Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:45:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:40:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
sncf231e
Vandaag
om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:34:34
Verkoper beurs Houten
door
Wies
Vandaag
om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
wimk
Vandaag
om 22:20:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Hans1963
Vandaag
om 22:15:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
Vandaag
om 21:24:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ton013
Vandaag
om 21:23:30
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:21:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 20:44:55
Lodewickshaven
door
Frank 123
Vandaag
om 20:34:11
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 20:30:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed
door
N-Sven
Vandaag
om 19:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:49:17
Pendelbetrieb
door
Ronvgs
Vandaag
om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
R1954
Vandaag
om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 15:53:08
Update: baan in de tropen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:38:16
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:35:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Standaard waarden voor nieuwe N baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Standaard waarden voor nieuwe N baan (gelezen 5940 keer)
Ferdinand Paternoster
Offline
Berichten: 371
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #15 Gepost op:
11 February 2007, 13:48:35 »
Een goedemiddag,
Das heel mooi wat ik lees, een minimale doorrijhoogte van 6 cm, ik had dus niks om mee te testen
, echter komt er bij mij een vraag op, betreft de wissel aandrijvingen, Ik heb er een paar gezien (op foto )bij de bouw van Peter van de Leek en deze zien er vrij groot uit of valt dat allemaal wel mee gezien de wisselstraat die je krijgt bij bv een station
mvgr Ferdinand
Gelogd
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26906
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #16 Gepost op:
11 February 2007, 15:54:26 »
Citaat van: KroKo op 11 February 2007, 11:33:05
En in de NEM-201 kom ik al op 38mm.
Ja, maar de NEM 201 gaat over de hoogte van de bovenleiding.
Als ik het even zeggen mag, er wordt hier toch wel enige verwarring gezaaid.
In zijn eerste bericht had Mark het over een tunnel "zonder bovenleiding". In de NEM gaan ze er vanuit dat je dan ook rijdt met niet-elektrisch materieel. Dus je moet dan zeker niet met uitgeklapte pantografen gaan rijden. En ga je toch met elektrisch materieel rijden, maar zonder echte bovenleiding, dan moet je wel je tunnels zo maken alsof er bovenleiding in zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #17 Gepost op:
11 February 2007, 17:50:37 »
Ferdinand Paternoster,
Ik moet zeggen dat ik je vraag wat onduidelijk vindt, dus als je niet het gewenste andwoord krijgt moet je het maar zeggen.
Die wisselmotoren die onderandere door Peter v/d Leek worden gebruikt zijn groter als een N schaal locje, dus is het bij dergelijke wisselmotoren belangrijk zo te plannen dat je niet direct onder een wissel een schaduwspoor hebt liggen, anders knal je inderdaad tegen die motoren aan.
Je kan je schaduw spoor zo leggen dat je om je wisselmotoren heen rijd. (moeilijk plannen) Of zorgen dat je schaduw sporen zo laag liggen dat je 6cm + de hoogte van een wisselmoter vrij hebt zodat weinig rekening hoeft te houden met de plaatsen van de motoren. Een bijkomend feit is dan dat je ook meer ruimte hebt om je schaduwsporen te berijken met de hand.
Verder zijn er ook tal van andere wisselmotoren verkrijgbaar waarvan het gros in afmetingen kleiner is dan die je bij Peter hebt gezien.
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Ferdinand Paternoster
Offline
Berichten: 371
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #18 Gepost op:
11 February 2007, 21:02:16 »
Hallo Mark, bedankt voor de reactie, ik heb het even terug gelezen en moet zeggen ja is een beetje erg wazig die vraagstelling.
Maar je hebt wel het antwoord gegeven die ik wilde haha.
Mijn schaduw komt op +/- -25 cm, maar aangezien ik met meerdere niveau's ga werken moet ik dus oppassen dat mijn lagere niveau niet een wisselstraat kruist.
