Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
yd6016ln blijft in demo modus door Chiel
Vandaag om 13:58:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Eric B
Vandaag om 13:54:08
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:46:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
  

Auteur Topic: Binnenbrandje Rivarossi mat 46  (gelezen 40005 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #90 Gepost op: 29 January 2011, 10:20:12 »
Goed, zullen we niet een nieuwe off-topic discussie beginnen over hoe we ons gedragen op modelspoor forums en verder gaan over het binnenbrandje?
Vr. groeten,
Bob

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #91 Gepost op: 29 January 2011, 10:31:19 »
Waar ik benieuwd naar ben is binnen welke termijn degenen die de beschuldigingen hebben geuit zullen reageren en dan hopelijk zo sportief zullen zijn om zich te verontschuldigen.
We wachten af!

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #92 Gepost op: 29 January 2011, 10:37:12 »
Ik ben vooral benieuwd hoe een fabrikant gaat reageren. Een "maandagochtend" foutje kan natuurlijk gebeuren maar als dit een structureel probleem is, en dus zeer gevaarlijk, lijkt het mij toch dat er, net als bij auto's de laatste tijd, een terugroepactie zal moeten komen of iets dergelijks :-X
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #93 Gepost op: 29 January 2011, 10:40:57 »
Van alle verkochte modellen hebben we tot nu toe nooit een model terug gehad met deze klachten.
Dat is geen verdachtmaking, dat is een feit. Bij MTE dan he.
Van andere winkels horen wij tot nu toe ook niets. En tot nu toe Overbeek ook niet.

Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat ik Jurgen wel geloof,maar toch wat vraagtekens hou, en dat het niet zo is, dat elke mat 46 spontaan in de fik vliegt.

Tijdens mijn verbouw sessies heb ik regelmatig flinke kortsluitingen veroorzaakt  :P maar de mat 46 gedroeg zich prima.
Normaals, Jurgen heeft waarschijnlijk erg veel pech.  :-\
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 10:50:27 door Chris van Diesen »

M en S Hobbyexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #94 Gepost op: 29 January 2011, 10:50:03 »
Citaat
Van andere winkels horen wij tot nu toe ook niets. En tot nu toe Overbeek ook niet.


Wij hebben ook enkele verkocht en tot heden geen klachten gehad. En van overbeek ook geen bericht gehad, dat we er op moeten letten.

ONR

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #95 Gepost op: 29 January 2011, 12:12:17 »
Een forum is om elkaar kennis en ervaringen te delen, dat kan positief maar ook soms negatief uitvallen.

Het gaat hier niet over een Preiser poppetje dat is omgevallen omdat de verkeerde lijm is gebruikt, het gaat hier om zeer enstige schade met grote gevolgen.

Dat eenieder daar zijn mening over geeft, spreekt voor zich, anders moet je het niet op een forum plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 12:16:37 door ONR »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #96 Gepost op: 29 January 2011, 14:26:23 »
Toch maar even mijn Limarossi te voorschijn gehaald. Lima kap op Rivarossi onderstel.

Bij dit onderstel zijn twee keer stroomafnemers verbrand. Telkens bij kortsluiting op een gepolariseerd Rocoline wissel tijdens het leren remmen door Koploper. Eerst aan het Jacobsdraaistel. Daar de stroomafnemers vervangen door Lima stroomafnemers. Had ik toch over. En de tweede keer aan het motordraaistel. Dat ziet er dan zo uit.



En nee, ik heb ze niet voor het effect afgeknipt.  ::)
Ik heb ze ook nog niet vervangen. Het reed nog goed zo en het leren remmen is achter de rug. Momenteel even geen modelbaan trouwens dus er rijdt hier niet veel.  :)
Mijn handelaar weet het tot nu toe niet en Overbeek dus ook niet. Ik los dat soort dingen meestal zelf wel op.

Oh ja. Mijn baansecties zijn/waren apart gezekerd met 2,5A zekeringen. Die hebben geen krimp gegeven. Kortom, de kortsluitstroom die door stroomafnemer plus wissel (ook geen beste stroomvoorziening) kon lopen, bedroeg niet eens 2,5A. Dan grijpt de beveiliging van de centrale ook niet in. Tamelijk gevaarlijk eigenlijk. Geen brand geworden, omdat het draadje snel door was. Het stonk wel.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 14:41:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #97 Gepost op: 29 January 2011, 14:39:27 »
Echte kortsluitingen zijn ook zelden de oorzaak van brand. Het zijn meestal slechte contacten (lees hoge of wisselende overgangsweerstanden). Daar ontstaat op een klein oppervlak veel warmte. De kunststof isolatie doet dan de rest.   
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #98 Gepost op: 29 January 2011, 14:44:37 »
@Henk

Dat bedoel ik dus.
Ik geloof gelijk dat dit kan gebeuren. Karst heeft er ook last van gehad.
Maar de boel is niet compleet in de fik gevlogen.
Jurgen geloof ik dus ook, maar dat hij nog eens de pure pech heeft gehad dat bij hem het stel wel in de brand is gevolgen. Dat bedoel ik dus met de vraagtekens.
En zo dus mijn opmerking dat niet elk stel gelijk in de fik vliegt.


MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #99 Gepost op: 29 January 2011, 14:49:51 »
Gelukkig Chris, anders zou we het forum beter pyrospoor.net kunnen noemen  :D

ONR

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #100 Gepost op: 29 January 2011, 16:25:26 »
Het mag duidelijk zijn, en ook bekend bij Overbeek, dat deze stroomafnemers vervangen moeten worden (gratis vervanging) en VOOR het uitbrengen van nieuwe treinstellen af fabriek zijn vervangen voor betere!!!

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #101 Gepost op: 29 January 2011, 16:40:54 »
Maarten, wat houd je tegen

a/ ik koop nooit wisselstroommodellen, dat is voor mij vloeken in mijn kerk (dus geen mening over wisselstroom)
b/ ik rij geen Nederlands
c/ het model wat ik (nu nog) hier in huis heb is gekocht voor iemand anders, dus mijn eigendom niet

kortom d/ waarom zou ik dat doen, als anderen die het wel betreft alleen maar leuteren

Gezien de verdere opmerkingen is het probleem inmiddels bekend en bevestigd, dus een destructieve test lijkt me verder overbodig.
Wanneer het hier iets betrof wat me wel aanging, zou ik niet schromen zo'n test uit te voeren. Een drukfout op de cabine van een loc heb ik ook hersteld: kosten 2500 euro.

Maarten.

JurgeN65

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #102 Gepost op: 30 January 2011, 14:22:14 »
Hallo allemaal,

Eerst beginnen met het beste nieuws: We hebben weer een hele mooie nieuwe, niet vonkende en/of brandende, Mat 46! als uitbreiding op ons NL materiaal.

We zijn zaterdagochtend (29 jan 2011) naar Meijer & Blessing in Rotterdam geweest zoals ik dinsdag met hen telefonisch had besproken en eerder had gemeld op het forum... (goed lezen kan heel moeilijk zijn voor de beginnende CSI-er  :)).

Hij had nog niet eerder meegemaakt dat dit model zo in brand gevlogen was. Hij was wel onder de indruk van de schade, vooral omdat het er zo "prototypisch" echt uitzag  ;). Gekscherend vroeg hij nog wel welke verborgen functietoets we hadden gebruikt.... ;D

Hij meldde ook dat bij digitale banen steeds hogere amperages mogelijk zijn (het nieuwe centraal station van Märklin gaat zelfs tot 5 ampere en dat is niet ongevaarlijk met al die dunne stroom draadjes).

Volgende week gaat hij naar de beurs in Neurenberg en hij zal dit ongeval zeker aankaarten bij de leverancier. Daarna heeft hij de trein omgeruild en hebben we er nog een stoomtrein bijgekocht (BR 74) en nog meer wissel decoders om de baan verder te digitaliseren.

Hij heeft beloofd ons op de hoogte te houden (maar dat hangt mede af van de leverancier). Kortom, precies de service die we er altijd krijgen en waarom we er zo graag komen.

Het mindere nieuws is dat de mat '46 ontspoort op onze engelse wissels en drieweg wissel. Onze oplossing voor nu is, hem alleen op de buitenbaan te laten rijden waar hij geen wisselafslagen hoeft te nemen.

Voor de liefhebbers en/of CSI fans nog een aantal foto's:

foto 1: De bonnen van vorige week en deze zaterdag (belangrijk voor het vast stellen van het alibi :)).



foto 2: Overzicht van onze tijdelijke baan (crime scene)



foto 3: Aanzicht mat 46 (nieuw) links (op de plaats van het vorige slachtoffer)



foto 4: Aanzicht mat 46 (nieuw) rechts (detail waar bij het vorige slachtoffer de (brand)wond was toe gebracht)



Wat ons betreft is dit nu even klaar en als er nieuws is (maar dat kan nog even duren) dan willen we dat in de toekomst best nog wel delen.

Groeten,

Jurgen & Swithin

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #103 Gepost op: 30 January 2011, 14:35:50 »
Top van de winkelier dat die hem omgerolen heeft  (y)
Nu heb je weer een goed rijdend treinstel, buiten de ontsporing dan op je engels wissel. ???
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3900
    • MCKmodelbouw
Re:Binnenbrandje Rivarossi mat 46
« Reactie #104 Gepost op: 30 January 2011, 14:40:11 »
Even over dat ontsporen.
Op het jacobsdraaistel zitten twee draadjes naar de cabine toe. Misschien is dat de oorzaak..?
Ergens zal hij geblokkeerd worden, want hier bij mij(weliswaar 2-rail) rijdt hij gewoon heerlijk over de Fleischmann DKW.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram