@HuibertWel, zelf zou ik graag Nederlands stoom zien. Maar ik denk dat het risico toch een stuk groter is dan met, laten we zeggen, een Mat. '46 viertje. Al was het maar omdat het mechanisch gezien veel ingewikkelder is. Diesel en elektrisch zijn toch veel meer rechttoe-rechtaan dozen.- Peter
TED rookt en ziet groen voor de ogen. FRED kan een boel hebben. PHK1 ruik je?
De tweede hint staat online bij Artitec, Weer die poolse vlag en nu met de namen Theiner en Meinicke.http://www.artitec.nl/hint.htmlDie heren waren hofleveranciers in gas (niet dat mijn geschiedenis kennis zo groot is maar google weet alles).
[1] Das neue städtische (IV.) Gaswerk In Breslau (Dürrgoy)”, Theiner & Meinicke, Hoflieferanten, 1906
Neuester Plan von Breslau zum V. allgemeinen deutschen Bergmannstage 1892. [Ca. 1 : 10.000] Breslau: Verlag Theiner und Meinicke.
Nou, Google weet bijna niets van Theiner en Meinicke. Althans, laat ik dit zeggen, ik kan vrijwel niet over Theiner & Meinicke vinden.Alleen een voetnoot in PDF-bestand:Kunnen we concluderen dat Theiner & Meinicke Hofleveranciers van gas waren uit het feit dat ze een boek over een gasfabriek in Breslau op hun naam hebben staan? Heel goed mogelijk, maar het is wel wat dun.Of hebben ze iets met spoorwegen te maken? In deze voetnoot van een andere publicatie hebben ze iets geschreven over spoorwegen.En dan hier wordt hier gesproken over de uitgeverij Theiner & Meinicke. Er is sprake van een kaart van Breslau, maar het betreft een kaart van Breslau i.v.m. Bergmannstage. Mijnbouwdagen was misschien de naam van een soort congres over mijnbouw: Mogelijk was het een mijnbouwonderneming. 3737 liep op kolen van Theiner & Meinicke, Kolenwagens vervoerden die kolen. Maar de Dg? Dat wordt even moeilijk.
De hint hoeft natuurlijk ook niet op TED, FRED én PHK1 te slaan, dat staat nergens volgens mij.
Als ik bovenstaande lees en ook zelf even google, dan kan ik alleen maar concluderen dat Theiner & Meinicke een drukkerij cq uitgeverij is/was.Een link met de verrassingen weet ik zo even niet.
Misschien gaat Artitec wel een hele nieuwe lijn opstarten, speciaal voor de Polse markt