Ik had deze vraag gesteld, omdat ik totaal niet weet hoe groot zo'n aandrijving is, en op de foto's heb je geen duidelijk beeld qau grootte
in ieder geval bedankt
Groetjes Ferdinand
Gelogd
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #19 Gepost op:
11 February 2007, 21:10:52 »
Het beste kan je dan wanneer bezig bent met je ontwerp eens gaan kijken bij een verkooppunt bij jou in de buurt. Om daar eens te vragen naar wisselmotoren. De handelaar kan je er vaak verschillende laten zien en ook kan hij je inlichten over het formaat en wat de betrere en mindere zijn. (je kan als je er echt niet uit komt ook altijd hier een draadje starten met concrete vragen over wisselmotoren) Even heel globaal heb je grote zoals je eerder al gezien hebt bij Peter onder de baan. Maar ook kleine van b.v fl*, die zijn namelijk ongeveer 1 derde van de wissel zelf, en niet veel dikker dan je rails. Wel is het zo dat de allerkleinste in een fractie omslaan (wel snel, maar niet zo realistisch) terweil die grote vaak zo groot zijn om een mooi langzaam overgaansmechanisme te dragen waarbij een wissel natuurgetrouw om gaat, en er dus echt even over doet. (geluid die een wisselmotor maakt kan ook een rol gaan spelen voor je keuze) maar daarover kan je ook info krijgen bij de handelaar.
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 11 February 2007, 21:13:03 door mmhajvth
»
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26906
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #20 Gepost op:
11 February 2007, 21:35:05 »
Zo groot is een Tortoise:
plaatje
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #21 Gepost op:
19 February 2007, 16:06:08 »
Hallo,
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. wat is zo'n forum handig! Ik ben nog steeds in een verkennende fase. Dit is met name het internet afstruinen! Ik ben ook nog bezig met het ontwerpen van een mooi baanplan (leuk!). Zoals eerder vermeldt zal ik deze ook voorleggen aan dit forum.
Ik heb nog een vraag. Ik was eerst van plan met rail van Minitrix aan de slag te gaan, maar ik ben toch wel geschrokken van de prijzen, met name met de spoeltjes... Ik overweeg nu met Peco 55 en geheugendraad aan de slag te gaan (Ik wil best zelf printjes solderen, etsen gaat me ver..). Dit is voornamelijk om de kosten een beetje te drukken en niet omdat ik realistische schakelende wissels wil. nu heb ik de volgende vragen:
-Wat zijn jullie ervaringen met Peco-55 rails? (of is Minitrix toch beter?)
-Wat zijn jullie ervaringen met wisselschakelingen (spoel of geheugendraad?)
-zijn gepolariseerde wissel echt noodzakelijk?
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groet, Jeroen
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #22 Gepost op:
19 February 2007, 19:21:21 »
De meerkosten voor gepolariseerde wissels bij Fleischmann zijn zo laag dat je het gerust kan doen. Baat het niet, het schaad ook niet. Als de meerkosten hoger worden, dan is het te overwegen om geen gepolariseerde (lees metalen) puntstukken te nemen maar plastic puntstukken.
Of het nodig is, dat ligt aan jouw wensen. Als je voornamelijk met 4-assige loks rijdt, dan kan je het wel laten. Deze loks zijn niet problematisch met de stroomafname. Voordeel heb je vooral bij rangeren met lage snelheid en bij drie-assige loks (stoomloks). Ook als de wielcontacten vervuilen heb je voordeel.
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #23 Gepost op:
19 February 2007, 19:29:18 »
Voor de iets wat meer technische mensen kan je ook een dikke condensator op je loc planten. Die helpt de loc over de vuiltjes en storings gevoelige plekjes als wissels puntstukken. Hiervoor zijn ook kitjes te koop (weet alleen nog niet of die ook in N verkrijgbaar zijn)
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Standaard waarden voor nieuwe N baan
«
Reactie #24 Gepost op:
20 February 2007, 19:34:17 »
Wil een dikke condensator bij een motor enig effect hebben, dan is hij zo dik dat hij nauwelijks in een N-motor past. In schaal HO zijn de verhoudingen geheel anders. Hetzelfde geldt voor een vliegwiel. In schaal N creƫer je er nauwelijks een uitloop mee, maar het is wel net voldoende om over die stroomloze plek heen te komen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Standaard waarden voor nieuwe N baan