al te dure baan maken in een enkele jaren plan.
Nadelen, creatief met ruimte zijn, en minder is meer.

In de modelspoorkrant van een poosje terug staat een artikel voor zo`n oppervlakte met als voorbeeld Schin op geul met het miljoenenlijntje.
Heuvels, draaischijf en een hoofdbaan(twee sporig)
En een schaduw station.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Anoniem

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 20 February 2007, 19:53:20 »
PS Er komt steeds meer TT materieel in DB of DBAG !

Dat zei ik dus ook ;D. Ik ben zelf natuurlijk een verstokt N-er, maar ik ken de bezwaren tegen die schaal. De bezwaren op het technische vlak zijn tegenwoordig niet meer gegrond, die op het vlak van de persoonlijke voorkeuren natuurlijk nog wel. En op 3 meter bij 2,80 zou ik niet voor H0 gaan omdat je dan te veel concessies moet doen aan de werkelijkheid. Daarom wilde ik aandacht vragen voor die onbekende schaal ertussenin ;D.

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2007, 20:32:32 »
Als ik opnieuw kan kiezen zou ik voor TT gaan.
Omdat ik nu een grote baan in H0 hebt zou het kapitaal vernietiging zijn om over te stappen.
Ik denk er wel aan om een kleine module baan in TT te bouwen.

Waarom:
- niet te groot, niet te klein precies goed ;D
- iets anders dan anderen
- voldoende voor te krijgen (snuffel maar eens op diverse (Duitse) sites
- steeds meer in te krijgen :D

MvG

Diederik

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2007, 20:52:21 »
Nou wil ik me er toch ook maar mee bemoeien...

Ooit reed ik H0, toen N, daarna weer H0, een tijd H0m en nu weer H0.
En dat heeft eigenlijk allemaal met de beschikbare ruimte te maken.
Op 3x2,80 is in H0 niet veel uit te beelden. Alleen iets specifieks, een depot, een fabriek etc.
Wil je een beetje kunnen rijden dien je toch een paar meter meer te hebben. Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter. TT is misschien wel het compromis. En in die schaal schijnt steeds meer mogelijk te zijn (als je van Duits houdt).
Of toch een smalspoorbaan in H0m of H0e?

Groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

baanwerker

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 20 February 2007, 21:46:20 »
Westley schreef mbt schaal N :-
Citaat
doet tegenwoordig in detaillering niet meer onder voor H0

Ben ik (persoonlijk) niet geheel met je eens. N wordt door de jaren heen wel steeds beter/mooier in detail en is vooral geschikt als het gaat om de uitbeelding van ruime landschappen, lange baan stukken... Maar in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden... met alle gevolgen weer voor wat je wil uitbeelden... (hoe groter de schaal, hoe minder rails je in een bepaalde ruimte kunt neerleggen).

Ik zelf ben 100% voor HO wat de nodige concessies met zich mee brengt. Ik kan overigens wel genieten van ik zie op beurzen en tentoonstellingen wat menesen die voor N hebben gekozen hebben gemaakt). 

Ik zelf ben bijvoorbeeld - met een ruimte tot mijn beschikking van 4x5 meter - afgestapt van het uitbeelden van een HO baan naar Nederlands voorbeeld naar het plan om naar zijlijntje (stoom) uit te gaan beelden, wat overigens meer gaat lijken op een museumlijn zodat ik meer in detail kan treden wat er zich langs het spoor gebeurt… dat is een keus.
Ik heb artikels gelezen in bladen van mensen die schitterende banen konden maken met sneltreinen, ICT's, etc,  in die ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb…. Ik kies toch voor een boemeltreintje met een maximale lengte van 70 centimeter met stoom. Alles is dus heel persoonlijk. Kort weg: een ander kan alleen maar stof tot denken geven. Nooit 'de' oplossing, omdat iedereen anders is (dat maakt het ook zo leuk).

