Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 475961 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #465 Gepost op: 10 February 2011, 07:51:48 »
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen". Zou ik niet teveel vanuit gaan...
Er is een kleurenfoto van volgens mij de 3724 met rood ingelegd drijfwerk. Was verder een nogal standaard-naoorlogse machine om te zien, vrij donker en vies dus, het rood viel nogal op. Die foto stond in n engels boekje, "20th century steam", ligt helaas niet hier. Dat ding zal gerust een uitzondering geweest zijn, maar blijkbaar kwam het voor.
Een maand of wat terug stonden er kleurenfoto's van 4600'den in Railmagazine, als ik me niet vergis. Een van die 4600'den had ook een rood drijfwerk. Volgens mij heeft zelfs een 4300 een rood ingelegd drijfwerk gehad. Ik heb hier op het forum ook een vraag over gesteld. Eens zien of ik die nog kan vinden...

De jaren '20-kleur zou dan op deze briefkaart van de 3816 moeten staan, uit ca. 1929:

Deze ansicht dateert van halverwege de jaren 30, in de zelfde serie zijn namelijk ook ansichten van de Diesel III en de elektrische stroomlijnstellen gemaakt. Ik zal ze binnenkort eens inscannen.

Eelco


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #466 Gepost op: 10 February 2011, 09:55:40 »
Wie kan hier meer over zeggen? Ivo was toch voor zijn Blokkendozen aan de slag gegaan met 'Boonstoppelgroen'? Hadden de Blokkendozen een ander groen dan de locomotieven?
Ik weet er net zo weinig of veel van als jullie  ;D. Het boonstoppelgroen is een soort olijfgroen dat heel erg dicht in de buurt ligt van het lokgroen van Philotrain dat ook olijfgroen is. Het is alleen iets voller (rare omschrijving, lijkt wel wijn ;)) . Ik heb toen een waaier van Boonstoppel bekeken en ik krijg de indruk dat er een enorme variëteit van groen is dat vooral bedoeld was voor deuren en kozijnen in de mode stijl van die jaren. In elk geval zie ik duidelijk de benadering: witte kozijnen, groene deuren of ramen en de indruk die ik krijg van gebouwen van de Hofpleinlijn: wit gepleisterd met groene houten accenten en groene kozijnen.

Dus boonstoppelgroen is het volgens mij zeker niet op de stoomloks. Ik denk eerder in een andere richting. Ik denk dat het gewoon verkleurd appelgroen is, dat bij de eerste echte schilderbeurt bij de NS is vervangen door het olijfgroen dat ze tot het eind hebben gehouden. Dus in SS tijd fris appelgroen en in NS tijd oud appelgroen? Philotrain hield altijd al verschil tussen loks en rijtuigen door loks olijfgroen en rijtuigen standgroen te maken. De discussie rondom Boonstoppelgroen leidt ertoe dat het standgroen voor rijtuigen pas lijkt te kloppen voor de jaren '50, maar niet voor de jaren '20.

Voor de aardigheid het verschil in Boonstoppelgroen en standgroen van Roco:




Volgens mij zijn beide te donker voor het appelgrioen NS jaren '20.

Leuk weer een kleurendiscussie waar we nooit uitkomen.

Ik vind de plaatjes van het appelgroen NS artitec zo slecht nog niet.

mvg,
Ivo

P.S., nog een toevoeging: kleuren onder invloed van zonlicht hebben de neiging te verschieten, dus lichter te worden. Dan zou NS appelgroen lichter moeten zijn dan SS appelgroen. Maar in die tijd was het de gewoonte de loks met olie op te poetsen. Misschien dat dat juist een effect van het donkerder worden van de lak heeft.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 10 February 2011, 09:59:14 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #467 Gepost op: 10 February 2011, 11:40:34 »
Ja, dit is het soort dicussies waar we van houden. Maar met het turkooise dilemma zijn we ook verder gekomen, dus waarom nu niet. Leest Artitec mee?

