Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Eric B
Vandaag om 09:09:59
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
The Micro Model Railway Dispatch door tothebeach
Vandaag om 08:58:10
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bauarbeiten im gange door V200-G2000
Vandaag om 08:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:51:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:31:14
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 08:01:45
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
21 December 2025, 19:54:43
  

Auteur Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen  (gelezen 25757 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11770
    • Mijn fotoarchief
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Gepost op: 15 February 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.

Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062

Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?

Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341 Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.

Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?

Eelco

PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 09:13:13 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c  ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.

enne je hebt pb.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11770
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...

@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)

Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

Nog steeds afmaken. Hoewel...

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11770
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2011, 12:33:13 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

In februari 1934 werd het laatste twee-assige C5-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.

Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2011, 12:37:23 »
Dat is een philotrain...?

Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11770
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11770
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 12:50:35 door NS8714 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2011, 13:08:01 »

C6400
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.