Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 483328 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1725 Gepost op: 23 December 2011, 20:36:55 »
 (y)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1726 Gepost op: 23 December 2011, 20:37:42 »
 (y) (y)
Met groet,

Ger.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1727 Gepost op: 23 December 2011, 20:38:44 »
Nog een kleine aanvulling (in de tekst aangepast) CV32 eerst op 1 zetten voor deze hoge cv waarden.

dirkjan

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1728 Gepost op: 24 December 2011, 14:29:37 »
Gisteren mijn 3737 teruggehaald van reparatie (garantie)
En het probleem met het niet werkende rechter frontsein is opgelost. (Was iets met een soldering)
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat als iemand hetzelfde probleem heeft, ga er mee terug naar de winkel. En dan zal het opgelost worden.
Voor de rest marcheert alles nu perfect.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1729 Gepost op: 24 December 2011, 22:55:19 »
Ik wil jullie deelgenoot maken van mijn ervaringen met SS700/NS3700. Ik heb er nu twee rijden en ik moet zeggen de detailering en de uitvoering is echt geweldig. Het is echt een goed rijdende "philotrain". Op dit punt heeft de loc mijn stoutste verwachtingen overtroffen.
Maar de rijeigenschappen, met name op het gebied van de trekkracht, is op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Dit viel me op bij mijn beide locs. Vier vierassers er achter en je komt in een R3 bocht of op een overgang naar een helling algauw tot stilstand of je moet zo hard rijden dat je met de nodige wielslip het net redt. Dan maar dat gewichtje erin en geen uitzicht op de ketel. Tja het is beter je kan er een á twee wagens meer mee trekken maar nog niet je van het. Bovendien valt dat gewichtje continu uit het machinistenhuis. Om dit nu met twee componentenlijm vastte zetten is ook zo iets dat je niet zomaar doet.

De oorzaak ligt m.i. in de starre lagering van de drie drijf assen waarvan de middelste slipbandjes heeft. Dit is een niet zo erg handige keuze geweest om dit zo te doen want kennelijk zweeft de middelste drijfas boven de rails in bepaalde spoorsituaties.

Gelukkig kwam ik bij het Märklin forum de gouden tip tegen. En die was om er Märklin slipbandjes er om te leggen want die zijn van rubber en bovendien dikker. Dit maar eens gedaan, van Märklin de slipbandjes 7152  gekocht, en aan de slag. Een aantal waarschuwingen vooraf!!!! Zorg voor goed gereedschap! Met name een dopsleuteltje 2 om de koppelstangen los te maken. Dit zelfde sleuteltje  wordt ook door Roco gebruikt voor zijn stoomloc's. Een tweede zorg voor voldoende zelfvertrouwen in je eigen kunde, ik schrijf dit wel makkelijk neer maar doe dit soort dingen al jaren. Voor de beginner is dit vaak een stap te ver. Laat het dan doen door een ervaren iemand.  de
Als eerste maak de tender los van de locomotief door het schroefje onder de loc los te draaien maak daarna stekker los in de tender. Dan gaat de kap van de loc er af door drie schroefjes los te draaien, een in de schoorsteen en twee klein achter onder de loc. De koppelstangen van de middelste drijfwiel losmaken met het dopsleuteltje. Nu kan je met een dunne speld het oude slipbandje voorzichtig verwijderen. Het Märklin slipbandje kan je er nu omleggen, helaas gaat dit niet al te makkelijk want hij is net zo breed als het sleufje. Maar met voorzichtig aandrukken met je nagel komt hij uiteindelijk op zijn plaats. Nu de hele zwik weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en een proefrit maken om te kijken of de loc niet waggelt door nog niet goed zittende slipbanden. En nu maar gaan testen wat hij kan.

Mijn test resultaten laten bijna een verdubbeling zien van de trekkracht, er gaan nu met gemak tien vierassige gruppe 28 DRG sneltreinwagens achter en allemaa;l zonder dat rare gewichtje in het machinistenhuis!!  Ik kan nu tenminste met een D trein rijden van voldoende omvang om het ook een sneltrein te laten zijn.

Kritische kanttekening wil ik wel hierbij maken. Doordat ik een dikkere slipband gebruik voor de middelste drijfwielen zal in theorie de achterste drijfwielen iets hoger komen te staan. Dit zal door de lage wielflens bij het achteruitrijden in bepaalde situaties leiden tot onsporingen. Tot nu toe heb ik dit bij mezelf nog niet gezien, maar dat wil ik niet uitsluiten bij een andere loc want de verschillen in de artitec loc's onderling zijn er.

In mij geval werkt het boven alle verwachting en ben nu helemaal gelukkig.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1730 Gepost op: 24 December 2011, 23:47:40 »
Goeie tip (y)
maar is het echt nodig om de hele lok uit elkaar te schroeven?
Aleen moertje los van de kopelstang van het wiel met slipbandje volstaat niet?
Gr Jan

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1731 Gepost op: 24 December 2011, 23:49:28 »
Dit zal ik onthouden! Dus je hebt gewoon de antislipband vervangen,  en niet verplaatst?

