Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda  (gelezen 13929 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2011, 00:55:58 »
dit moet t worden.zijn wel de 2 items die ook bij etchmodel op de site staan  
dat vierassige rijtuig zal dan ook het ding van Hans wel geweest zijn.

foto site etchmodels
als iemand tekeningen/maatschetsen van beide wagonnetjes heeft (y)
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2011, 01:01:38 door roadster36. Reden: bronvermelding foto »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #31 Gepost op: 19 februari 2011, 01:22:45 »
Oh, dus er hoefde niet eens een aandrijving in Gert...  Kun je nagaan wat een ramp... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #32 Gepost op: 19 februari 2011, 11:10:43 »
Ronald heb jij uberhaupt wel eens een model van etchmiodels gezien , behalve in de productiepagina van de Railmagazien, waar ook alleen de handmodellen in staan.
Ik  ben zo benieuwd naar een gebouwd exemplaar

Een mede clublid heeft diverse modellen in opdracht gebouwd (waaronder een stuk of vier Beelen) , als je hem had horen vloeken en zuchten ......
Omdat de Beel van Kleinspoor (voorlopig) niet leverbaar is , heb ik overwogen om de Etchmodel aan te schaffen , maar bij het zien van deze kit hier haar gauw van terug gekomen.
Over aandrijving en zoek alles zelf maar uit hebben andere zich ook al uitgesproken

( ps. de HTM goederen loc zie avatar heb ik ook gebouwd uit alleen een etschplaat van Harry Kaffa . maar van hem krijg je dan ook een stuk vakwerk )
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2011, 11:13:46 door ronald1956. Reden: aanvulling »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #33 Gepost op: 21 februari 2011, 15:31:20 »
In het boek "De rijtuigen van de Nederlandse paarden-, stoom- en motortramwegen" van A Dijkers (uitgave NVBS) staat een lijstje en maatschetsen van het materieel. Het boek is nog steeds te koop via de NVBS.
Als ik even snel kijk en vergelijk zou het hier kunnen gaan om een rijtuig van Werkspoor uit de serie BC1 - 10 die voor deze lijn werden aangeschaft. Bouwjaar 1915, latere NS nummers vanaf 1921 BC221 - 230.

EDIT: dit boek dus.

Dit is inderdaad correct!

Goede tekeningen zijn verkrijgbaar bij de NVM (www.modelbouwers.nl), rijtuigen SS BC 1-10 tek,.nr, 20.75.034.

De drie rijtuigen van de SHM die zijn genoemd, zijn zogenaamde "dikke rijtuigen", die zowel bij de HSM/NS als bij de NTM in Friesland reden.

De tramrijtuigen  van NS met nummers in de serie 300 zijn de oude oorspronkelijke HSM stoomtramrijtuigen, die o.a op Den Haag--Scheveningen,de huidige HTM lijn 11, hebben gereden.

Enkele exemplaren van alle drie de types hebben hun laatste jaren opo Alkmaar--Bergen aan Zee gereden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #34 Gepost op: 21 februari 2011, 17:12:26 »
Dank, dank voor alle morele ondersteuning, links en concrete info. (y) Leuk dat er zoveel bijval is voor het lokaalspoorgebeuren.
Ik heb inmiddels diverse bronnen bij elkaar geveegd en de volgende zekerheden verkregen:
De serie SS BC 1-10 is gebouwd in 1914 o.a. met name naar aanleiding van de opening van het traject Schoonhoven-Gouda, geexploiteerd door de SS.
De Etchmodels serie is dus precies de juiste, maar de mijne worden van styreen...
De trams werden getrokken door de serie 6700 en 6500, deze laatste startten in de SS kleurstelling en daarom voor mij nu 1e keus. Na '32 stroomden de 8100's in welke vrijkwamen uit de rangeerdienst door komst van de 8700.
in '31 en '32 is korte tijd een 6800 op de lijn te zien geweest, variatie genoeg dus..

Overigens zijn de 'dikke' rijtuigen, welke in feite bredere versies waren van de eerste serie, gebruikt op de lijn Ede-Wageningen.

Ik ga nu eerst een 6500 bouwen in Staatsspoor trim, dan het station.
RETROBAHN A.G.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2011, 12:56:51 »
Overigens zijn de 'dikke' rijtuigen, welke in feite bredere versies waren van de eerste serie, gebruikt op de lijn Ede-Wageningen.

Dat zou ik na moeten kijken, maar als het zo is, dan toch zeker in de NS tijd, dus zeg maar na 1921. De "dikke rijtuigen" waren immers van de HSM. En als je schrijft dat je je model baseert op de SS-periode botst dat dus.

Dirk



Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2011, 13:19:16 »
Ik denk dat je wat anders bedoelt: ik duid op de serie SS BC11-20, de bredere versie van de SS BC1-10 serie. Dus geen HSM rijtuigen.
Overigens, als ik mij niet vergis hebben op Ede-Wageningen zelfs NCS rijtuigen dienst gedaan.
RETROBAHN A.G.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #37 Gepost op: 23 februari 2011, 14:31:03 »
Ik denk dat je wat anders bedoelt: ik duid op de serie SS BC11-20, de bredere versie van de SS BC1-10 serie. Dus geen HSM rijtuigen.
Overigens, als ik mij niet vergis hebben op Ede-Wageningen zelfs NCS rijtuigen dienst gedaan.

