Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frank 123
Vandaag
om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
Vandaag
om 05:11:01
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden
door
frits959
Vandaag
om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
25 jaar geleden
door
Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West
door
MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen
door
Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024
door
4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen (gelezen 23752 keer)
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Gepost op:
15 februari 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.
Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062
Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?
Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341
Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.
Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?
Eelco
PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...
«
Laatst bewerkt op: 15 februari 2011, 09:13:13 door NS8714
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4114
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #1 Gepost op:
15 februari 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.
enne je hebt pb.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #2 Gepost op:
15 februari 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 februari 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...
@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?
Eelco
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4114
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #4 Gepost op:
15 februari 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)
Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #5 Gepost op:
15 februari 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
Nog steeds afmaken. Hoewel...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #6 Gepost op:
15 februari 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1260
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 februari 2011, 12:33:13 »
Citaat van: stig op 15 februari 2011, 12:10:50
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
In februari 1934 werd het laatste twee-assige C
5
-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.
Gerard
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 februari 2011, 12:37:23 »
Citaat van: NS8714 op 15 februari 2011, 12:31:49
Dat is een philotrain...?
Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 februari 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 februari 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #11 Gepost op:
15 februari 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval
«
Laatst bewerkt op: 15 februari 2011, 12:50:35 door NS8714
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12319
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #12 Gepost op:
15 februari 2011, 13:08:01 »
C6400
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4114
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #13 Gepost op:
15 februari 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12319
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #14 Gepost op:
15 februari 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen