Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
NS 8100 in 0
door
roadster36
03 November 2025, 23:49:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
sneek
03 November 2025, 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 November 2025, 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West
door
wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain
door
Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Hans.F
03 November 2025, 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X......
door
Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema
door
Gerard
03 November 2025, 17:12:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen (gelezen 25423 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11733
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Gepost op:
15 February 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.
Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062
Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?
Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341
Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.
Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?
Eelco
PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 09:13:13 door NS8714
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.
enne je hebt pb.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11733
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...
@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?
Eelco
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)
Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
Nog steeds afmaken. Hoewel...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11733
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1282
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2011, 12:33:13 »
Citaat van: stig op 15 February 2011, 12:10:50
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
In februari 1934 werd het laatste twee-assige C
5
-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.
Gerard
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 February 2011, 12:37:23 »
Citaat van: NS8714 op 15 February 2011, 12:31:49
Dat is een philotrain...?
Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11733
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 February 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 February 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11733
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #11 Gepost op:
15 February 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 12:50:35 door NS8714
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12525
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #12 Gepost op:
15 February 2011, 13:08:01 »
C6400
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #13 Gepost op:
15 February 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12525
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #14 Gepost op:
15 February 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen