Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48

Auteur Topic: Rhätische Bahn van Menno A.  (gelezen 10425 keer)

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
Re:Rhätische Bahn van Menno A.
« Reactie #15 Gepost op: 26 October 2011, 13:13:37 »
Hey Steven!

Nou, dat is wel erg toevallig. Ik zat gisteren op het forum mijn notificatieberichten eens langs te gaan en toen dacht ik: ik moet eens aan Steven vragen hoe het met zijn baan gaat. En prompt krijg ik een bericht van jou.

Wat betreft de baan ben ik wel een stukje opgeschoten, maar het gaat niet supersnel. Ik ben op dit ogenblik bezig met het maken van een paardenstal (voor de vrouw) en het gereedmaken van mijn klushok (de oude garage) en dan heb ik weer meer tijd voor de modelbaan. Maar dat gaat zeker nog wel een maandje duren. Ik zal kijken of ik deze week nog wat foto's kan plaatsen van mijn vorderingen. Trouwens, klussen of niet: vrijdag gewoon naar Eurospoor natuurlijk!!

Ik zag dat jouw laatste update ook van een aardig tijdje terug was. Loopt het bij jou ook nog een beetje of ligt het al een tijdje op z'n gat?

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

ice105

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 26 October 2011, 17:20:02 »
Wat mooi rijd je trein over de in aanbouw zijnde spiraal en schaduwstation (y).
Rijden in een sprinter duurt een eeuw in al die sneeuw.

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 26 October 2011, 21:14:12 »
Haha, dat is idd toevallig. Nou, ik ben niet veel verder gekomen dan wat je op de laatste foto's ziet. Door mijn studie en 5 weken vakantie schiet dat klussen aan de baan er wel eens bij in.

Heb een aantal plekken op de baan waar het spoor gewoon niet lekker ligt. Hierdoor zijn er wel eens ontsporingen ed. Als ik tijd had/ heb, ben ik bezig om deze plekken weg te werken.
Zit er trouwens over na te denken om alles weer af te breken en met een schone lei weer opnieuw te beginnen. Sommige plekken waar ik niet goed bij kan, gebeuren er nog al eens vreemde dingen en wil niet dat er een lok op de grond valt hierdoor. Ook het tandrad loopt niet. Heb te weinig uitloop en ruimte heb ik niet meer. Gewoon te veel sporen.

Ik zie je foto's wel verschijnen! Ben benieuwd! Maak wel eerst je stal af he ;)

Aanstaande vrijdag ben ik ook op Eurospoor! Natuurlijk weer op koopjes jacht! Misschien zien we elkaar wel als we al touwtrekkend aan een Bemo model zitten en ons afvragend wie hem als eerste heeft gevonden ;D haha

Gr Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

ANDREUS

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 October 2011, 17:31:18 »

VIJF weken VAKANTIE ......
                      en dan NIKS aan je baan gedaan?

Had je wat beters te doen dan?

Ga gewoon eens beginnen man, ik wacht op resultaten ;D

ANDREUS
ik heb geen vijf weken vakantie hoor!

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2011, 23:20:30 »
haha nou vooruit dan. Ik was 9 dagen in Luxemburg mountainbiken en toen 3 dagen thuis om koffers te pakken voor de rest van de vakantie. Ben toen afgereist naar Zwitserland. Dus ik had geen kans om verder te gaan bouwen.

Ja baas, ik ga zo snel mogelijk weer verder ;D ;) Eerst eurospoor bezoeken.

Gr Steven

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2011, 18:09:42 »
Wat mooi rijd je trein over de in aanbouw zijnde spiraal en schaduwstation (y).
@Ice105: Thanx  (y)

Ik ben natuurlijk afgelopen vrijdag ook naar Eurospoor geweest en een paar kleine dingen gekocht. Geen Bemo model gekocht, dus ik ben Steven ook niet tegen gekomen!!  ;D

Stationskraan RhB

Stationsklokken RhB

Busje olie

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de stationskraan en klokken van iemand heb overgenomen via Marktplaats en deze op Eurospoor heb gekregen. Scheelt weer verzendkosten. Dus eigenlijk heb ik alleen een schamel busje olie gekocht.....

Met de baan ben ik ietsjes verder gekomen. Ik heb vanaf het spiraal de baan verder aangelegd tot aan de "hoofdwisselstraat". Vanuit deze wisselstraat kan de trein vanuit het schaduwstation alle richtingen uit om op het zichtbare gedeelte van de baan uit te komen. Graag zou ik met het gedeelte van het bovengronds station willen beginnen, maar ik moet eerst zorgen dat het schaduwstation werkt (incl. alle wissels). Dat betekent dat ik zeker nog een stuk of 16 wisselmotoren moet zien te scoren. Dit is helaas niet op Eurospoor gelukt.

Alle sporen liggen nu in het schaduwstation en zijn aangesloten op het Dinamo systeem. Nu de wissels nog!

Bij de vorige update was ik na de spiraal gestopt

Hier moet in de toekomst een brug komen over een riviertje

Dit is de "hoofdwisselstraat" en wordt de belangrijkste kruising van de baan. Hier vandaan kan de trein 3 richtingen vanuit het schaduwstation kiezen om het zichtbare gedeelte van de baan op te gaan. Aan de achterzijde wordt afgebogen naar de rechterkant van de baan waar door middel van een kleine spiraal de rechterzijde van het station kan worden bereikt.

