Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Standaard waarden voor nieuwe N baan  (gelezen 6171 keer)

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #15 Gepost op: 11 February 2007, 13:48:35 »
Een goedemiddag,

Das heel mooi wat ik lees, een minimale doorrijhoogte van 6 cm, ik had dus niks om mee te testen ;D, echter komt er bij mij een vraag op, betreft de wissel aandrijvingen, Ik heb er een paar gezien (op foto )bij de bouw van Peter van de Leek en deze zien er vrij groot uit of valt dat allemaal wel mee gezien de wisselstraat die je krijgt bij bv een station

mvgr Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #16 Gepost op: 11 February 2007, 15:54:26 »
En in de NEM-201 kom ik al op 38mm.
Ja, maar de NEM 201 gaat over de hoogte van de bovenleiding.

Als ik het even zeggen mag, er wordt hier toch wel enige verwarring gezaaid.
In zijn eerste bericht had Mark het over een tunnel "zonder bovenleiding". In de NEM gaan ze er vanuit dat je dan ook rijdt met niet-elektrisch materieel. Dus je moet dan zeker niet met uitgeklapte pantografen gaan rijden. En ga je toch met elektrisch materieel rijden, maar zonder echte bovenleiding, dan moet je wel je tunnels zo maken alsof er bovenleiding in zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #17 Gepost op: 11 February 2007, 17:50:37 »
Ferdinand Paternoster,

Ik moet zeggen dat ik je vraag wat onduidelijk vindt, dus als je niet het gewenste andwoord krijgt moet je het maar zeggen.
Die wisselmotoren die onderandere door Peter v/d Leek worden gebruikt zijn groter als een N schaal locje, dus is het bij dergelijke wisselmotoren belangrijk zo te plannen dat je niet direct onder een wissel een schaduwspoor hebt liggen, anders knal je inderdaad tegen die motoren aan.

Je kan je schaduw spoor zo leggen dat je om je wisselmotoren heen rijd. (moeilijk plannen) Of zorgen dat je schaduw sporen zo laag liggen dat je 6cm + de hoogte van een wisselmoter vrij hebt zodat weinig rekening hoeft te houden met de plaatsen van de motoren. Een bijkomend feit is dan dat je ook meer ruimte hebt om je schaduwsporen te berijken met de hand.

Verder zijn er ook tal van andere wisselmotoren verkrijgbaar waarvan het gros in afmetingen kleiner is dan die je bij Peter hebt gezien.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ferdinand Paternoster

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #18 Gepost op: 11 February 2007, 21:02:16 »
Hallo Mark, bedankt voor de reactie, ik heb het even terug gelezen en moet zeggen ja is een beetje erg wazig die vraagstelling.

Maar je hebt wel het antwoord gegeven die ik wilde haha.

Mijn schaduw komt op +/- -25 cm, maar aangezien ik met meerdere niveau's ga werken moet ik dus oppassen dat mijn lagere niveau niet een wisselstraat kruist.

Ik had deze vraag gesteld, omdat ik totaal niet weet hoe groot zo'n aandrijving is, en op de foto's heb je geen duidelijk beeld qau grootte

in ieder geval bedankt

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2007, 21:10:52 »
Het beste kan je dan wanneer bezig bent met je ontwerp eens gaan kijken bij een verkooppunt bij jou in de buurt. Om daar eens te vragen naar wisselmotoren. De handelaar kan je er vaak verschillende laten zien en ook kan hij je inlichten over het formaat en wat de betrere en mindere zijn. (je kan als je er echt niet uit komt ook altijd hier een draadje starten met concrete vragen over wisselmotoren) Even heel globaal heb je grote zoals je eerder al gezien hebt bij Peter onder de baan. Maar ook kleine van b.v fl*, die zijn namelijk ongeveer 1 derde van de wissel zelf, en niet veel dikker dan je rails. Wel is het zo dat de allerkleinste in een fractie omslaan (wel snel, maar niet zo realistisch) terweil die grote vaak zo groot zijn om een mooi langzaam overgaansmechanisme te dragen waarbij een wissel natuurgetrouw om gaat, en er dus echt even over doet. (geluid die een wisselmotor maakt kan ook een rol gaan spelen voor je keuze) maar daarover kan je ook info krijgen bij de handelaar.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 11 February 2007, 21:13:03 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #20 Gepost op: 11 February 2007, 21:35:05 »
Zo groot is een Tortoise: plaatje
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2007, 16:06:08 »
Hallo,

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. wat is zo'n forum handig! Ik ben nog steeds in een verkennende fase. Dit is met name het internet afstruinen! Ik ben ook nog bezig met het ontwerpen van een mooi baanplan (leuk!). Zoals eerder vermeldt zal ik deze ook voorleggen aan dit forum.

Ik heb nog een vraag. Ik was eerst van plan met rail van Minitrix aan de slag te gaan, maar ik ben toch wel geschrokken van de prijzen, met name met de spoeltjes... Ik overweeg nu met Peco 55 en geheugendraad aan de slag te gaan (Ik wil best zelf printjes solderen, etsen gaat me ver..).  Dit is voornamelijk om de kosten een beetje te drukken en niet omdat ik realistische schakelende wissels wil. nu heb ik de volgende vragen:

-Wat zijn jullie ervaringen met Peco-55 rails? (of is Minitrix toch beter?)
-Wat zijn jullie ervaringen met wisselschakelingen (spoel of geheugendraad?)
-zijn gepolariseerde wissel echt noodzakelijk?


ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


Groet, Jeroen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2007, 19:21:21 »
De meerkosten voor gepolariseerde wissels bij Fleischmann zijn zo laag dat je het gerust kan doen. Baat het niet, het schaad ook niet. Als de meerkosten hoger worden, dan is het te overwegen om geen gepolariseerde (lees metalen) puntstukken te nemen maar plastic puntstukken.

Of het nodig is, dat ligt aan jouw wensen. Als je voornamelijk met 4-assige loks rijdt, dan kan je het wel laten. Deze loks zijn niet problematisch met de stroomafname. Voordeel heb je vooral bij rangeren met lage snelheid en bij drie-assige loks (stoomloks). Ook als de wielcontacten vervuilen heb je voordeel.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #23 Gepost op: 19 February 2007, 19:29:18 »
Voor de iets wat meer technische mensen kan je ook een dikke condensator op je loc planten. Die helpt de loc over de vuiltjes en storings gevoelige plekjes als wissels puntstukken. Hiervoor zijn ook kitjes te koop (weet alleen nog niet of die ook in N verkrijgbaar zijn)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2007, 19:34:17 »
Wil een dikke condensator bij een motor enig effect hebben, dan is hij zo dik dat hij nauwelijks in een N-motor past. In schaal HO zijn de verhoudingen geheel anders. Hetzelfde geldt voor een vliegwiel. In schaal N creëer je er nauwelijks een uitloop mee, maar het is wel net voldoende om over die stroomloze plek heen te komen.