Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Keerlusprobleem en lange treinen.  (gelezen 1689 keer)

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Keerlusprobleem en lange treinen.
« Gepost op: 23 January 2011, 00:28:35 »
Eerst even een korte intro.

Ik rijd nu met Marklin, maar ben ooit van plan om 2-rail en 3-rail door elkaar te gaan rijden met behulp van de printen van Aswin Krol.

Nu lees ik keer op keer, dat er bij keerlusproblemen de sectie tussen de omkeergedeeltes minstens even lang moeten zijn, dan de langste trein. Dit vind ik wel erg problematisch, want bij mij zijn de langste treinen ruim 6 meter.



Het baanplan is nu redelijk overzichtelijk, namelijk in principe een grote ovaal van dubbelspoor, waarbij rechts gereden wordt. Ook zitten er 2 splitsingen in, waarna het spoor in een lus eindigt. Via de ene of de andere splitsing kunnen de treinen dus op het andere spoor komen. De losse einden links boven komen dubbelsporig aan elkaar, dus 2 keerlussen met tegengesteld verkeer.



Het probleem ligt erin, dat er ook enkele rangeersporen zijn op enkele plekken in de baan, waarbij treinen tijdelijk op het verkeerde spoor rijden. Hoe moet ik dit aansluiten?

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 00:53:07 »
Hoi Bert, Kan je de plaatjes niet "klikkebel" maken, kan ze zo niet bestuderen.
En ja, je hele trein moet in de "keerlus" passen. Met soms enige creatieviteit lukt het misschien.

Marius.
Marius

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 01:00:47 »
Hoi Marius,

Ik ben al op zoek naar de originele plaatjes, want mijn harde schijf is gecrashed en ik ben de schijf aan het terugzetten.

Hoe maak ik een plaatje clickable? Nu heb ik gewoon het plaatje op mijn eigen site staan.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 04:41:33 »
even je plaatje opzoeken en opslaan, da hier links plaatje uploaden -> plaatje zoeken-> dan de onderste link kopieren naar je nieuwe reactie hier. plakken...

en als goed is staat hij dan op deze site..

succes.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2011, 14:12:06 »
Bert,

Voor het plaatsen van de keerlus(sen) in je baanplan is het makkelijk als de baanplannen leesbaar zijn. Maar misschien dat je dat wel zelf kan. Voor een keerlus geldt:
Een keerlus is opgebouwd uit 5 secties. Deze 5 secties zitten in 1 blok.
De lengte van deze secties is als volgt:
Sectie A: ongeveer 10 cm
Sectie B: lengte om van langzame snelheid naar 0 te komen (circa 40 cm)
Sectie C: lengte van je langste trein als alle wagens gedetekteerd zijn.
Sectie D: lengte om van langzame snelheid naar 0 te komen (circa 40 cm)
Sectie E: ongeveer 10 cm
Deze indeling geldt bij het gebruikt van de funky schakeling. Voor andere schakelingen geldt dat in iedergeval de trein in de keerlus moet passen.
Niet alle secties hoeven dus je totale trein te kunnen bevatten.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlusprobleem en lange treinen.
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2011, 11:24:40 »
Kijk bij Zimo hoe die dat oplossen met een 3-voudige keerlusschakeling.
Misschien is dat bij jou toepasbaar.

Maarten.