Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesiƫ door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: Keerlusprobleem en lange treinen.  (gelezen 1717 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Keerlusprobleem en lange treinen.
« Gepost op: 23 January 2011, 00:28:35 »
Eerst even een korte intro.

Ik rijd nu met Marklin, maar ben ooit van plan om 2-rail en 3-rail door elkaar te gaan rijden met behulp van de printen van Aswin Krol.

Nu lees ik keer op keer, dat er bij keerlusproblemen de sectie tussen de omkeergedeeltes minstens even lang moeten zijn, dan de langste trein. Dit vind ik wel erg problematisch, want bij mij zijn de langste treinen ruim 6 meter.



Het baanplan is nu redelijk overzichtelijk, namelijk in principe een grote ovaal van dubbelspoor, waarbij rechts gereden wordt. Ook zitten er 2 splitsingen in, waarna het spoor in een lus eindigt. Via de ene of de andere splitsing kunnen de treinen dus op het andere spoor komen. De losse einden links boven komen dubbelsporig aan elkaar, dus 2 keerlussen met tegengesteld verkeer.



Het probleem ligt erin, dat er ook enkele rangeersporen zijn op enkele plekken in de baan, waarbij treinen tijdelijk op het verkeerde spoor rijden. Hoe moet ik dit aansluiten?

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 00:53:07 »
Hoi Bert, Kan je de plaatjes niet "klikkebel" maken, kan ze zo niet bestuderen.
En ja, je hele trein moet in de "keerlus" passen. Met soms enige creatieviteit lukt het misschien.

Marius.
Marius

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 01:00:47 »
Hoi Marius,

Ik ben al op zoek naar de originele plaatjes, want mijn harde schijf is gecrashed en ik ben de schijf aan het terugzetten.

Hoe maak ik een plaatje clickable? Nu heb ik gewoon het plaatje op mijn eigen site staan.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 04:41:33 »
even je plaatje opzoeken en opslaan, da hier links plaatje uploaden -> plaatje zoeken-> dan de onderste link kopieren naar je nieuwe reactie hier. plakken...

en als goed is staat hij dan op deze site..

succes.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2011, 14:12:06 »
Bert,

Voor het plaatsen van de keerlus(sen) in je baanplan is het makkelijk als de baanplannen leesbaar zijn. Maar misschien dat je dat wel zelf kan. Voor een keerlus geldt:
Een keerlus is opgebouwd uit 5 secties. Deze 5 secties zitten in 1 blok.
De lengte van deze secties is als volgt:
Sectie A: ongeveer 10 cm
Sectie B: lengte om van langzame snelheid naar 0 te komen (circa 40 cm)
Sectie C: lengte van je langste trein als alle wagens gedetekteerd zijn.
Sectie D: lengte om van langzame snelheid naar 0 te komen (circa 40 cm)
Sectie E: ongeveer 10 cm
Deze indeling geldt bij het gebruikt van de funky schakeling. Voor andere schakelingen geldt dat in iedergeval de trein in de keerlus moet passen.
Niet alle secties hoeven dus je totale trein te kunnen bevatten.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2011, 11:24:40 »
Kijk bij Zimo hoe die dat oplossen met een 3-voudige keerlusschakeling.
Misschien is dat bij jou toepasbaar.

Maarten.