Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?  (gelezen 10658 keer)

Gert1

• Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2007, 18:36:53 »
De kans dat die oude verbinding in ere wordt hersteld lijkt me eerlijk gezegd nihil.

Grootste probleem is dat er bij Rhenen geen spoorbrug meer ligt en dat de omliggende infrastructuur er, nadat de spoorlijn over de Rijn is verdwenen, zozeer is veranderd dat je (nog afgezien van de enorme investering) niet kunt volstaan met een nieuwe brug bouwen.

Daarnaast is het traject tussen Veenendaal en Rhenen enkelbaans, wat ook niet handig is voor een transitroute.

Reactivering tussen Amersfoort en Rhenen lijkt me eerder haalbare kaart, maar dan nog geldt dat er voldoende draagvlak zal moeten zijn. Alleen wat forenzenverkeer naar een industriegebied volstaat niet. Er zal duidelijk ook veel vraag naar vervoer tussen Rhenen-Veenendaal enerzijds en Leusden-Amersfoort anderzijds moeten zijn. En ik ben bang dat die vraag niet voldoende is.

mvg,
Gert

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #16 Gepost op: 10 May 2007, 11:06:59 »
Even een oud topic opgedoken;
Gisteren las ik in de krant dit artikel .

Misschien gaat het dus toch gebeuren...

Ik heb met Google Earth het traject vanaf Amersfoort tot de A12 gevolgd, prachtig hoe de (voormalige) lijn als een kaarsrechte streep door het landschap gaat.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 May 2007, 13:29:18 »
Tja leuk artikel, maar er werd en word over zoveel spoorlijntjes gesproken en tot nog toe gebeurd er zeer weinig. Goed Enschede-Gronau is open en op Weert-Budel schijnen weer treinen te rijden. Maar ik moet alles eerst zien voor dat ik het geloof. Dit is één van de spoorlijnen waar al jaren over gesproken word maar meer dan ook niet :-|.

Groetjes Michiel

Ps; zou het wel mooi vinden als die spoorlijn rendabel geopent kan worden.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Thieu

• Offline Offline
    • RailImages
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2007, 09:42:09 »
Eeuwigterugkerend verhaal. En zoals elke keer: nee, het is niet haalbaar. Er liggen geen woonkernen van belang langs deze spoorlijn en dat is ook logisch, want de lijn is destijds aangelegd als doorgangsroute naar Duitsland, niet als spoorlijn voor lokaal vervoer. Leusden, Woudenberg: ze liggen te ver van de spoorlijn verwijderd om veel reizigers te trekken. En zo groot is dat industrieterrein niet, en bovendien moet je ook bedrijven hebben die baat hebben bij spoorvervoer. Of zit er toevallig een kolencentrale gevestigd???

Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel reizigersvervoer is tussen Rhenen/Veenendaal en Amersfoort. Er wordt nu al flink geld toegelegd op het vervoer tussen Rhenen/Veenendaal en Utrecht, terwijl daar de treinen stampvol zitten in de spits.

En als alternatieve goederenroute zou het ook niet handig zijn: de goederenstromen lopen vanuit R'dam/A'dam naar Noord-Duitsland via A'foort/Bad Bentheim, of via Ut richting Arnhem/Ruhrgebied, en binnenkort over de Betuweroute. Het ontlast hoogstens het traject tussen A'dam en Utrecht een beetje, maar dan nog moet je bij Veenendaal een aansluiting maken op het drukke hoofdspoor, en vergeet ook niet al die bewoners in A'foort die vast niet zitten te wachten op goederentreinen door hun achtertuinen......
Groetjes, Thieu

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2007, 11:39:45 »
... en op Weert-Budel schijnen weer treinen te rijden. Maar ik moet alles eerst zien voor dat ik het geloof.
Hierbij het bewijs dat er via Weert-Budel weer treinen rijden (al is het voorlopig alleen DLC, afgezien van de eenmalige NVBS rit met een rode plan U op dezelfde dag als deze foto genomen werd):

Thieu

• Offline Offline
    • RailImages
« Reactie #20 Gepost op: 13 May 2007, 12:28:21 »
Het grappige is dat de Belgen (lees: Vlamingen) heel graag de IJzeren Rijn heropend willen hebben, maar dat de Walen nu tegenstribbelen uit angst voor verlies van vervoer (en dus banen) over de Montzenlijn. Waar een klein land groot in kan zijn...... ::)
Groetjes, Thieu

Gert1

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 13 May 2007, 12:52:18 »
Even een oud topic opgedoken;
Gisteren las ik in de krant dit artikel .

Ha, dat artikel is niet op zondag beschikbaar...    ;D

mvg,
Gert

arjen

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 13 May 2007, 13:34:14 »
Daar zeg je zoiets. Wat denken jullie, zou heropening van Amersfoort-Veenendaal meer kans maken als  je de betrokken gemeentes belooft dat er op zondag nooit zal worden gereden ?
Is eerder vertoond, in de gemeente Goedereede, geloof ik...

Arjen.

