Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
NS 8100 in 0 door roadster36
03 November 2025, 23:49:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
03 November 2025, 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 November 2025, 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
03 November 2025, 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
03 November 2025, 17:12:17
  

Auteur Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen  (gelezen 25423 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Gepost op: 15 February 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.

Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062

Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?

Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341 Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.

Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?

Eelco

PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 09:13:13 door NS8714 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c  ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.

enne je hebt pb.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...

@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)

Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

Nog steeds afmaken. Hoewel...

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2011, 12:33:13 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.

In februari 1934 werd het laatste twee-assige C5-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.

Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2011, 12:37:23 »
Dat is een philotrain...?

Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 12:50:35 door NS8714 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2011, 13:08:01 »

C6400
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.