Aan de linkerzijde van de "hoofdwisselstraat" kan een keuze gemaakt worden om naar de linkerzijde van het station te gaan door de onderste baan te kiezen. De bovenste baan zal d.m.v. een grote spiraal op een berg uitkomen. Het spoor volgt dan (geleidelijk naar beneden gaand) de achterzijde van de baan, waarna deze aan de rechterzijde van het station uitkomt.

Tot zover deze update. Ik hoop dat ik binnenkort weer tijd heb om eventjes aan de baan te werken.

Groeten,
Menno

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2011, 19:57:51 »
Helaas niet. Eigenlijk hadden we best wat kunnen afspreken. KOmt denk ik nog wel een keer. Ga je ook wel eens naar Houten?

Je bent toch wel lekker bezig geweest zie ik. Mooi hoor. Geen problemen met kortsluiting?

Op de plek waar je brug komt, wordt dat een zelfbouw? Ik ben er ook met 1tje bezig. Een testbrug om te kijken of lukt.
Lukt aardig maar moet nog iets verzinnen in de bogen. Dat krijg ik niet zo mooi weggewerkt.

Succes verder!

Steven

P.S. Die stations kraan vindt ik echt mooi! Gefeliciteerd met je aanwinst

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2011, 08:38:25 »
Ik kom weleens in Houten, alhoewel dat al een behoorlijke tijd geleden is geweest. Wellicht dat ik binnenkort inderdaad maar weer eens moet gaan kijken. We houden contact!!

Van kortsluiting heb ik geen last, omdat ik met het dinamo-systeem werk. Met dit systeem is heel je baan in blokken verdeeld en zorgt het systeem ervoor dat de polarisatie van het volgende blok altijd goed staat. Mooi systeem. Ben er erg tevreden over en ik hoef al mijn locs niet te digitaliseren. Je kan er met digitaal en analoog door elkaar heen rijden.

De brug zal wel zelfbouw worden, want het is een bepaalde straal die ik waarschijnlijk niet bij een leverancier kan kopen (en ik vind de meeste ook niet mooi. Het moet natuurlijk wel in de RhB stijl). Ik kan hem natuurlijk ook bij www.steinbogenviadukte.de bestellen, maar de centen groeien me niet op de rug. Het zal voor mij ook een soort testbrug worden. Ik ben benieuwd hoe jij de brug maakt!! Heb je daar ook een topic voor geopend?

Groeten,
Menno

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2011, 20:10:18 »
Ziet er fraai uit, Menno! Mag ik vragen van welk merk die RhB stationskraan is?

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2011, 20:29:56 »
Ha Bart,

Dank je wel voor het compliment  (y) en natuurlijk mag je vragen van welk merk de RhB stationskraan is.

Ik heb gelijk het doosje erbij gepakt, want er zit een gebruiksaanwijzing bij. Deze is nog met een typemachine getypt, dus hij is behoorlijk oud. De naam van de maker staat er op: M.L. Spieth uit Leinfelden-Echterdingen. Echter geen bedrijfsnaam o.i.d. Daar kan ik je helaas niet verder mee helpen. Volgens de verkoper op marktplaats was het een Bemo artikel, nummer 6109 000.

Bij Pirovino kan je dergelijke kranen ook kopen: http://www.mbapiro.ch/produkte_detail.php?content_id=10&produkt_id=268. Voor de kant-en-klaar versie moet je wel even sparen, zie ik.  :P

Groeten,
Menno

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2011, 21:01:55 »
Dankjewel Menno! Spieth is me bekend, ga er maar van uit dat wanneer de postcode uit 4 cijfers bestaat, deze set van voor 1990 is. Het is wel een mooi model, evenals dat van Pirovino, maar de prijs daarvan is pittig. Met het vooruitzicht vanaf 1 januari geen werk meer te hebben, moet dat helaas nog maar eventjes wachten.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2011, 22:00:42 »
Dat zijn hele vervelende berichten Bart!! Ik zit op dit moment al 6 weken thuis vanwege het faillissement van mijn werkgever. Ik heb alleen het geluk dat ik vanaf 1 januari (als alles goed gaat) weer bij een nieuwe werkgever kan gaan beginnen. Even een paar maanden thuis zitten, maar daar hoef ik mij gelukkig niet te vervelen.

Veel succes met de jobhunt!!

Groeten,
Menno

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2011, 22:39:10 »
Heel mooi dat je straks in het nieuwe jaar weer aan de slag kunt! Bij mij is het nog afwachten hoe het verder gaat, ik was al met een avondopleiding begonnen (administratief medewerker), dus ik hoop straks iets in die richting te vinden.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 November 2011, 12:54:44 »
Hallo Menno,

Bedankt voor de link. Zit idd mooie bruggen tussen.
Misschien ooit 1 kopen als echte blik vanger voor op de baan. En mijn eigen creatie heb ik geen topic over gestart. Tis meer proberen enzo.
Dat is natuurlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een sein kopen van Microscale.

Zoals het er nu naaruit ziet, ga ik in Januari naar Houten. Dit jaar komt niet echt goed uit.

Bart en Menno: Succes met deze dagen

Gr Steven

Menno A.

• Offline Offline
    • Rhätische Bahn in h0m
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2011, 16:31:33 »
Ik kon het weer niet laten om toch weer wat te kopen...... ;D

@Steven
Je hebt gelijk hoor!! De bruggen zijn aardig aan de prijs, net als de Microscale seinen. Maar dan heb je inderdaad een mooie blikvanger op je baan. Maar wie weet, misschien ben je zelf ook zeer goed in het bouwen van bruggen!! Ik ben heel benieuwd naar je uiteindelijke creatie.

Groeten,
Menno