@Eelco: de briefkaart van de 3816 is voor zover ik weet deel van een serie van 4, waarop de 3816, 6100, 3900 en 6300 figureren. Dus dat wijst wel degelijk op een datering rond 1930 toen al deze locs nieuw waren. Niet midden jaren '30 dus. Zeker naast de Diesel waren deze stoomlocs niet meer zo nieuwswaardig dat een uitgave van zo'n serie in 1934 waarschijnlijker is dan in 1929/30. De typografie op de achterkant van de kaart wijst daar ook op, die nog niets van de modernistische stijl uit de 'Diesel-jaren' heeft (zie scan). Ik kan helaas geen datumindicatie op de kaarten vinden.
    Ik houd het dus op een datering rond 1930, en in dat geval moet dit groen ook het jaren '20-groen zijn. De globale kleurovereenkomst met het model op Beacheds foto lijkt mij een sterke bevestiging hiervan. Anders moet je aannemen dat die overeenkomst toeval is, en dat is wel erg onwaarschijnlijk --gegeven de informatie dat het jaren '20-groen inderdaad anders is dan het bekende olijfgroen van later (wat blijkt uit Henkens boek). Ik ken de geschiedenis van het model in het Spoorwegmuseum niet, maar het lijkt heel aannemelijk dat een model dateert van de tijd dat de locs in dienst kwamen, en dus de kleur van dat moment weergeeft. De aanname dat het jaren '20-groen ongeveer de kleur is die op het model en de briefkaart staat, levert dus (uitgaande van de gegevens die we tot zover hebben) een volkomen plausibel verhaal op.

@Ivo: de theorie over die verschoten en ingeöliede verf zou misschien kunnnen kloppen, maar gaat voorbij aan het gegeven dat Henken p. 26 aangeeft dat er begin jaren '20 weldegelijk bewust een nieuwe kleur groen is gekozen (na enig experimenteren, zie de erwtensoepkleur). Het Staatsspoorgroen is blijkbaar niet gehandhaafd.

« Laatst bewerkt op: 10 February 2011, 11:53:16 door janw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #468 Gepost op: 10 February 2011, 12:07:29 »
dat zijn toch de plaatjes van het NS-kwartet? daar zat volgens mij ook een DE3 bij... maar dit zijn gewoon ingekleurde fabrieksfoto's. Er is namelijk geen glans te zien op de ketels en zo, de kalkverf voor fabrieksfoto's was mat, van glans werd de foto onduidelijk.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #469 Gepost op: 10 February 2011, 12:17:46 »
De scans die je ziet zijn briefkaarten, geen kwartet. Ze kunnen zeker hergebruikt zijn in het kwartet. Mijn exemplaar van het Spoorwegkwartet heeft andere fotos van stoomlocomotieven, maar dat is een na-oorlogs exemplaar.
Twee van deze briefkaarten zijn ook gereproduceerd in M.A. Asselberghs, Daar komt de Trein (1981) p. 215 en 217. Haar begeleidende tekst suggereert ook dat de kaarten rond de indienststelling van de 3900-6300-6100 verschenen. 1929 of 1930 dus.
   Het evidente feit dat de plaatjes ingekleurd zijn, maakt ze mijns inziens niet waardeloos als getuigen voor de kleur. De maker van de kaart heeft de echte kleur gezien, en heeft toch allicht iets willen maken dat er op lijkt. De 'steun' van het model is daarom onontbeerlijk, maar als die twee overeenkomen, heb je toch echt een sterke aanwijzing dat het zoiets geweest moet zijn. Bovendien, de makers van die kaart en het model zijn ooggetuigen van de echte kleur geweest, wij niet. Alle reden dus om hun 'getuigenis' serieus te nemen.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2011, 12:26:12 door janw »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #470 Gepost op: 10 February 2011, 12:24:33 »
De grasgroene kleur voor de 3700 is voor de jaren 20 correct.

In diverse boeken (o.a het boek over de 2100) wordt ook vermeld dat na de fusie van de HSM en NS de lokomotieven in een grasgroen of lichtgroene kleur waren geschilderd. de kleur was niet dezelfde kleur als het olijfgroen van de rijtuigen waarvoor ik nu de boonstoppelkleur voor aanhoud.
In 1931 is besloten om de lokomotieven de kleur te geven van de rijtuigen.
In het spoorwegmuseum staan diverse modellen uit die periode die een lichte grasgroene kleur hebben, deze kleur komt zeer dicht bij de kleur welke de hondekoppen kregen in 1956.

De modellen staan op de modelzolder van het spoorwegmuseum, ga zelf eens kijken en oordeel zelf.  ;)

Na de oorlog is de olijfgroene kleur verlaten voor het nu bekende standgroen Ral 6007/6003. Wanneer dit is gebeurd zijn nog geen gegevens over gevonden, er is wel verschil in de leveringen van mat 46 waarop verschillende tinten groen op voorkomen.