Heb sinds vandaag ook een 3737 (3rail sound), die trekkracht viel wel mee maar kan beter. Bij mij doet de linker led het niet maar dat is al meer voor gekomen.

Is dat van die led ook zelf op te lossen?

Groeten,
Rutger

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1732 Gepost op: 25 December 2011, 00:50:17 »
Dan snap ik niet dat die van mij makkelijk 14 4-assers trekt en 10 4-assers tegen een brugoprit op.

JH Radix

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Radix Modelhobby
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1733 Gepost op: 25 December 2011, 01:17:20 »
Dit stond in de mail van Artitec, wellicht hebben jullie er wat aan.

Met betrekking tot de trekkracht van de 3700 in wisselstroom het volgende:

Op dit ogenblik is de trekkracht niet erg groot. De wisselstroom 3700 trekt nu c.a. 4 personenrijtuigen of 10 kolenwagens.
De trekkracht wordt enigszins beter door het vulblokje uit de verpakking in het machinistenhuis te schuiven, door extra te smeren en de loc goed in te laten rijden.

Echter, we hebben inmiddels testen gedaan door de derde as van antislipbandjes te voorzien. Hierdoor verbetert de trekkracht zodanig dat de loc tot wel 8 rijtuigen op een 3 procent heling kan trekken en mogelijk zelfs nog meer rijtuigen.

De huidige as is makkelijk te verwisselen door een vervangende as met antislipbandjes.

Wij gaan deze assen bij de fabrikant bestellen. Zodra we ze binnen hebben krijgt u bericht van ons met een instructie hoe een en ander te vervangen.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1734 Gepost op: 25 December 2011, 01:19:42 »
@ Rutger.

Je kan het proberen  zelf op te lossen, maar ik zou het niet riskeren, als je zelf iets molt aan je lok is het je eigen probleem.
Dan kan Artitec je niet meer helpen.
Maar het is verstandiger om effe ermee terug te gaan.
Je hebt er immers garantie op.

En over het doorslaan van de wielen:
Heb ik nog geen last gehad met 6 Plan E er achter.
Zou het niet kunnen dat de rails of de wielen wat vettig zijn?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1735 Gepost op: 25 December 2011, 11:09:14 »
Een paar antwoorden op vragen.

Ik zou zelf niet gaan solderen aan de ledjes want je maakt vaak meer stuk dan je lief is. Ik zou gewoon gebruik maken van de garantiesevice van Artitec. Die lossen het probleem afdoende voor je op.

De kap van de loc halen moet je gewoon doen want je komt anders niet goed bij het wiel. Die mooie wielkasten zitten in de weg.

Vettige rails geloof ik niet zo in want voor elke sessie pak ik even het roco gummetje.

Dat Artitec dit voor de AC uitvoering oplost is mooi, maar daar heb ik als gelijkstroom rijder niet veel aan want het is een wisselstroom as en de loc verliest nu tweederde van zijn stroomafname punten. Geeft wel aan dat Artitec er serieus mee bezig is.

Een paar trekkracht voorbeelden Liliput Rheingold daar kan ik maar vier van de vijf wagens trekken, De hofzug van kaiser Wilhelm daar kan ik maar vier van de vijf wagens trekken, Philotrain NS coupé wagens kom ik niet verder dan een bagagewagenen een C10.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1736 Gepost op: 25 December 2011, 11:10:56 »
Inderdaad, wil ook na de kerst dagen terug naar de winkel, en dan gelijk kijken naar de trekkracht.

Groeten,
Rutger

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1737 Gepost op: 25 December 2011, 14:43:39 »
Philotrain NS coupé wagens kom ik niet verder dan een bagagewagenen een C10.

Zou je toch je wagens eens na moeten kijken, want dat moet echt beter kunnen. Een Philo 1700 trekt nog beter dan dat. Of lopen mijn coupebakken soepeler?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1738 Gepost op: 25 December 2011, 19:15:54 »
Goede dagen allemaal,

Trekkracht genoeg met alle drie m,n lokkies.
Maar even wat anders, ik zou wel wat apelgroene lak willen hebben.
Iemand een idee welke lak ik hier voor nodig heb?
En nog een tweede vraag, heeft iemand al een bel aangetroffen bij de staatsversie?
Heb tenslotte de SS755......oh wat is het toch een scheet om te zien!
En die heeft een bel op de tender...
Verder een ieder fijne dagen toegewenst.

Groeten Leen.

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1739 Gepost op: 30 December 2011, 16:42:09 »
Alleen ben ik niet tevreden over de kleur "appeltjes groen"  >:(
Net even een vergelijk gemaakt met een groene appel (granny smith in verpakking van 6 bij de AH) en ik zie toch echt een kleur verschil. Ik vind dit jammer, misschien de appel maar overschilderen.


:-* :-* neeh ik ben nog niet aan de champagne begonnen