Mijn tip (nog één) : kijk in heel veel modelbladen en realiseer je eens wat je nu juist aantrek in bepaalde banen en afbeeldingen … Bij mij was het juist de details van een klein stationnetje van een zijlijntje. HO is dan perfect (O wordt te groot / duur). De beschikbare ruimte speelt daarbij een grote rol, echter geen doorslaggevende. In N kan je veel meer rails kwijt, maar minder in detail treden dan HO.

Kom ik weer terug op het lijstje als eerder aangegeven met de streep in het midden. Links HO, rechts N. Voor en nadelen opschrijven.  Overigens moet je zo een lijstje wel zelf samenstellen (met de nadruk op zelf) en je moet ook afwegen welke punten je belangrijk(er) vind dan anderen. Andere mensen kunnen je wel tips geven waar je op kunt letten, maar wat jij belangrijk vind hoeft een ander nog niet belangrijk te vinden (en andersom natuurlijk)

Op 3x2,80 kan je een schitterende Ho baan maken - absoluut - maar op N kan dat ook... het gaat er vooral om: wat wil je uitbeelden. Wat voor soort treinen (boemel. smalspoor, zijlijn, sneltreinen,intercity's, TCV?) Daar hangt denk ik ook de schaal mee samen (niet geheel maar wel voor een groot deel)

« Laatst bewerkt op: 20 February 2007, 21:49:23 door baanwerker »

Anoniem

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 20 February 2007, 22:11:05 »
in detail kan N niet tippen aan HO (overigens net zoals HO niet kan tippen aan groter schalen)...
Logisch:- Hoe groter de schaal, hoe uitvoeriger je in detail kunt treden...

Laat ik het dan herformuleren: het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen. In die zin doet N niet meer onder voor H0, omdat vanaf een bepaald (voor ieder individu ander) punt het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Wesley (zonder t ;D)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #37 Gepost op: 20 February 2007, 22:18:28 »
Citaat
het marginaal nut van meer detaillering nihil is.

Mooi gezegd Wesley, ik vraag mij vaak af, bij deze hobby, of een extra boom of struik nog van enig nut is...... :-|
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

baanwerker

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 20 February 2007, 22:21:30 »
Citaat
het detailleringsniveau in schaal N is tegenwoordig dusdanig hoog dat verreweg de meeste hobbyisten er zonder meer genoegen mee nemen

Volgens mij is dit niet objectief... Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest). Kijk ook even op tentoonstellingen/beurzen als Rail of in Rijswijk. Ook daar voert HO en andere varianten (smalspoor) nog steeds vereweg de boventoon

Anoniem

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 20 February 2007, 22:43:34 »
Vandaar ook "verreweg de meeste" en elders in mijn bericht "voor ieder individu ander".

Gezien de markt van vraag en aanbod is HO nog steeds vere favoriet boven N al hoewel N de laatste jaren met een inhaal race bezig is (geweest).

Dat argument is inzake de detaillering alléén valide onder de veronderstelling dat een ieder zijn keuze uitsluitend zou baseren op het niveau van detaillering en niet op andere factoren. Als de consument wél andere factoren in ogenschouw neemt (zoals rijeigenschappen, de hoeveelheid varianten, pure persoonlijke voorkeuren, de zaken die men reeds in bezit heeft, overlevering van vaders kant of er simpelweg nooit bij stilgestaan, of whatever) neem de kracht van dit argument drastisch af: de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.

H0eH0

• Offline Offline
  • Diesmooi!
« Reactie #40 Gepost op: 21 February 2007, 10:44:06 »
de omvang van de markt kan dan niet meer tot de conclusie leiden dat het detailleringsniveau in H0 wezenlijk verschilt van dat in N.

