Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
  

Auteur Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen  (gelezen 24864 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Gepost op: 15 February 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.

Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062

Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?

Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341 Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.

Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?

Eelco

PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 09:13:13 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4217
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c  ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.

enne je hebt pb.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...

@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4217
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)

Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

Nog steeds afmaken. Hoewel...

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2011, 12:33:13 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

In februari 1934 werd het laatste twee-assige C5-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.

Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2011, 12:37:23 »
Dat is een philotrain...?

Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 12:50:35 door NS8714 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2011, 13:08:01 »

C6400
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4217
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12452
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.