Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:36:13
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hendrik Jan
Vandaag om 18:26:53
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
  

Auteur Topic: Gouda in H0  (gelezen 655103 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Gouda in H0
« Reactie #495 Gepost op: 04 May 2009, 21:16:17 »
Ha die Bernd,

Ga zo door  (y) Suc!

A- sein: Aanduiding van het begin van een gedeelte van de spoorweg waarvoor een tijdelijke snelheidsbeperking volgens het voorafgaande tijdelijke snelheidsbord geldt. (bron: www.langsderails.nl) // seinenboek)

Greetz, Paul

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Gouda in H0
« Reactie #496 Gepost op: 04 May 2009, 22:44:16 »
En vergeet het L-bord niet, als vooraankondiging dat er een snelheidsbeperking aan gaat komen.

Gr, Bert

Aspelix

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #497 Gepost op: 04 May 2009, 23:15:15 »
Tot zover is allemaal juist:
1:  L voor Langzaam
2: A voor Aanvang traject waarvoor de snelheidsbeperking geldt;
3: Einde hiervan.

De bijnaam van deze borden is "Armoede- en Elendeborden.

Groet, Ruurd

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Gouda in H0
« Reactie #498 Gepost op: 04 May 2009, 23:18:58 »
Langzaam Aan Ellende

Aspelix

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #499 Gepost op: 05 May 2009, 02:47:28 »
Die betekenis kende ik nog niet.
De andere - dus - al wel.

Dank voor de toelichting (y)

Groet, Ruurd

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Gouda in H0
« Reactie #500 Gepost op: 05 May 2009, 10:44:20 »
Bernd, dat hangt daar omdat het hier allemaal op veen ligt en de heel zooi langzaam zakt, behalve bruggen en tunnels, voor en achter een tunnel krijg je een taluut.
En hoe harder je er over heen gaat hoe meer je er een schans van maakt, tot je er naast komt te liggen. Opvallend dat dit alleen richting Den-Haag is aangegeven en niet naar Rotterdam. Daar rijden juist de goederentreinen overheen...

Robbert.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re:Gouda in H0
« Reactie #501 Gepost op: 05 May 2009, 10:51:22 »
Bruggen en tunnels kunnen soms minimaal verschuiven in X,Y richting of verzakken in Z richting, deze civieltechnische constructies hebben meestal een goede fundering en als de grond niet voldoende draagkrachtig genoeg is zoals onder andere veengrond gaan er heipalen de grond in.

Wat bedoel je precies met voor en achter een tunnel krijg je een talud.

mvg,

Matthijs

manuelspot

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #502 Gepost op: 05 May 2009, 11:15:20 »
L A E Borden nzijn tijdelijke snelheidsbeperkingen die gelden voor gedeelte baanvakken waar gewerkt wordt of waar het spoor in slechte toestand is.

Het kan zijn dat op een twee sporig baanvak maar aan 1 kant het spoor dusdanig slecht is dat er maar aan 1 kant dus L A E borden moeten staan.

Het L bord ( Geel bord met zwarte L en twee diagonaal van elkaar knipperende gele lampen ) geeft aan dat er een tijdelijke plaatselijke snelheid aan komt. Achter het L bordje staat een bordje met twee snelheden, waarvoor het onderste getal geld voor groederentreinen en treinen die niet harder dan 120 mogen. En voor losse lokomotieven.
Het bovenste getal voor de overige treinen.

Het A bord ( Geel bord metr zwarte A en 1 kniperende gele lamp ) is het begin waar de tijdelijke plaatselijke snelheids beperking plaats vind. Bij dit bord moet ook de vooraf opgelegde plaatselijke tjdelijke snelhied gereden worden.

En dan krijg je aan het einde van de tijdelijke plaatselijke snelheidbegrensing het E bord. ( groen bord met witte E en 1 continu brandende groen lamp ) De sneleheid mag worden hernoemen zodra de gehele trein het E bordt is gepasseerd.

De Maschinist is ook verplicht een IAM bij zicht te hebben. Dit is een papier waar alle tijdelijke plaatselijke snelheidbegrensingen in staan van Nederland. Hier kan die ook in zien waar het is en hoe snel die daar mag en wat er aan de hand is.

Manuel

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Gouda in H0
« Reactie #503 Gepost op: 05 May 2009, 13:15:31 »

Het lijkt me dat het bord hier staat vanwege recente vernieuwing (zie het nieuwe ballast op de foto) en dan het spoor nog een beetje "ingereden" moet worden voordat de onderbouw stabiel genoeg is voor hogere snelheden.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #504 Gepost op: 05 May 2009, 21:49:36 »
Beste Dank aan alle, heb ik weer iets geleerd  (y)

Zeker een mooie situatie voor op de modelbaan. Ik denk ook dat het sein eer is omdat de spoor vernieuwd
is...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #505 Gepost op: 06 May 2009, 21:46:16 »
Als ik in de laatste tijd al een keer heb gezegd, mijn schaduwstation is af. Op 1.Mei was een "Fahrabend" om de baan een keer voor een lange tijd te testen. Om dat wij geen zin hadden te veel materiaal op de sporen te plaatsen, en naar 6 uren weer af te bouwen, daarom hebben wij niet veel materiaal gebruikt.

De schaduwstation heeft 33 sporen, dit betekend om het programma met "automatik" te testen hadden wij minst ook 33 loks nodig. Als wij nu op de hele baan rijden zouden deze snel verwijderen in de andere blokken van de andere stationen. Daarom hebben wij de baan iets kleiner gemaakt en een temporaire keersluis gebouwd:



met deze verkorting waren er totaal 37 blokken in de baan. Nu was er een druk situatie "worst case simulation" om te testen.

De avond was echt leuke, geen grote problemen slechts enkele kleine aanpassingen in de software..

Nu wat plaatjes:







niet opletten op de combinaties (was een lange avond :-X ) en op de rommel...

eindelijk weer mijn Belgen een bolle neusen weer rijdend gezien... (y)

echt een groot moment, als naar 1,5 jaar het project nu af is en de treinen door rijden ...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Gouda in H0
« Reactie #506 Gepost op: 06 May 2009, 22:04:14 »

Mooi werk Bernd (y) :D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Gouda in H0
« Reactie #507 Gepost op: 11 May 2009, 21:53:36 »
Leuk materiaal zeg !  Als je weer verder ben hoor ik het graag !

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gouda in H0
« Reactie #508 Gepost op: 11 May 2009, 23:31:11 »
Erg mooi. Geweldig, die lange opstelsporen.

Gerard.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #509 Gepost op: 15 May 2009, 09:11:49 »
@robbert, updates ga ik zeker weer hier plaatsen. De bouw gaat helaas eerst in de juni verder...

@Gerard, lange opstelsporen heb ik immers nodig, maar de langste zijn gedeeld in twee blokken kunnen ook twee kleine treinen achter elkaar staan!

Momenteel ben ik met de planning van de spiraal in richting Rotterdam/Den Haag bezig. Als alles werkt als mijn plannen zijn, gaan eer de twee lijnen in de spiraal weer te samen (naar boven), dan kan ik sorteren naar goederentreinen en reizigerstrein (gaan naar boven, ook van de lijn naar Rotterdam).Eer zou ook nog een extra afkorting (keersluis) kommen omdat de treinen van de lijn naar Den Haag direct (zonder schaduwstation) weer terug naar Gouda kunnen. Dit is nodig, omdat ik helaas te weinig Plan V/T, Sprinters en Koplopers heb...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008