Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51

Auteur Topic: Modulebaan "Hedenoord" H0  (gelezen 78672 keer)

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
Re:Modulebaan "Hedenoord" H0
« Reactie #120 Gepost op: 15 August 2011, 22:14:47 »
Hej! Vakantieganger ;)

Thanks! Voor een eerste keer ben ik ook zeker tevreden (y) Ik had verwacht dat het een ramp zou worden, maar dat valt gelukkig mee ;) Het wagonnetje is inmiddels ook bijna af, morgen de laatste decals aanbrengen! Alleen de rode band was een ramp om erop te spuiten, bij de volgende doe ik dat met de hand ::) haha.

Greets Johan 8)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #121 Gepost op: 18 August 2011, 16:22:45 »
Nou ik ben al weer lekker terug hoor.
Hoe kom jij eigenlijk aan die decals?
Zijn die zelf gemaakt, of heb je die gewoon
gekocht. Terecht dat je trouwens tevreden bent, want het ziet er super uit.
Ben je al weer een stap verder met bouwen???

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 24 August 2011, 00:29:39 »
Hallo Johan,

Ik heb net weer even zitten lezen en genieten van de foto's. Het ziet er allemaal geweldig uit ! Met de produkten die tegenwoordig te koop zijn en de mogelijkheden om dingen te bestellen via Shapeways kan modelspoor er zooooo goed uit zien.

Ben als kleine jongen begonnen met een startset van de Hema (Lima) met en 1200 met een paar wagens en na lang sparen kwam daar een Hondekop bij...en als je die treinen en de scenery van toen vergelijkt met wat er nu allemaal in de winkels ligt dan zie je echt een wereld van verschil. Ook op jouw baan is dat goed te zien als er een mooie plan E langs een geweldig perron staat !

Ga zo door, ik blijf je volgen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #123 Gepost op: 27 August 2011, 21:46:52 »
@ Ruud B.

Bedankt voor je reactie! Beetje laat antwoord, maar goed :P
Het verschil is inderdaad heel groot! Toen ik begon was er nog geen sprake van digitaal en moet je eens kijken naar de technieken van vandaag de dag.. Het gaat eigenlijk zo snel, dat we het als hobbyïsten amper nog kunnen bijhouden ;)

En dan nu de UPDATE die ik een paar weken geleden al had beloofd ::)

Hier is de rails nog niet geschilderd en is de ringleiding nog niet aangelegd onder het bovenste niveau. Wel liggen de perrons er al helemaal in! De scenery op het perron is nog lang niet af, de spullen waren op en ik weet nog niet precies hoe ik het wil invullen :D

Een voorproefje van een van de perronbankjes.. Ik heb wat onkruid aangebracht onder het bankje. Het lijkt alsof er hele bossen onder groeien.. Maar dat valt 1:1 reuze mee :P

Hier de ringleiding onder één van de bovenste modules..

De bovenste twee modules zijn onderling verbonden.. Maar de middelste module is via een stekkerverbinding met het onderste niveau verbonden, waar de ECoS staat. De afgelopen 1,5 week heb ik zo'n 120 railaansluitingen vastgesoldeerd aan de ringleiding :-X Werd er gek van! :P haha.

De stekkerverbinding is ook getest en het werkt toppie! (y) De locomotieven lopen keurig over alle rails op het bovenste niveau en ook de bakovergangen zijn een eitje ;D

Hier is de rails inmiddels geschilderd en de ringleiding is aangelegd (y)

Even een overzichtsfoto.. Het volgende punt wordt het gereed maken van het Depot (draaischijf met loods). De Turn Control van fleischmann heb ik al in mijn bezit.. Maar ik weet niet precies hoe ik deze moet aansluiten.. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Moet de railaansluiting van de Turn Control bijvoorbeeld in directe verbinding met de ECoS?

En dan het bierwagonnetje die ik de laatste keer heb laten zien.. Hij is niet meer zo mooi schoon :P De rode bies was niet zo mooi gelukt, daarom heb ik deze omgetoverd tot roestkar ::) Het tweede wagentje staat er naast.. Deze bies staat er veel netter op, die heb ik met de hand erop geschilderd. Het tweede wagonnetje moet nog verweerd worden, maar ik weet nog niet hoe.. Iemand een idee? Hij moet wel iets netter blijven als de roestkar ;D

De bierwagon is hier helemaal af.. Het dak, het onderstel en het WIT van de wagon zijn nu ook gewheaterd.

De opschriften heb ik natuurlijk opnieuw moeten maken..

