Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: booster aansluiting  (gelezen 7614 keer)

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
booster aansluiting
« Gepost op: 01 February 2011, 15:20:33 »
Hallo mede hobby-isten,

Sinds kort weer begonnen met de mooiste hobby die er is, modelspoorbouw.
Maar in het digitale tijdperk, waarin ik ook wil meedoen, loop ik toch wel tegen een probleempje aan.
Gelukkig zijn er forums asl deze die me misschien verder kunnen helpen.
Het gaat om het volgende: Het aansluiten van een booster, tezamen met de IB lukt me niet, krijg alleen maar storingsmeldingen.
Mijn vraag is, moet de minus op de baan ook geisoleerd worden en apart aan de booster gelegd worden ?
Naar mijn idee kunnen alle minussen (GND) toch gekoppeld worden. De handleidingen zijn voor mij niet duidelijk hierin.
Wie helpt mij ?
Alvast bedankt.
m.vr.gr.
Izaäk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:booster aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2011, 15:37:43 »
En welke booster wil je aansluiten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:booster aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2011, 15:40:59 »
Het gaat om de digirail booster.
Het frappante is, dat als ik de minus van de railaansluiting aan de booster losmaak, de storing opgeheven is.
Naar mijn idee moet het dus ergens een minusfout zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:booster aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2011, 15:53:01 »
Dan moet je inderdaad beide railstaven isoleren en beide boosteruitgangen aansluiten.

Er bestaan twee typen boosters. De common ground booster, zoals in de IB zelf, en de H-brug booster. Dit is een H-brug booster en dan valt er geen GND door te verbinden.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 15:54:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:booster aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2011, 16:01:27 »
Bedankt Henk, dat is duidelijk.
Ik heb ook nog een DB2 booster van Liftinsky liggen, is deze wel een common ground booster ?

m.vr.gr.

Izaäk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:booster aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2011, 16:09:00 »
Dacht het wel.
In de gebruiksaanwijzing staat in ieder geval dat het niet strikt noodzakelijk is de railstaaf voor de bruine aansluiting te isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:booster aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2011, 16:16:00 »
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:booster aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2011, 16:23:47 »
Als ik het goed begrijp is dat een soort ingebouwde keerlusmodule. Dan kun je bij een common ground booster beter ook maar beide spoorstaven isoleren.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re:booster aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2011, 16:28:35 »
Even voorzichtig gesteld: de optie van fasedraaiing ben ik alleen maar tegengekomen bij H-brug boosters.
Vind ik overigens een vreemde optie. Als je alles gewoon rechtuit aansluit is die draaiingsmogelijkheid nergens voor nodig.

Over de boosteraansluiting zelf: het mixen van H-brug boosters en van common ground boosters is niet handig. Juist vanwege het probleem dat je signaleert.
Anderzijds moet het wel mogelijk zijn, want H-brug boosters hebben vaak een optocoupleringang, waardoor het ingangssignaal galvanisch gescheiden is van het vermogensdeel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2011, 16:33:18 »
Hoi,

De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Ik vermoed, dat de combinatie H-brug in Common ground niet lekker samenwerken omdat er bij het overbruggen van de sectiescheidingen vereffenigsstromen gaan lopen, welke bij een Commonground wel weg kunnen maar bij een H-brug niet  :-\ ( maar meer als een wilde slag in de lucht is dit niet ;) ) In theorie zou er echter niets aan de hand mogen zijn als beide op eigen trafo's verder geheel galvanisch van elkaar gescheiden zijn...

@treinfreak
Citaat
We kunnen dus stellen, dat boosters met ingebouwde fase draaiiing geen GND hebben ?

Dat kun je dus niet stellen ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 16:39:37 door Karst Drenth »

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:booster aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2011, 16:37:41 »
Simpel gezegd is het dus altijd beter om de minussen in de rail te scheiden, wat uiteindelijk ook mijn vraag was.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2011, 16:41:00 »
Voor 2 rail wel, voor 3rail met massadetectie niet... Dat vereist juist common ground !

Grtzz,

Karst

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:booster aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2011, 16:41:43 »
De Power 3 van Uhlenbrock / Fleischmann heeft ook de fasedraaiingsmogelijkheid Klaas. Het betreft dan wel 180' ( net als bij H-bruggen ) en wordt simpelweg gebruikt als 'ompoler' in b.v. keerlussen.

Niet alleen daarvoor. In Loconetmode kun je de fase ook omdraaien, dat is nodig als je een "omgekeerde" Loconetkabel gebruikt. Doe je dat niet, dan volgt korsluiting als een loc van de ene naar de andere sectie rijdt, zoals ik tot mijn schade en schande heb ervaren. :-[

Als ik het van een medewerker van Digirails goed heb begrepen, kun je hun booster wel combineren met een IB (common ground dus), mits je beide railstaven van elkaar isloleert.
Of het ook goed gaat wanneer een loc of verlichte trein stilstaat op de scheiding van beide boostersecties, weet ik niet, maar gelezen de ervaringen van Izaäk, heb ik zo mijn twijfels. :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Treinfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:booster aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2011, 16:44:30 »
Hoe hebben andere mede hobby-isten met een IB en een digirail en/of DB2 booster dit gedaan ?
Hebben zij nu de minnen gescheiden aan de railaansluiting of niet ? Ik zal toch niet de enige zijn die dit systeem voert.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:booster aansluiting
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2011, 16:47:57 »
Simpel:

H-brug <--> H-brug        --> Beide rails isoleren
H-brug <--> CommonGnd --> Beide rails isoleren
CommonGnd <--> CommonGnd --> minimaal 1 rail isoleren, indien massadetectie met 3rail, dan alleen middenleider isoleren

Grtzz,

Karst