Sorry, misverstand.

Ik heb het boek van Dijkers er op nagekeken. Over de BC 1-10, NS BC 221-230 vond ik:
In dienst gesteld op Gouda--Schoonhoven,
In 1920/26 gingen de BC 221, 224-228 naar Zwolle--Nunspeet. Ze gingen in 1931 buiten dienst en behalve de BC 225 in 1933 gesloopt.
In 1930 werden de BC 229-230 gedeklasseerd tot C 229-230, die twee waren vanaf het begin facultatief BC of C door een andere inrichting. In 1939 werden ook BC 222, 223, 225 C-rijtuigen.
In 1941 kwam de C 225 naar Ede--Wageningen, de C 230 en misschien ook de rest naar de Haarlemmermeerlijnen. Na de oorlog gingen alle nog bestaande rijtuigen naar Alkmaar--Bergen aan Zee.
C 225 en C 223 werden in 1947 resp. 1948 gesloopt, de andere verhuisden naar de  werkliedentrams in Rotterdan Zuid en reden daar in 1947 tot hun sloop in 1951.

De SS BC 11-18, NS BC 411-418 waren bestemd voor Ede--Wageningen.
In 1926 werd de BC 416 vernummerd C 411, in 1939/40 volgde de rest, de BC 411 wersd C 416.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog reden o.a. de C 411, 415, 4176-418 tussen Enschede en Haaksbergen, de C 412 op de heropende lijn Ede--Wageningen, na 1945 was de hele serie op Alkmaar--Bergen aan Zee.
De C 413-417 reden mee in de feesttram bij het lustrum van de Landbouwhogeschool Wageningen in 1948. De 411-412 werden in 1947 gesloopt, de rest in 1954/55.

Tenslotte: toen in 1941 er weer reizigerstrams reden op Ede--Wageningen werden als rijtuigen gebruikt de C 412, C 225 en C 421-422 (ex HSM 91 en 90).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #38 Gepost op: 25 februari 2011, 00:48:36 »
Tenslotte: toen in 1941 er weer reizigerstrams reden op Ede--Wageningen werden als rijtuigen gebruikt de C 412, C 225 en C 421-422 (ex HSM 91 en 90).

kun jij terug vinden welk jaar voor de oorlog de reizigersdienst gestaakt werd
volgens oud Ede in 1930 maar dat strookt niet met jou bovenstaande bericht

@ Bessel
voor de ns periode eploiteerde de NRS de tramlijn Ede Wageningen

gr jan
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 01:30:37 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2011, 08:33:39 »
dan neem ik aan dat dit een BC 1-10, NS BC 221-230 is
aleen zie ik op alle tekeningen dat de raamstijlen verschillend van dikte zijn , dat haal ik hier niet uit

en wat voor rijtuigen zijn dit dan ?




gr jan
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 08:36:10 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2011, 08:48:08 »
Ik kan helaas jouw afbeeldingen niet zien, zijn deze ge-upload op de site of heb je ze gelinkt?
Ik zit nu op de zaak, misschien kan ik ze vanavond thuis wel openen...
RETROBAHN A.G.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2011, 14:40:21 »
1) De data van Ede--Wageningen zoek ik vanavondthuis na. Hierop kantoor heb ik geen boekenkast (helaas ....) ;-)

2) De lijn Ede--Wageningen was inderdaad oorspronkelijk NRS, dan vanaf 1890 SS (toen werd de NRS geliquideerd en de bezittingen verdeeld tussen SS en HSM) en na de "fusie" (in feite belangengemeenschap, geen fusie) in 1917 NS. De NS nummering kwam in gebruik in 1921.

3) De foto's moet ik ook thuis even nazien woor ik hier onzin ga beweren.
Het lijkt me dat de eerste foto SS BC 1-10 is, de tweede SS BC 11-18 en de laatste een "dik rijtuig"  van de HSM, serie NS C 421.

4) De raamstijlen: hat was vaak zo dat de afstand tussen de banken in de eerste klasse groterwas dan in de tweede klasse (in de t rein nog vaak zo). Dan kon je kiezen tussen bredere ramen in de eerste klasse of allemaal gelijke ramen maar bredere stijlen in de eerste klasse.
Mogelijk dat er hier iets is veranderd toen de rijtuigen tot geheel derde klasse werden verbouwd.
Ook die zoeken we op ....

Dirk

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2011, 20:26:38 »
ik wacht vol spanning ;D

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #43 Gepost op: 26 februari 2011, 14:27:41 »

Daar komt-ie dan: :-)

Citaat
1) De data van Ede--Wageningen zoek ik vanavondthuis na. Hierop kantoor heb ik geen boekenkast (helaas ....) ;-)

Ede --  Wageningen:
Feestelijke opening 31 januari 1882
Eerste reizigerstram 1 februari 1882
Eerste goederentram 15 februari 1882

Laatste reizigerstram 13 maart 1937
Inkorting vande lijn tot nieuw emplacemtent Wageningen: 27 februari 1954
Laatste dag goederendienst: 29 september 1968.

