Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Gouda in H0  (gelezen 644093 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Gouda in H0
« Reactie #840 Gepost op: 20 January 2010, 13:15:59 »
- voor het sein, een beetje rechts ervan.
- op het perron, in het midden (tussen de sporen)
Het idee er van is als er een stop tonend sein is, dat de machinist (meester) of Hc (Hoofdconducteur) dan makkelijk contact op kan nemen met de verkeersleiding.
Succes weer, gr,
Alleen dit idee is achterhaald, doordat elke trein nu GSM-R heeft en alle machinisten tegenwoordig zijn voorzien van een mobiele telefoon. Vandaar dat de meeste inmiddels verwijderd zijn ;)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #841 Gepost op: 21 January 2010, 10:03:20 »
Dit was ook de idee van Henk, dat de telefoon kasten al verwijderd zijn. Nu heb ik een kleine vraag, in duitsland zijn ze ook snel met verwijderen van overbodige techniek, maar dan laaten ze deze vaak 2-3meter van de spoor liggen en wachten tot de tijd de rest doet. Is dit in Nederland ook zo? Dan zou zon oude kast ergens naast een sein mogelijk sein?

Groet

Bernd

NB: In duitsland "fahren wir auch zur See" bv. Nordzee, dus zo raar is het niet..
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Gouda in H0
« Reactie #842 Gepost op: 21 January 2010, 11:53:44 »
In Nederland worden ze meestal geheel verwijderd. Al weet ik dat op de Hofpleinlijn er een hele lange tijd nog verwijderde dwergseintjes hebben gelegen, misschien nu nog wel, maar ik kom daar niet meer om het te checken  ;)
Maar de regel is dus in zijn geheel weg.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Gouda in H0
« Reactie #843 Gepost op: 21 January 2010, 19:40:13 »
Ha Remco,

inderdaad in Nederland worden als het goed is de telefoons direct afgevoerd door de betreffende aannemer.
Of de dwerg seinen er nog liggen, ik heb ze nooit gezien dus weet niet waar ik moet zoeken.

Groeten,

Christoph

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Gouda in H0
« Reactie #844 Gepost op: 21 January 2010, 20:22:00 »
@ Bernd,

De door jou opgeven meer (See) ligt dichter bij het station en ligt tussen spoor naar Wadinxveen/Alphen aan de Rijn en de sporen naar Rotterdam en Den Haag voor de hefbrug. Dit lijkt mij wat makkelijker om te bouwen en het groen om het meertje is vrij woest. Bestaat voornamlijk uit laag groeiende wilgen (Deutsche Sprachen: Weide), riet en moeras (Deutsche Sprache:Sumpf).

Met vriendelijke groeten Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Gouda in H0
« Reactie #845 Gepost op: 22 January 2010, 10:19:39 »
Ha Remco,
Of de dwerg seinen er nog liggen, ik heb ze nooit gezien dus weet niet waar ik moet zoeken.
Groeten,
Christoph
Hey Cristoph,
dat kan kloppen, dat stukje mag jij niet komen  ;)
Ze lagen bij het station Hofplein

m de deugd

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #846 Gepost op: 22 January 2010, 10:38:47 »
Hoi Bernd.

Wat een enorm complex gaat dat worden.
Daar is ruimte zat voor zo,n enorme partij opstelsporen.
En alles tot in de puntjes verzorgd.
Ik blijf dit meelezen,super gaaf.

Sucses met de vorderingen van Gouda in H0.

  Groeten van Martin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Gouda in H0
« Reactie #847 Gepost op: 22 January 2010, 10:57:09 »
Dit was ook de idee van Henk, dat de telefoon kasten al verwijderd zijn. Nu heb ik een kleine vraag, in duitsland zijn ze ook snel met verwijderen van overbodige techniek, maar dan laaten ze deze vaak 2-3meter van de spoor liggen en wachten tot de tijd de rest doet. Is dit in Nederland ook zo? Dan zou zon oude kast ergens naast een sein mogelijk sein?

Als je zo'n hoekje wil, dan gewoon doen Bernd. Het zou in ieder geval kunnen.
Maar anno 2010 niet. Ik ben afgelopen week een paar keer door Gouda gereden en het ziet er allemaal strak en modern uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Gouda in H0
« Reactie #848 Gepost op: 22 January 2010, 21:35:59 »
Bernd je hebt een PB-tje.

Gr Hans

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #849 Gepost op: 24 January 2010, 09:23:24 »
Als ik de reacties zo lees, dan denk ik zou de baan ook beter strak en modern uit zien, dus geen rommel hoeken met oude telefonen enz. De aankleding mag dan zeker iets realistischer zijn

@marc, Ik snap jouw opmerking niet geheel. Jij schrijft: "Dit lijkt mij wat makkelijker om te bouwen" makkelijker, als wat? Verder ben ik van plan deze van jouw beschrevene meer te bouwen. Als het goed is, zouden dan door de groeiende wilgen de Spoor naar Wadinxveen camoufleerde werden...

@Hans, Dank U, ziet goed uit!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Gouda in H0
« Reactie #850 Gepost op: 24 January 2010, 09:26:26 »
Bernd,

ik denk dat bomen maken sneller en minder tijd vergt dan een brugconstructie.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #851 Gepost op: 24 January 2010, 19:57:31 »
Welke Brugconstructie bedoel je? deze flyover te Moordrecht met de bijpassende kanaal komt sowieso, is al begonnen: oude post. Is denk ik spoortechnisch echt interessant...

Zeker zouden de bomen iets sneler te maken zijn...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #852 Gepost op: 28 January 2010, 16:37:06 »
De laatste dagen is er niet meer veel gebeurt. Ik heb al de halve schaduwstation voorzien van nieuwe bedrading, en ik hoop de volgende week af te werden.

Ik heb nog iets overlegt over het concept van Gouda. Ik ben momenteel aan het naar denken over de inzet van kadee koppelingen tussen rijtuigen en locs die vaak moeten ontkoppelen in het station bv. museumstreinen, omdat mij bij de laatste tentoonstelling het rangeren, kopmaken van treinen in het station (ook als dit niet in 1:1 gebeurt) veel plezier gemaakt had. Nu is mijn idee dit te maken met permanente magneten onder het spoor, iemand al eens ervaringen met deze dingen gemakt?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Gouda in H0
« Reactie #853 Gepost op: 28 January 2010, 21:08:25 »

Kadee's werken mits de magneten goed geplaatst zijn en de koppelingen op de juiste hoogte hangen best goed. Ze koppelen ook goed bij de wat lagere snelheden is mijn ervaring.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Gouda in H0
« Reactie #854 Gepost op: 28 January 2010, 21:09:45 »
Hallo Bernd,

Heb je al aan digitale koppelingen gedacht?

Gr, Bert