Er staat nu ook "Depot Welgelegen" op en "Voorzichtig rangeren".  Als Hedenoord verder gevorderd is wil ik een tweede modulebaantje gaan maken met daarop Welgelegen.. Hier zal de fabriek van Kroon Bieren dan op komen te staan :D.

Zo dat was hem echt voor nu! (y)

Greets Johan 8)
« Laatst bewerkt op: 27 August 2011, 21:50:35 door Johan Keuterink »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #124 Gepost op: 28 August 2011, 00:16:58 »
Mooie foto's!
Ik volg dit met plezier (y)!

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Myron

• Offline Offline
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
« Reactie #125 Gepost op: 28 August 2011, 08:55:05 »
Hey Johan,
Het station wordt prachtig!
Ik vind die zitbankjes op het perron ook erg mooi (y)

Gr. Myron

MdR

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 28 August 2011, 20:04:19 »
Heey Johan!

WOW Wat een mooie perrons zeg!  (y)  (y)  (y) Ik had al een kleine sneak previeuw gehad ( ::) ) maar dit ziet er echt SUPER uit zeg!  (y)  Je baan begint inmiddels al aardig op te schieten! (je bent al bijna verder als ik!  :P ) Verder zien de bierwagons er ook super uit! Verder vindt ik de vervuiling iets aan de rode kant, maar dat zal wel aan de foto liggen.  ;D Ik heb hier nog een aantal voorbeeldfoto's van de groentenwagens voor je. Misschien dat je er wat aan hebt.

Let op de afbladderende verf. Je zou dit kunnen nabootsen door met een houtkleurtje heel lichtjes te drybushen. Verder zou je nog heel lichtjes met groen kunnen drybushen, om het alg en groenspul dat op de wagen zit na te bootsen.

Succes!

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #127 Gepost op: 28 August 2011, 22:12:04 »
Wat een TOP update Johan!
En wat ga je opeens hard zeg, niet te geloven. Het wordt echt prachtig. (y)
Wanneer krijgen we de eerste rijfilmpjes te zien?? ::) ;D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rick 91

• Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 28 August 2011, 23:44:47 »
Ziet prachtig uit Johan, echt gaaf! (y)

Ik blijf het volgen.

Gr. Rick

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #129 Gepost op: 29 August 2011, 03:21:31 »
Citaat van: Johan Keuterink

Even een overzichtsfoto.. Het volgende punt wordt het gereed maken van het Depot (draaischijf met loods). De Turn Control van fleischmann heb ik al in mijn bezit.. Maar ik weet niet precies hoe ik deze moet aansluiten.. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? Moet de railaansluiting van de Turn Control bijvoorbeeld in directe verbinding met de ECoS?

Hoi Johan,

Ja dat kan ik ;)

Maar eerst een vraag: Heb je de turncontrol al helemaal ingesteld en handmatig werken ? Ten tweede, wil de je schijf vanuit de EcOS aansturen ( via de turncontrol dus ) ? b.v. voor aansturing met b.v. Koploper oid ?

Grtzz,

Karst

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #130 Gepost op: 29 August 2011, 19:48:04 »
Haha bedankt allemaal! ;D Ik doe mijn best :).

@ Maarten
Klopt.. Het lijkt op de foto erger dan 1:1.. Maar goed, ik heb het wat overdreven om de mislukte rode band te verbloemen  :P Maar ik vind het zelf wel mooi zo.. Alleen wil ik de andere iets realistischer verouderen.. Bedankt voor de plaatjes! Ik ga ze goed bestuderen! ;).

@ Mathyn
Zoals ik net al beloofde, jij krijgt je filmpje als ik het technisch allemaal goed werkt! :p. Als de 3737 is aangekomen moet de boel wel functioneren voor die schone dame  ;D

@ Karst
Heel fijn!!  :D ik kom er echt niet uit! Ik wil de Turn Control gewoon kunnen bedienen icm de ECoS. De Turn Control draait de brug en de ECoS stuurt de locs aan. Maar die handleiding word ik niet wijzer van.. Zoals de railaansluitingen van de Turn Control (zwarte draad dat er achter inzit). Die moet toch gewoon op de rails waar de ECoS ook op is aangesloten? Anders kan ik de treinen niet digitaal aansturen..

De draaischijf ligt nu netjes geïsoleerd van de rest van de rails.. Er staat geen stroom op de naaste sporen.. Bij analoog mocht dat ook nooit.. Maar is dat dan bij digitaal anders? De stroom loopt toch via de Turn Control naar de draaischijf?

Als ik de zwarte draden dan op de ecos aansluit, geeft de ecos de signalen toch door naar de Turn Control en deze naar de desbetreffende sporen waar de draaibrug aan staat?

