Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:49
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 12:57:21
Dat overkomt mij niet. door saskia
Vandaag om 12:36:33
Bauarbeiten im gange door saskia
Vandaag om 12:35:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 12:29:54
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 12:29:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
  

Auteur Topic: Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer  (gelezen 13521 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #30 Gepost op: 15 February 2011, 18:41:14 »
@rene w, Ik werk op de communicatieafdeling bij ProRail. Het nummer van het SMC stond overigens op een sticker de AHOB met nog meer gegevens als geocode, ovw-nummer e.d.. Maar een deel van de AHOB's is van zulke stickers voorzien. Overigens wil men deze nummers verwijderen omdat het beter is dat bij een (echte) verstoring men 112 belt.

Maarten

hahahahaha nu begrijp ik ook je 'nickname' beter.  ::) ;D
Ja ik durf  8) (mcn NSR)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 19:06:06 door rene w. »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #31 Gepost op: 15 February 2011, 20:55:20 »
Ja, dan doe je de flippers voor je ogen  :P  ;)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #32 Gepost op: 15 February 2011, 21:38:40 »
Hoera, gelukkig is alles volgens de voorschriften verlopen.  ;D
Dat die fietsers ondertussen echt niet snappen waarom dat ding staat te toeteren, is natuurlijk jammer maar helaas.

Staat te toeteren?
Lees de aanwijzing.
Attentiesein geven bij het aanrijden, niet als je stilstaat.
In mijn Nederlandse tijd rijdend voor het NSM met divers mat wel meer meegemaakt.
Het attentiesein heeft zin omdat weggebruikers een trein aan zien komen met de bomen open.
Het voorkomt schrikreacties als weggebruikers de overweg oprijden en vanuit de ooghoeken een trein zien opdagen.
Als je stilstaat hoef je geen sein meer te geven, alleen te wachten tot de bomen dicht zijn en dan langzaam de overweg berijden maar wel op alles voorbereid zijn, men ziet op het normale spoor geen trein en men verwacht eigenlijk geen trein op het tegenspoor.
Nu kijk je niet over een loc heen, maar toch blijkt dat men schrikt.

De machinist handelt hier correct, ik ken de mensen en weet dat het correct gaat.

Groet,

Henk Boshuyzen

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #33 Gepost op: 15 February 2011, 21:51:20 »
Ja, dan doe je de flippers voor je ogen  :P  ;)

Dacht al ik zie niks meer  ???

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #34 Gepost op: 15 February 2011, 22:00:30 »
Staat te toeteren?
Lees de aanwijzing.

Waar moeten die fietsers dat lezen?
Het gaat mij er niet om dat een en ander correct is uitgevoerd. Dat is wel duidelijk. Ik weet ook niet of er iets slimmers is te bedenken.
Ik weet wel dat een typhoon zo dichtbij een dusdanig kabaal maakt, dat het behoorlijk desoriënterend kan werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #35 Gepost op: 15 February 2011, 22:31:37 »
Sorry hoor ik ben geen domme jongen en heb een aardige algemene kennis. Maar ik vindt de bescheven situatie aardig verwarrend een open spoorweg overgang met daarvoor een toeterende stilstaande locomotief. Als weggebruiker verwarrend ik heb getracht om de regels wat te doen proberen te achterhalen en niks gevonden. Ja de standaard verkeersregels.

Kritiek van sommige hier is dus ook niet echt terecht, maar krijg het gevoel dat van die krietiek gevers 99% het eigenlijk ook niet snappen ::)

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2011, 23:18:36 »
Ik was benieuwd naar wat voor werkmachines ingezet werden tijdens de werkzaamheden op het traject Maastricht-Heerlen en ging kijken zo om een uur of 02.30uur in de ochtend(nacht van 12-2/13-2).
Toevallig ook over linker spoor  was de kettinghor trein van strukton onder weg naar het werkterrein Maastricht/bunde.
Helaas filmpje mislukt te donker,maar de struktonloc  had zijn rode rangeer lampen aan,dus opvallen deed hij zeker.
 Het gekke was bij de overweg sprong een strukton medewerker uit de loc en rende naar de overweg en sloot 2 kabels op de rails aan,terwijl de machinist de overweg aanreed.
Het duurde lang voordat de overweg reageerde en sloot,uiteindelijk nadat de trein de overweg voorbij was heeft het ruim 12 minuten geduurd voordat de overweg weer open ging.
Dus ik vindt het wel vreemd dat zon overwegen dan niet met de hand gesloten kunnen worden,ook in dit geval van de 1312.