Citaat
3) De foto's moet ik ook thuis even nazien woor ik hier onzin ga beweren.
Het lijkt me dat de eerste foto SS BC 1-10 is, de tweede SS BC 11-18 en de laatste een "dik rijtuig"  van de HSM, serie NS C 421.

Foto 1: Dit is een rijtuig serie SS BC 11-18, NS BC 411-418. Duidelijkste herkenningspunt de draaistellen. Deze serie had "Zwanenhalzen"(ook wel Pennsylvania draaistellen genoemd), en die zijn iop defoto duidelijk te herkennen. De BC 1-10 hadden oudere, veel eenvoudigere, draaistellen. De wagen achter het rijtuig heb ik niet kunnen thuisbrengen, de foto is te vaag.

Foto 2: Dit is een rijtuig serie SS BC 1-10, NS BC 221-230: geen Zwanenhalzen. De bredere raamstijlen van de 1e klasse zijn hier wel te herkennen.
De postbagagewagen is er naar alle waarschijnlijkheid eentje uit de serie SS LD301-304 (Werkspoor 1915), speciaal voor Ede--Wageningen gebouwd, later NS PDt 401-404
In 1933 ging de PDt 402 als koppelwagen (met aan elke kant een ander type koppeling) naar Alkmaar--Bergen aan Zee.
In 1939 werd de PDt 402 gesloopt. De andere drie kwamen na 1945 naar Alkmaar. De PDt 401, 403, 404 werden in resp. 1947, 1955 en 1948 gesloopt.
Er is wel iets vreemds: de tekening in het boek van Dijkers toont nog een derde zijvenster in het tweede zijpaneel, dus tussen  de draaideur voor de post en de bagage-schuifdeur in het midden. Misschien zat die derde ruit alleeen aan één zijde, misschien was deze wagen verbouwd (Dijkers meldt het niet), of het was toch een andere wagen, maar ik vondg een mogelijke kandidaat.

Foto 3: Dit is  een van de beroemde "dikke rijtuigen".  Er werden in 1920 20 stuks gebouwd door Werkspoor, voor de NTM (Nederlandsche Tramweg-Mij) voor nieuwe lijnen in de provincie Drenthe. De nieuwe lijnen  gingen echter niet door. De HSM, die de aandelen van de NTM bezat, nam toen 7 rijtuigen over, zodat de NTM er 13 kreeg (BC 79-91) en de HSM 7 als 90-96 (de HSM gebruikte geen klasseletters). Ze hadden 24  zitplaatsen 1e klasse en 32 idem 2e klasse plus 20 staanplaatsen.
De 90-96 werden in 1921 NS BC 421-427, waarvan er 4 reden op Alkmaar--Bergen en 3 op Gouda--Schoonhoven.
Later werden ze tot geheel derde klasse verbouwd: in 1926 werden de BC 421-422 resp. C 422 en C 421, voor Ede--Wageningen.in 1937 de BC 424-427 C 424-427 en in 1949 de BC 423 C 423.
In 1945 reden er enkele op de Haarlemmermeerlijnen tussen Amsterdam en Aalsmeer, in 1946 kwamen ze allemaal naar Alkmaar--Bergen aan zee. De BC 426 werd in 1947 gesloopt, de rest in 1955. De bakken van de C 423 en C 425 kwamen bij de SHM terecht.

De NTM rijtuigen werden gebruikt op de lijnen Drachten--Leeuwarden en Drachten--Groningen. In 1945 werrd de BC 84 afgevoerd wegens oorlogsschade en werd noodwoning in Leeuwarden, later in Drachten en nog weer later bouwkeet in Alkmaar (!!!!)

De andere rijtuigen werden in 1947 -- met de rest vanhet NTM bedrijf -- overgenomen door NS.
De BC 79, 82, 83, 90 werden C 431-434, de BC 80-81, 85-89, 91 werden NS BC 451-458. Eerst werden ze gebruikt voor stoptreindiensten over hoofdspoorlijnen van NS rond Leeuwarden., vanaf 1947 reden ze in zeer lange "werkliedentreinen" tussen Rotterdam Zuid en Pernis voor de olieraffinaderijen daar. Tenslotte kwamen ze naar Alkmaar--Bergen. Ze werden gesloopt in 1955. De bak van de BC 455 kwam naar de SHM.

Dirk


mraco

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:INFO gezocht over tramrijtuigen Schoonhoven-Gouda
« Reactie #44 Gepost op: 03 maart 2011, 12:06:03 »
@Besselspoor, ken je deze site? vast wel, er staan ook veel foto's op van de lijn. verder niet specifiek over de rijtuigen maar meer voor de sfeer zeg maar.  (y)
http://www.xs4all.nl/~nieko/stations.htm
http://www.xs4all.nl/~nieko/fotostat.htm