Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:49
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 12:57:21
Dat overkomt mij niet. door saskia
Vandaag om 12:36:33
Bauarbeiten im gange door saskia
Vandaag om 12:35:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 12:29:54
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 12:29:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer  (gelezen 13512 keer)

Nederduitsemeester

• Offline Offline
Re:Verwarrende situatie loc 1312 op linkerspoor voor wegverkeer
« Reactie #45 Gepost op: 16 February 2011, 23:16:13 »
Toch vind ik het een gevaarlijke situatie! Stel je voor dat die machinist opeens gas geeft...wattan?

Geloof me, dat doet die niet. Als hij/zij dat zou doen en er gebeuren ongelukken, heeft die meester een heel groot probleem. En dat weten ze donders goed, daarvan kan ik getuigen. Je kan dan veroordeelt worden voor "dood door schuld" als je in zo'n situatie een dodelijk ongeluk veroorzaakt.

Dat je als machinist moet stoppen voor de overweg, staat al in de aanwijzing die een machinist daarvoor krijgt:
Bij een storing van een aki, ahob of aob ontvangt u een aanwijzing

.
Om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, handelt u als volgt:
• nader overweg/overpad behoedzaam met maximaal 10 km/h;
• geef herhaald ’attentiesein’;
• stop als de veiligheid van het wegverkeer dit vereist.

@Menno
ik zou je aanraden het toch serieus te nemen, de volgende keer kan het wel zo bedoeld zijn. De meeste machinisten zulllen die typhoon (zoals een treintoeter in vaktermen wordt genoemd) gebruiken waarvoor deze bedoelt is. Dat een enkeling daar anders mee om gaat, kan ik ook niets aan doen helaas :-\.

Groeten Erwin ;)
« Laatst bewerkt op: 16 February 2011, 23:23:45 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thom

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 February 2011, 23:20:20 »
Toch vind ik het een gevaarlijke situatie! Stel je voor dat die machinist opeens gas geeft...wattan?
Ja, en als morgen de maan naar beneden valt zijn we er ook geweest...  ::)

Geef mij nou eens 1 reden, waarom die machinist dat namelijk in 1x zou doen ??

mikeya

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 February 2011, 23:55:50 »
Voor de niets wetende is het ook een verwarrende situatie. Ik kan mij voorstellen dat de andere weggebruikers denken dat die trein daar met "pech" staat. In dat geval zijn de bomen open gegaan om het verkeer door te laten rijden, of zo komt het dan over.

Hoeveel spoorwegovergangen zijn er die enkel van andreas kruizen zijn voorzien? Dus zonder rode waarschuwingslampen?
Niet veel denk ik. Die lampen+bellen attenderen op het feit dat er een trein aankomt.

Er zijn spoorwegovergangen die op 80km/h wegen liggen. Het kan toch niet zo zijn dat je dus altijd moet afremmen, serieus rekening moet houden met stoppen, omdat er mogelijk een trein kan oversteken? Daarvoor zijn er dus bomen, lampen en bellen. En als die niet werken is er een bijzondere situatie, maar die verantwoordelijkheid moet dan niet op de weggebruiker worden afgeschoven. Dat is een onwerkbare situatie.

Het lijkt mij toch praktischer dat in dit soort situaties de overgang op afstand kan worden bediend. Of eventueel handmatig langs het spoor. Dat kan de stoomlijn Hoorn-Medemblik ook. Die stappen uit en bedienen via een kastje de overgang denk ik.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2011, 23:58:05 door mikeya »
- Mike

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 17 February 2011, 00:28:42 »

dan stinkt het in de cabine
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 00:30:55 door rene w. »

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #49 Gepost op: 17 February 2011, 06:00:55 »
Er zijn spoorwegovergangen die op 80km/h wegen liggen. Het kan toch niet zo zijn dat je dus altijd moet afremmen, serieus rekening moet houden met stoppen, omdat er mogelijk een trein kan oversteken? Daarvoor zijn er dus bomen, lampen en bellen. En als die niet werken is er een bijzondere situatie, maar die verantwoordelijkheid moet dan niet op de weggebruiker worden afgeschoven. Dat is een onwerkbare situatie.
Nee, dat hoeft dus niet. Daarvoor remt de machinist af en zorgt dat hij op elk punt voor de overweg kan stoppen, indien er gevaar dreigt voor het wegverkeer. Daar hoeven de de weggebruikers dus niet voor op te letten. Om te zorgen dát het wegverkeer stopt, komt de trein 'toeterend' aangereden, om een schrikreactie te voorkomen, én om er voor te zorgen dat ik heel langzaam met mijn trein de overweg op kan rollen om de middensectie te activeren, waarna - in principe - de overweg zal sluiten. Gebeurt dat in het meest uitzonderlijke geval niet, dan gaat de machinist er met een rode vlag op uit, om het wegverkeer tot stoppen te dwingen. Zodra dat gebeurt is, zal hij pas de overweg op rijden.

Dus, niks aan de hand. Het zal altijd goed gaan. Klaar.

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #50 Gepost op: 17 February 2011, 07:21:46 »
Ik weet wel dat een typhoon zo dichtbij een dusdanig kabaal maakt, dat het behoorlijk desoriënterend kan werken.

Vertel mij wat. In het Westelijk Havengebied in Amsterdam loopt een stuk enkelspoor op straatniveau, met een gek soort stoplicht voor als er een trein aan komt.

Een keer stak ik de overgang over, waarna de 6400 begon te rijden en even op de tyfoon ging hangen, voor diegenen die een loc van 14+ bij 3+ bij 4+ meter niet gezien hadden - een metertje of tien achter mijn rug dus. Oei, wat een bak herrie maakt zo'n ding.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 17 February 2011, 10:49:24 »
Die bak herrie is in de Amsterdam Westhaven ook wel echt nodig :'(

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #52 Gepost op: 17 February 2011, 10:55:07 »
dan stinkt het in de cabine
;D
Ja, dat is de enige manier om in een eloc gas te geven. Tenzij de mcn het raam openzet en de betreffende fietsers flauw vallen... Is het toch gevaarlijk voor diegenen die oversteken vlak voor de loc.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 17 February 2011, 11:46:30 »
Nee, dat hoeft dus niet. Daarvoor remt de machinist af en zorgt dat hij op elk punt voor de overweg kan stoppen, indien er gevaar dreigt voor het wegverkeer. Daar hoeven de de weggebruikers dus niet voor op te letten. Om te zorgen dát het wegverkeer stopt, komt de trein 'toeterend' aangereden, om een schrikreactie te voorkomen, én om er voor te zorgen dat ik heel langzaam met mijn trein de overweg op kan rollen om de middensectie te activeren, waarna - in principe - de overweg zal sluiten. Gebeurt dat in het meest uitzonderlijke geval niet, dan gaat de machinist er met een rode vlag op uit, om het wegverkeer tot stoppen te dwingen. Zodra dat gebeurt is, zal hij pas de overweg op rijden.

Dus, niks aan de hand. Het zal altijd goed gaan. Klaar.

hmmm oke dus ik(mcn) loop met de vlag te zwaaien op de overweg,
weggebruikers denken wat wil die eikel met die vlag daarnu weer????
Auto's/fietsers stoppen misschien even, mooi denk ik loop weer terug naar cabine
en wat blijkt iedereen rijdt weer vrolijk verder  >:(

Mooi dan gebruik ik GSM-R en blijf staan tot de politie komt voor iets meer gezag ter plekke.  ;)

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #54 Gepost op: 17 February 2011, 12:12:04 »
Ik kan er ook niks aan doen, René. Zo preekt ons handboek. Een mogelijkheid is ook om de bestuurder die het dichtst bij de overweg staat even aan te spreken en te vragen om te blijven staan. Of je stuurt (indien aanwezig) je HC op pad om te vlaggen...

Thom

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 17 February 2011, 12:19:40 »
Voor de niets wetende is het ook een verwarrende situatie. Ik kan mij voorstellen dat de andere weggebruikers denken dat die trein daar met "pech" staat. In dat geval zijn de bomen open gegaan om het verkeer door te laten rijden, of zo komt het dan over.
Het zou voor die mensen ook heel moeilijk te bedenken zijn dat die trein gewoon de overweg wilt oversteken ...  ;)

Treinhobbijist

• Offline Offline
Re:Gevaarlijke situatie loc 1312 op linkerspoor
« Reactie #56 Gepost op: 17 February 2011, 13:02:01 »
........Mag jij me vertellen hoe ik de middensectie van een overweg aan moet rijden. Die ligt vaak echt pas op de rand van de overweg, en daar moet de eerste as overheen voordat de overweg sluit........

Genoeg talent alhier om dat eens uit te leggen, wat dat heb ik nog niet gelezen.

En anders kan je natuurlijk altijd een PB zenden !
Ook Engelse treinen zijn leuk

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #57 Gepost op: 17 February 2011, 13:10:29 »
@Thom; Nee want in deze situatie staat de loc stil en de slagbomen zijn open...... Onduidelijk dus. Men zal heus wel hebben gedacht wat is dit, maar snel tot de conclusie zijn gekomen dat de slagbomen open zijn en de lichten uit dus ik kan doorrijden, lopen.

Het zou misschien beter zijn om een systeem te hebben dat in deze situaties de machinist op afstand de overgang in werking kan stellen. Zoiets wat ook sommige stadsbussen hebben dat zij bij het aanrijden de stoplichten kunnen beinvloeden. In Eindhoven hebben ze zo'n systeem.

Groet Ben.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 13:12:06 door Maasdam »

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 17 February 2011, 13:13:40 »
Sommige overwegen hebben een sleutelkastje (sein met punaise bordje) waar je als mcn de overweg alsnog kan sluiten
bij een storing/STS zodat je niet eerst met je trein ophoeft te rijden tot en met de overweg.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 17 February 2011, 16:18:20 »
Is dit dan de enige mogelijkheid, want zie veel seinen bij overwegen zonder zo'n "punaisebordje".
O, is daar dat bordje voor. Dan is er nog een mogelijkheid, vermoed ik.
Ook Engelse treinen zijn leuk