Gert1

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 13 May 2007, 14:14:12 »
In zowel Amersfoort als Veenendaal rijden nu al gewoon treinen op zondag. En dat is maar goed ook.
Met zo'n belofte zou je hooguit een paar refo's midden uit de Bible Belt blij kunnen maken. In middelgrote provinciesteden scoor je daar natuurlijk niet mee.

mvg,
Gert

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #24 Gepost op: 13 May 2007, 15:55:37 »
Ze denken zelfs om de lijn Uden-Veghel-Schijndel weer te gaan benutten maar dan met een lightrailachtig iets.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

zuylen

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 18 May 2007, 11:21:47 »
Eeuwigterugkerend verhaal. En zoals elke keer: nee, het is niet haalbaar. Er liggen geen woonkernen van belang langs deze spoorlijn en dat is ook logisch, want de lijn is destijds aangelegd als doorgangsroute naar Duitsland, niet als spoorlijn voor lokaal vervoer. Leusden, Woudenberg: ze liggen te ver van de spoorlijn verwijderd om veel reizigers te trekken. En zo groot is dat industrieterrein niet, en bovendien moet je ook bedrijven hebben die baat hebben bij spoorvervoer. Of zit er toevallig een kolencentrale gevestigd???

Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel reizigersvervoer is tussen Rhenen/Veenendaal en Amersfoort. Er wordt nu al flink geld toegelegd op het vervoer tussen Rhenen/Veenendaal en Utrecht, terwijl daar de treinen stampvol zitten in de spits.

En als alternatieve goederenroute zou het ook niet handig zijn: de goederenstromen lopen vanuit R'dam/A'dam naar Noord-Duitsland via A'foort/Bad Bentheim, of via Ut richting Arnhem/Ruhrgebied, en binnenkort over de Betuweroute. Het ontlast hoogstens het traject tussen A'dam en Utrecht een beetje, maar dan nog moet je bij Veenendaal een aansluiting maken op het drukke hoofdspoor, en vergeet ook niet al die bewoners in A'foort die vast niet zitten te wachten op goederentreinen door hun achtertuinen......

Toch is het van belang vanwege om de geisoleerde ligging van een groot gebied te ontsluiten. Dat kan nogal goedkoop met behulp van de spoorlijn. De huidige bussen hebben vergelijkbaar met vroeger (Met trein vroeger binnen 20 min van Amersfoort naar Rhenen tegenover nu ruim 1 uur) Openbaar vervoer moet immers ook daar gestimuleerd worden) De lijn is niet bedoeld voor goederenvervoer. Ik neem aan dat de onderbouw van de lijn daar niet op berekend is vanwege de steeds zwaardere treinen op het hoofdspoor. Lightrail kan nog wel.

Gr. A v Zuijlen

RJ

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2007, 12:53:33 »
Ze denken zelfs om de lijn Uden-Veghel-Schijndel weer te gaan benutten maar dan met een lightrailachtig iets.

Marc
Klopt, daar denken ze al jaren over en steeds is er weer een bepaalde partij die niet mee wil werken. Ze hadden de lijn gewoon nooit mogen afbreken.  :P

Het jammere van de lijn is dat het van 'niets' naar 'niets' ging.

Citaat van:  Ponlijn mogelijk terug in spoorboekje
„Als die lijn er komt, zijn wij weg!” Mevrouw Ebbers, bewoonster van een Woudenbergse spoorwachterswoning, is geen voorstander van hernieuwd gebruik van het spoortraject. „De treinen rijden dan pal langs onze voordeur.”

Nogal logisch als je in een spoorwachterswoning woont.  ;)

RJ (Udenaar)
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 13:00:18 door RJ »

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 11 June 2007, 10:26:26 »
Daar zeg je zoiets. Wat denken jullie, zou heropening van Amersfoort-Veenendaal meer kans maken als  je de betrokken gemeentes belooft dat er op zondag nooit zal worden gereden ?
Is eerder vertoond, in de gemeente Goedereede, geloof ik

Klopt, Er is tot op heden, juni 2007, nog geen verandering in het denken gekomen.
Beide partijen hangen de leer nog stevig aan ondanks dat het Sodom en Gomora ( Port Zelande) behoord tot voornoemde gemeente.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

amber

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 12 June 2007, 21:54:45 »
12 juni 2007 12:04 uur

Rover breekt lans voor Hartlijn

AMERSFOORT -  Het openbaar vervoer is de langzaamste manier om van Veenendaal naar Amersfoort te reizen. Dat bleek dinsdagochtend uit een proef van reizigersorganisatie Rover.

Met zowel bus als trein waren de reizigers meer dan een uur onderweg, over een afstand van 25 kilometer.

Rover hield de actie om te laten zien dat de spoorlijn tussen Veenendaal en Amersfoort, de Hartlijn, in ere hersteld moet worden.

bron: site RTV Utrecht

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/156482

we zijn dus niet de enige die er over praten. Maar zoals ze in Rotterdam mooi kunnen zeggen:geen woorden, maar daden!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Anoniem

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 12 June 2007, 22:10:02 »
Sja, maar dat is dan wel weer Rover, die daarover praat...die rekenen bij voorkeur niets door voordat ze beginnen te blaten. Gelukkig is de reistijd van Veenendaal Centrum naar Amersfoort per trein 49 minuten, dat is flink meer dan een uur...  ::) Niet dat die 11 minuten nou zo relevant zijn - het levert nog steeds een jammerlijk lage gemiddelde snelheid op - maar just goes to show dat Rover niet de meest gefundeerde opmerkingen levert  ;).