De kettinghor staat in Zutphen voor onderhoud.. Jij hebt de ombouwtrein gezien.. Aankomend weekend werken we weer..  Zoals nu geplanned van zondag 2.30 tot 10.30 maar dit kan nog veranderen.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2011, 09:24:40 »
....... Ik werk op de communicatieafdeling bij ProRail.........

En dan zo'n overdreven en misleidende topictitel bedenken !

Volgens mijn idee, is alles netjes volgens de regels verlopen. Er was absoluut geen gevaarlijke situatie.
Zolang de overweg niet in werking is getreden, mag je er gewoon overheen lopen/rijden, dus ook als de trein er pal voor staat.

@Thom, met de buffers ruim op de open overweg, dat mag dus weer niet........
Ook Engelse treinen zijn leuk

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2011, 09:51:53 »
@ P J G, titel is aangepast.
Zoals eerder gezegd; de mcn handelde correct, maar de gehele situatie leverde voor de weggebruikers verwarring op. Ik kan het weten, want ik stond er tussen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2011, 12:14:42 »
En dan zo'n overdreven en misleidende topictitel bedenken !

Volgens mijn idee, is alles netjes volgens de regels verlopen. Er was absoluut geen gevaarlijke situatie.
Zolang de overweg niet in werking is getreden, mag je er gewoon overheen lopen/rijden, dus ook als de trein er pal voor staat.
Volgens mij heeft een spoorwegvoertuig ten alle tijden voorrang op een overweg. Ook bij een open Ahob, immers heeft die gewoon voorrangsignalering dmv andreaskruizen, en op een onbewaakte overweg met andreaskruizen geef jij het spoorwegverkeer tochook voorrang  ;)
Citaat
@Thom, met de buffers ruim op de open overweg, dat mag dus weer niet........
Mag jij me vertellen hoe ik de middensectie van een overweg aan moet rijden. Die ligt vaak echt pas op de rand van de overweg, en daar moet de eerste as overheen voordat de overweg sluit...

Bij een lok steken de buffers aardig over tov de eerste as, en bij een treinstel steekt ene automatische koppeling nog veel meer uit.
Daarom herhaald fluitsein geven om wegverkeer te waarschuwen, overweg langzaam oprijden tot deze in werking komt, wachten tot bomen gesloten zijn en dan pas verder op rijden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2011, 12:19:00 »
Volgens mij heeft een spoorwegvoertuig ten alle tijden voorrang op een overweg. Ook bij een open Ahob, immers heeft die gewoon voorrangsignalering dmv andreaskruizen, en op een onbewaakte overweg met andreaskruizen geef jij het spoorwegverkeer tochook voorrang  ;)

Formeel heb je gelijk, maar aangezien de goegemeente dat bij een bewaakte overgang toch anders ervaart, misschien toch maar niet van uitgaan.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2011, 22:15:38 »
Dacht al ik zie niks meer  ???
Voor je vraagtekens: dat refereert aan je avatar-plaatje (pinguin die flippers voor ogen doet).
Met je opmerking mcn te zijn, zag ik dat al helemaal voor me in de cabine - en gezien je sarcastische opmerking naar Overlast...  :P

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2011, 22:58:48 »
Toch vind ik het een gevaarlijke situatie! Stel je voor dat die machinist opeens gas geeft...wattan?
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2011, 23:14:35 »
Volgens mij heeft een spoorwegvoertuig ten alle tijden voorrang op een overweg.

Klopt, in principe geven de andreaskruizen aan dat je het spoorverkeer voorrang moet verlenen.
Dit kun je in ieder boekje met verkeersregels/verkeersborden vinden en dus zou iedere weggebruiker
dit moeten weten, ook de fietsers op de overweg van de foto.

Groet Peter,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re:Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer
« Reactie #44 Gepost op: 16 February 2011, 23:14:58 »
@ arentjan: Een loc is niet 1 2 3 op volle snelheid hoor. Daarnaast is het zo dat als hij dat doet, hij simpelweg de regels overtreed, maar ook de overweg activeert, dus dan is toch wel duidelijk dat er iets gaande is.

Overigens vind ik toeterende treinen helemaal niet zo duidelijk als hier gesteld wordt: ik heb het hier in Purmerend wel eens meegemaakt dat er getoeterd werd naar een collega die op het perron stond te wachten: dat ging dan niet met een collegiaal kort tikje, maar met een stoot kabaal alsof er iemand onder de trein dreigde te verdwijnen: ik neem getoeter dus niet altijd te serieus meer.