Volgens mij komt dit heel warrig over, maar ik snap er ook ffies niets van :P Ik wil absoluut niet mijn apparatuur vernielen..

Greets Johan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #131 Gepost op: 29 August 2011, 21:01:30 »
Hoi Johan,

Gelukkig is het niet zo heel ingewikkeld ;)

De digitale spanning moet inderdaad lopen via de Turncontrol. De digitale spanning van je EcOS gaat naar ( van achter de Turncontrol gezien ) de 2 meest linkse aansluiting. Die met het symbooltje van een rail en de twee pijltjes omhoog. De gele draden van de draaischij naar de twee aansluitingen daar vlak naars ( rail-symbooltje met twee pijltjes naar beneden )

De daarop volgende rood-grijs-geel gaan ook naar de draaischijf, en zijn voor de aansturing van de schijf.
Als je dat geregeld hebt, moet je de turncontrol instellen op de configuratie van jouw schijf. Dus: De handleiding volgen hoe je dat moet doen. Belangrijk is, dat je de rail-afgangen netsjes opeenvolgend nummert. Als je dat gedaan hebt, kun je de schijf met de EcOS besturen. Hij gaat dan luisteren naar wisselcommando's op adres 201-2xx ( waarbij xx het aantal rail-afgenagen op JOUW schijf is. ) Waarbij 'afbuigend' de schijf linksom en 'recht' de schijf rechtsom = met de klok mee laat draaien. Adres 200 is de schijf 180' draaien.

Als je dit allemaal voor elkaar hebt, moet je met het 'POL' menu van de Turncontrol nog instellen tussen welke standen de brug omgepoold moet worden om kortsluiting te vermijden bij het op en af rijden.

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. En idd voorzichtig. De turncontrol is een gevoelig apparaatje. Dus draden aansluiten etc. alleen doen zonder voeding op de baan en/of op de Turncontrol ( kan het weten, heb al eens een uitgang opgeblazen... )

Grtzz ensuc6,

Karst

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #132 Gepost op: 29 August 2011, 21:27:19 »
Hoi Karst,

Nou, ik vind het anders behoorlijk ingewikkeld :P

Kan ik het niet anders doen.. Ik zou graag de draaischijf gewoon met de Turn Control laten draaien.. Niet via Adressen met de ECoS. Kan dit? Of kan ik dan mijn locs niet meer besturen op de draaischijf? :-X

Okee, maar waar moeten de twee draadjes van de Turn Control, helemaal rechts, dan naar toe?

Sorry voor alle vragen  :P

Greets Johan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #133 Gepost op: 29 August 2011, 21:35:53 »
Hoi,

Jahoor je kunt de schijf altijd met de Turncontrol bedienen ;) Zelfs als je de 'brug' ( = de twee gele draden die van de draaischijf komen ) niet aansluit op de Turncontrol, maar rechtstreeks op de rail-uitgang ( bij jou ringleiding ?? ) Alleen mis je dan een belangrijke 'feature' van de Turncontrol, namelijk het ompolen van de brug.

Je kunt jouw locs gewoon via de EcOS besturen ( immers levert de EcOS de railspanning aan de darrischijf ) het enige dat de Turncontrol doet ( en ik ook niet heel geweldig vind...  :( ) is dat de spanning van de brug afgaat als er gedraaid wordt.

Citaat van: Johan Keuterink
Okee, maar waar moeten de twee draadjes van de Turn Control, helemaal rechts, dan naar toe?

Van achter of van voren gezien ?? Bedoel je soms het zwarte ronde stekkertje ? Dat is de voeding van de Turncontrol. Dat sluit je aan op de wisselstroom uitgang ( 14 - 16v~ ) van een SEPARATE trafo ( b.v. oude analoge trafo met minimaal 1 Amp )

Grtzz,

Karst

Johan Keuterink

• Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #134 Gepost op: 29 August 2011, 21:45:17 »
Okee, dus als ik dat zo zou doen dan kan ik de brug geen 180' draaien? Dat moet wel want anders kan ik de 3700 straks en mijn br23 niet draaien..

Dan moet ik het denk ik toch maar op de manier doen die jij net voorstelde! Dat zal me wel even wat tijd gaan kosten denk ik :P hoe weet ik bij welke standen er omgepoold moet worden dan? Kun jij dit zo zeggen als je naar het ontwerp van mijn draaischijf gedeelte kijkt?

Ja die bedoelde ik indd.. Ik heb nog wel een analoge Fleischmann trafo liggen ;D

Greets Johan