Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:32:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Mar-Cas
Vandaag om 17:24:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Au bord de la Cèze door Jelmer
Vandaag om 16:34:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
  

Auteur Topic: Hoe groen was de groene E-loc 1000?  (gelezen 16903 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #45 Gepost op: 01 June 2020, 17:45:39 »
Eelco,

Als jij dat zo stellig schrijft, dan heb je er vast een foto van.  :laugh:

Volgens de lijst met tenderwisselingen in het 3700-boek van Paul Henken reed de 3737 in die periode met T3746, dezelfde tender waarmee zij het museum in is gegaan.
En in een boek dat jij volgens mij ook wel kent staat een foto uit 1955 van 3737 met een 3-assige tender.  :-\

En verder ben ik het met je eens dat een Austerity-tender veel mannelijker staat achter een 3700.  (y)

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #46 Gepost op: 01 June 2020, 19:01:11 »
Ik moet mijn ongelijk bekennen, de foto is van later datum....  :-X Ik kan 'm helaas niet delen, is een (kleuren)foto van Van de Meene die mijn boek niet gehaald heeft.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #47 Gepost op: 01 June 2020, 19:18:21 »
Jammer dat je die foto niet kan delen.  :'(
Nu maar hopen op je volgende boek?

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #48 Gepost op: 01 June 2020, 19:33:59 »
Wie weet... Ik heb voor mijn boek een stuk of dertig scans van kleurenopnames van Van de Meene gemaild gekregen met het duidelijke verzoek de foto's die ik niet opnam in het boek, niet elders te publiceren. En iemand als Van de Meene hou ik graag te vriend op dat vlak  ;)

En nee, er zat geen foto van een groene NS 1000 tussen, om maar weer on topic te komen...  ;D

dh3201

  • Online Online
  • Berichten: 2515
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #49 Gepost op: 02 June 2020, 09:45:45 »
In dat opzicht zou de 3737 dus met een auterity-tender moeten rondkarren. Daar ben ik dan wel weer voor.
Nee appeltjesgroen staat veel fleuriger dan het grafstemmige donkergroen...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11737
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #50 Gepost op: 02 June 2020, 10:27:20 »
Niks daarvan, die uitdossing als pipo-wagens is drie keer niks. Alleen maar symbool voor een tijd waarin den arbeider uitgebuit ende geknecht werd.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #51 Gepost op: 02 June 2020, 10:32:18 »
Ik hou wel van die grafstemming op een loc! :angel:
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2622
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #52 Gepost op: 02 June 2020, 10:40:48 »
Dus grafkransgroen op de 1000.  (y)
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #53 Gepost op: 02 June 2020, 19:22:22 »
@janw: Ik zou deze kleur als uitgangspunt nemen: http://www.seinarm.nl/Staal/Couperijtuigen.aspx en dan de laatste foto op die pagina.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #54 Gepost op: 02 June 2020, 23:50:32 »
duidelijk olijfgroen inderdaad


deze ook wel:





VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #55 Gepost op: 03 June 2020, 08:07:27 »
Dat is een leuke afbeelding. Die kende ik nog niet. Waar heb je die vandaan?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #56 Gepost op: 03 June 2020, 09:01:15 »
Is me tot nu toe nog niet opgevallen maar op deze poster en de foto's van het HUA in post 41 zitten op de vroege 1000 nog geen handrails onder de ramen van de cabine.
Gauw gaan slopen dus bij de mijne.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #57 Gepost op: 03 June 2020, 09:06:28 »
Dat klopt helemaal. Dat wordt soms ook wel de oer-versie genoemd. Er is echter ook een periode geweest dat ze én groen waren én handrails hadden. Het is dus even de vraag welk ja(a)r(en) je wilt uitbeelden...

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #58 Gepost op: 03 June 2020, 09:40:59 »
Interessant topic ;)

In een 'ver verleden' (2009) heb ik nog eens wat Roco 1000'tjes overgespoten en wat gesuperd met enkele Philotrain onderdeeltjes.
Deze loc's met het oude bestelnummer 43616 moest ik ombouwen naar een beetje de 'oerversie'.

Dat is redelijk gelukt door de hekwerken te verwijderen en de gaten dicht te smeren (met Bison Combi Metal deed ik dat).
Ik heb verder geen roosters of dakgoten aangepast, daar staat me iets van bij of een foto maar deze moeite heb ik niet genomen (ze waren niet voor mezelf ;D).

In die jaren gebruikte ik nog helemaal geen Phildie verf of andere sneldrogende verf die hier op leek, dat kwam pas later.
Voor deze ombouw gebruikte ik, jawel: Revell ;D
Dat is ook wel een beetje terug te zien in het spuitresultaat; iets meer korrel en minder glad.

Anyway, het resultaat was best ok voor die tijd en ik gebruikte het volgende:

Revell 90 voor het dak, pantografen en andere aluminiumkleurige delen.
Revell 330 voor het rood op de bufferbalken en de hendels aan de remslangen.
Revell 363 voor het groen (deze kleur kwam voor mij erg dichtbij olijfgroen).

En als aflak spoot ik een combi van Humbrol 35 (glans) + Humbrol 135 (zijdenmat) voor over de afwrijfnummers en de uiteindelijke glansgraad van het geheel.

Na het demonteren van alles en het nodige dichtsmeren van de overgebleven gaten spoot ik de kap eerst in Revell 90 en de bufferbalken in Revell 330:


De stappen na elkaar, met als laatste het originele model van Roco met nummer 1008. Het middelste model is iets vervuild:

Deze laatste loc had trouwens als enige groene loc van de serie later wél de handgrepen op het front (vandaar de keuze van Roco voor het nummer 1008).

In vergelijking met rechts de Roco-kleur, links het overgespoten model zonder fronthandgrepen afgewerkt met Philotrain buffers, remslangen en koppelhaken.
Ik heb trouwens de handgrepen naast de cabinedeuren ook groen meegspoten en de kinnebak aan de zijkant iets meer doorgetrokken met Revell 90:


De andere kant, het moest ook nog wat kunnen trekken:


Met wat meer licht... ook de trapreden zijn met Revell 90 aangetipt en de pantografen met dezelfde kleur gespoten.
De etsplaten zijn van Philotrain:


Ter afsluiting...
De opschriften op de zijkant heb ik afgeplakt voor het spuiten en zijn nog van Roco. Na het lakken was er eigenlijk weinig kleurverschil op dat plekje.
De loc in geheel:


Meer foto's heb ik niet ;D

Succes (y)


« Laatst bewerkt op: 04 June 2020, 20:48:51 door Roy van Dijk »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7716
Re: Hoe groen was de groene E-loc 1000-?
« Reactie #59 Gepost op: 03 June 2020, 09:46:18 »
Goed gelukt! De kleur doet heel Zwitsers aan en dat is ook wel op zijn plaats  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!