Ik zou de volgende kleuren aanhouden
Staatsspoor periode: appelgroen
NS 1920: grasgroen
NS 1930: olijfgroen
NS 1955?: standgroen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #471 Gepost op: 10 February 2011, 12:25:49 »
Het was in die tijd heel normaal dat kaarten ingekleurd werden, ik heb enkele tientallen van zulke kaarten van de HAL schepen uit die tijd. Geen 1 voldoet 100% aan de huistijl kleuren. Vreemd wel omdat ze bijna allemaal door HAL en dezelfde drukker zijn uitgegeven. Tijd doet ook geen goed kleuren worden fletcher of worden aanzienlijk bleker.

Het kan natuurlijk heel goed dat getoonde briefkaarten niet verschoten zijn en dat de kleurstelling zo is als bedoeld. Dan nog heeft het een vertekend beeld want het blijft ingekleurd dus kan de kleuren bij benadering overeenkomen met het voorbeeld 1:1.

Overigens mooie set, kaarten hou er van!
Ben.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #472 Gepost op: 10 February 2011, 12:31:39 »
De grasgroene kleur voor de 3700 is voor de jaren 20 correct.

Bedoel je het grasgroen dat we op de briefkaart zien of op het Artitec model? Afgaande op de foto zit daar nogal een verschil tussen.




(Artitec-plaatje overgenomen van http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/artitec_locomotieven.html, hopelijk toegestaan, anders verwijderen)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2011, 12:42:52 door janw »

quint de jong

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #473 Gepost op: 10 February 2011, 12:37:41 »
Intressant deze discussie over wat de juiste kleur groen is
is dat misschien kleur van 7742 zo als deze in bergen stond

« Laatst bewerkt op: 10 February 2011, 15:17:55 door quint de jong »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #474 Gepost op: 10 February 2011, 12:47:24 »
Bedoel je het grasgroen dat we op de briefkaart zien of op het Artitec model? Afgaande op de foto zit daar nogal een verschil tussen.

De groene kleur op de briefkaarten wil ik geen grasgroen noemen, vergelijk deze maar met de kleur op de mat '54. De kleur op de briefkaart lijkt veel donkerder.

Persoonlijk wil ik eerst de modellen maar eens in werkelijkheid zien, en dan oordelen over de juiste tint.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #475 Gepost op: 10 February 2011, 12:51:27 »
Ja, dat sowieso. Briefkaart mee naar de winkel. En naar het Spoorwegmuseum om 'm bij dat model te houden. Volgens mij is de briefkaart niet donkerder groen dan het model, wel wat geler of bruiner (maar dat zou deels de veroudering van het papier kunnen zijn).

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #476 Gepost op: 10 February 2011, 13:12:54 »
En naar het Spoorwegmuseum om 'm bij dat model te houden.
Dat moet tijdens Ontraxs wel te realiseren zijn dacht ik zo, er is een presentatie van de loc aangekondigd aldaar...
RETROBAHN A.G.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #477 Gepost op: 10 February 2011, 14:23:52 »
Ik zou de volgende kleuren aanhouden
Staatsspoor periode: appelgroen
NS 1920: grasgroen
NS 1930: olijfgroen
NS 1955?: standgroen

Arjen,
Altijd interessant deze kleur discussies ...  ;D
Ik heb nog wel een vraag over het invoeren van het standgroen. Voor zover ik weet heeft de NS 500/600 serie die begin 1946 in dinest kwam, nooit de olijgroene kleur gehad en is dus meteen in het standgroen begonnen. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met de NS 600/2000 serie die pas een jaar later in dienst kwam (december 1946)? Bij de modellen van Philotrain is de lok in het olijfgroen uitgevoerd, toch zijn er uit die tijd een aantal kleurenfoto's bekend waar de kleur standgroen lijkt te zijn.

Enig idee?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #478 Gepost op: 10 February 2011, 14:26:31 »
O jee, daar gaan we weer, kleurenfoto's uit de jaren 50  :-X ;)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #479 Gepost op: 10 February 2011, 14:30:59 »
Philotrain heeft helaas geen verf die het jaren '20 groen voorstelt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)