Die conclusie kun je niet trekken. Het geeft aan dat er veel mensen zijn die voor N kiezen en dat voor hen het detailniveau daarbij niet doorslaggevend was. Kijk vooral goed naar wat je wilt. Mijn afwegingscriteria zijn:

1. Wat voor type baan wil je? Wil je veel rijdende treinen of wil je in detail modelbouwen of wil je alleen rangeren?

2. Kijk goed naar de hoeveelheid ruimte die je (lange tijd) beschikbaar hebt (verhuizen?). een vaste, maar ook een modulaire baan nemen behoorlijk wat ruimte in. Hoe kleiner de schaal hoe minder ruimte je nodig hebt voor eenzelfde baan.

3. Hoeveel tijd heb je? Een grote baan kost relatief veel tijd voordat je de boel rijdend hebt - de houtskeletbouw, de rails, de electronica - alles is veel. Een kleine baan met paar wisseltjes ligt er zo en kun je dus eerder met spelen en de aankleding beginnen.

In eerste instantie was ik bezig met een vaste baan met veel rijdende treinen. De treinen reden, maar aan modelbouw kwam ik niet veel toe. Mijn ging steeds meer uit naar het rangeren en modelbouw, er kwam een dakkapel en een kind op zolder enn voila: vaste baan weg.

Dus:
1. Nu richt ik me op rangeerpuzzelachtige banen. De detailering van N is voor mij te beperkt. Ik werk in H0 of H0e. Liever zou ik in grotere schalen werken, maar ik heb nu eenmaal veel H0 materiaal.
2. Ik heb weinig ruimte dus is het de uitdaging is om op kleine ruimtes een mooi ontwerpje kwijt te kunnen en dat dan uit te werken. Bovendien kan ik een baantje van 40 bij 120 nog makkelijk ergens op een kast kwijt, als ik er niet aan werk.
3. Ik heb weinig tijd en met een klein ontwerp kom ik eerder aan het rijden en uitwerken toe.

www.carendt.com en het franse blad `voie libre´ vormen mijn inspiratie.
http://www.voielibre.com/index.php?...

Hopelijk helpt dit om je  keuze te maken,
mvg
Martin

"Ieder zijn meug. "
« Laatst bewerkt op: 22 February 2007, 00:00:12 door Peter Korsten. Reden: URL ingekort. »

Ferry van der Meij

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 21 February 2007, 10:57:51 »
Johan,

Ik zie hier erg veel reacties.
Ik wil er toch nog 1 toevoegen.
Gooi een dobbelsteen en ga dan volledig voor de gevallen schaal.

Anders kom je er toch nooit uit, ben ik bang.

Groet

Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #42 Gepost op: 21 February 2007, 12:30:03 »
Misschien TT inderdaad een optie, ik noem dit altijd(goedbedoeld) TwijfelTreinen en aangezien je twijfeld ;D ;)
de perfecte oplossing :P

Wim W
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

DaveH

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 21 February 2007, 13:12:33 »
Daarom kan ik hier voor de keus van N begrip tonen, al zijn de rijeigenschappen slechter.

Hoezo zijn de rijeigenschappen slecht ???

Heb zelf een N-baan met peco 55 digitaal met roco lokmaus en de loks kruipen werkelijk over de wissels.

Heb er nooit problemen mee.

Ik weet niet wanneer u met spoor N reed maar tegenwoordig zijn de rijeigenschap gewoon goed te noemen.

Mvg Dave

d.kamps

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 21 February 2007, 15:18:32 »
ik heb zelf 2 N spoor banen met een lokmuis trix  en Fleischmann rails en ik kan niet klagen over slechte rij eigenschappen. analoog bleef wel eens iets steken maar digitaal niet meer!! een relatief klein locomotiefje met 6 groote passagiers wagonne rijd perfect over wissels met een minimale uitslag van mijn rijregelaar dus daar ligt het niet aan!!(en zo vaak wordt mijn baan niet schoongemaakt)
maar h0 vind ik wel iets meer hebben maar op 3/2.8 m moet je geen grote stations met draaischijf gaan aanleggen dan is N de betere oplossing en het materieel is volgens mij is in N goedkoper
ma je moet voor jezelf beslissen wat je wilt