Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:36:08
Br 38 Piko Superen.
door
saskia
Vandaag
om 17:25:25
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:12:35
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
tothebeach
Vandaag
om 16:26:30
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
Bauarbeiten im gange
door
Eric v C
Vandaag
om 15:03:49
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen (gelezen 24841 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Gepost op:
15 February 2011, 09:11:23 »
Voor mijn in bestelling staande NS 3760 van Artitec wil ik een leuke jaren '50 trein met coupérijtuigen in elkaar zetten. Nu ben ik (nog) niet gefortuneerd genoeg om mij een sleep Philotrains te veroorloven, dus vooralsnog ben ik aangewezen op wat ombouwwerk.
Ik ben sowieso van plan een Italiaans coupé-rijtuig van Roco om te bouwen tot een C10c, zoals deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23373.msg355062.html#msg355062
Zijn er meer (Duitse?) vierassers die een beetje te bewerken zijn tot NS-rijtuigen?
Daarnaast lijkt deze me ook leuk om te bouwen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27905.msg498341.html#msg498341
Dit betreft een verbouwd Pruisisch rijtuig op twee assen. Ik weet echter niet zeker of de NS halverwege de jaren 50 nog dit soort twee-assers inzette.
Kan iemand mij verder op weg helpen met interessant ombouwmateriaal?
Eelco
PS: 100% historisch correct hoeft het allemaal niet te zijn...
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 09:13:13 door NS8714
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #1 Gepost op:
15 February 2011, 09:32:27 »
Er zijn wel een heel aantal artikelen geweest in tijdschriften waar duits materieel vernederlanst werd. Die raad ik je zeker aan. Ook zo'n centoporte ombouwen tot een (ex Staats) C10c is een goeie.
Die Piko Windbergrijtuigen kun je wel per 2 op een langer onderstel zetten en tot een (Ex HSM) C10c ombouwen. Er hoeft dan eigenlijk alleen een toilet tussen en ergens moet een toiletraam omgebouwd worden tot 2 normale coupéramen. En het dak wat vlakken. Grootste uitdaging is het onderstel met treeplanken.
enne je hebt pb.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #2 Gepost op:
15 February 2011, 09:41:59 »
en voor de onderstellen kun je dan weer goed die oude liliput-coupébakken nemen, kost geen donder en je hebt treeplanken en draaistellen die nog van t goeie type zijn ook.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 February 2011, 10:00:42 »
@Gert: pb ontvangen, thankx! Heb je een afbeelding van zo'n Piko Windbergrijtuig? Ik ken ze niet...
@Floris: maakt 't nog uit welke liliput-coupébak ik neem, of is alles zo'n beetje bruikbaar?
Eelco
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #4 Gepost op:
15 February 2011, 10:18:50 »
zoiets, met of zonder remmershuis;
(Foto; TKB net. de)
Het onderstelletje (blikken treeplankjes, bomb-proof!) kun je gebruiken voor bv een tweeas D of (x anderhalf) een drieas D of E.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2011, 12:10:50 »
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
Nog steeds afmaken. Hoewel...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2011, 12:31:49 »
Dat is een philotrain...?
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2011, 12:33:13 »
Citaat van: stig op 15 February 2011, 12:10:50
2-as personenrijtuigen kwamen bijna niet meer voor in de jaren '50.
In februari 1934 werd het laatste twee-assige C
5
-rijtuig buiten dienst gesteld en in 1948 werden de laatste Nederlandse drie-assige rijtuigen bij de NS afgevoerd.
Met andere woorden, voor de vijftiger jaren kan je alleen maar met houten en stalen vierassers aankomen als personenrijtuig.
Voor post- en bagegerijtuigen geldt bovenstaande niet, die hebben veel langer dienst gedaan als twee- en drie-asser.
Gerard
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 February 2011, 12:37:23 »
Citaat van: NS8714 op 15 February 2011, 12:31:49
Dat is een philotrain...?
Ben je mal! Nee dit is een Rivarossi Italiaan, doormidden gezaagd om te versmallen en de wanden glad gemaakt.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 February 2011, 12:40:35 »
Hee, dat is geinig. Heeft Rivarossi dan ook centoportes gemaakt, of is dit weer een andere wagon?
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 February 2011, 12:45:23 »
Ja, zoiets. Ik ken het type niet.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11649
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #11 Gepost op:
15 February 2011, 12:46:40 »
Hmm, die ga ik even onthouden! Hij toont minder gedrongen dan zo'n Roco centoporte. Netjes gedaan in elk geval
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 12:50:35 door NS8714
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12451
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #12 Gepost op:
15 February 2011, 13:08:01 »
C6400
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #13 Gepost op:
15 February 2011, 13:16:39 »
Waarvan heb je die verbouwd Sobat? Of is dat een plot van Gerco? Ik heb er ook eens eentje gebouwd, maar dat was een kwestie van plat styreen, een mesje en veeeel uurtjes.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12451
Re:Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen
«
Reactie #14 Gepost op:
15 February 2011, 13:18:11 »
Je mag drie keer raden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Duitse coupérijtuigen verbouwen naar NS-rijtuigen