Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 22:31:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
  

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 596639 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Artitec DE-2
« Reactie #990 Gepost op: 09 August 2011, 21:25:04 »
Ola,

vorige week ook mijn rode 93 opgehaald met sounddecoder: WAUW!!! wat een plaatje!!!

Rijdt werkelijk perfect en heeft standaard een derde pit, die overigens wel een beetje doorlekt naar de andere zijde.

Ik kan niet wachten op de gele!
grtz,

Niels

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE-2
« Reactie #991 Gepost op: 09 August 2011, 21:28:00 »
Artitec site krijgt nu een update over een paar uur staat er weer nieuwe info

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Artitec DE-2
« Reactie #992 Gepost op: 09 August 2011, 21:30:53 »
Kijk, dat zijn vooruitgangen rondom de DE 2! ;D

Grappig trouwens dat sommige 93's wèl een 3e pit hebben en andere niet. Misschien iets met analoog of digitaal dat er een 'fout' is ontstaan?
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Artitec DE-2
« Reactie #993 Gepost op: 09 August 2011, 21:35:37 »
Hoe werken de transfers bij de DE II trouwens? Deze zijn heel anders dan die bij de DE I. Ze zijn zo vanuit de doos totaal onleesbaar.. Zijn het watertransfers? Of heb ik een misdrukje?

grtz, Niels

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Artitec DE-2
« Reactie #994 Gepost op: 09 August 2011, 21:38:36 »
Het zijn watertransfers bij de DE 2, heb Visé erop geplakt. Al zijn ze slecht leesbaar. Wat ik me alleen afvraag (daarom heb ik ze zelf niet gemonteerd). Ik heb maar twee borden erbij terwijl er op het stel 4 plekken zijn om koersborden te monteren...? ???
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Artitec DE-2
« Reactie #995 Gepost op: 10 August 2011, 07:20:25 »
die diesels zijn paar jaar terug totaal gereviseerd en 'als nieuw'
Nou, de ene motor had toch wat problemen. Alleen de tweede draaide een beetje lekker. Stilstand is ook niet goed voor een motor. Op 9 april jl is er zeker 5 uur besteed aan het opnemen van alle mogelijke geluiden van de DE2.
's morgens vroeg verzamelen en natuurlijk eerst een bakkie dienst.
Daarna de luiken open om de motor eens te aanschouwen en aan te horen:


Daarna moet elk geluid minstens 5 keer worden opgenomen. Dus motor aan, motor uit, stationair, deuren. Bij het opnemen van de typhoon werden de mensen van de HSA zenuwachtig. want 5 keer elke typhoonvariatie leidt tot klachten van de buren   ::)
Daarna het rijden. Na een aantal stukjes heen en weer op het spoor van de HSA:

wordt een pad aangevraagd voor naar de overkant van het emplacement. Na enige tijd wachten mogen we eindelijk oversteken en wordt de rest van de tijd besteed aan het heen we weer rijden en het opnemen van de rijgeluiden.

Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat  ;)

dirkjan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-2
« Reactie #996 Gepost op: 10 August 2011, 08:48:08 »
Bedankt voor de reportage dirkjan!
En inderdaad, langdurige stilstand is niet goed voor een diesel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re:Artitec DE-2
« Reactie #997 Gepost op: 10 August 2011, 09:40:14 »
Best leuk om zo'n ouwetje weer eens te zien.
En dat er zo veel aandacht is voor een motor..... (ik werk namelijk voor Cummins Inc.)
Cummins is de grootste onafhankelijke motoren fabriek ter wereld met een productie van meer dan 1000.000 motoren per jaar varierend van 1.7 liter tot 125liter slagvolume.
Dit zijn NT855R motoren N is Type, T staat voor Turbo oplalading, 855 is Cubic Inches displacement (14 liter), R voor rail applicatie, vermogen denk ik 385Bhp@1800rpm..
Het geluid verschil wijdt ik zeker en alleen aan de demper kwaliteit, verdwijnen van absorbie materiaal uit de demper zelf.
Stilstand een probleem? met de juiste voorzorgs maatregelen moet dit geen probleem zijn. Wilde hij niet starten DirkJan?
Meestal komt dit door gebrek aan brandstof of lekkage in de leidingen van de tank naar de brandstofpomp(terugloop door beluchting) Cummins heeft namelijk een vrij specifiek brandstof systeem (PT systeem) waar maar weinig mensen buiten Cummins verstand van hebben.
Ik had wel even assistentie kunnen verlenen om deze oude rakker even te laten brullen ( hooguit 20 minuten werk schat ik)
Vroeger werden deze motoren bij de NS in de werkplaats van Tilburg gereviseerd  later bij ons uit kosten beparing voor de NS (wij waren een heel stuk goedkoper)
Daarna wilde de NS nog goedkopere revisies, wat wij niet konden en wilden om de te leveren kwaliteit op Inc. nivo te garanderen.
Momenteel worden allen revisies uitgevoerd bij de DB (wadloper), wat nog wel eens een probleempje oplevert hier en daar.
Bij normaal onderhoud lopen deze machines voor eeuwig!
Wel worden alle motoren voor de hoogovens en NMBS bij ons gereviseerd deze zijn echter van een later type en niet meer in nieuw productie, en intussen sterk verouderd.
Leuk om dit zo allemaal te zien en te horen.

Groeten Leen

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #998 Gepost op: 10 August 2011, 13:56:40 »
Is het niet een idee als je zelf contact opneemt met de HSA, de eigenaar van deze DE-2.
www.stichting-hsa.nl/
Misschien wordt je wel met open armen ontvangen.

Groet Peter,

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Artitec DE-2
« Reactie #999 Gepost op: 10 August 2011, 16:22:15 »
Leuk om te lezen en zien hoe 't geluid is opgenomen!
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1000 Gepost op: 10 August 2011, 18:44:11 »
Ha Peter,

Zou inderdaad een optie kunnen zijn als het in de buurt was, en dat is het echter niet.
Ik kom namelijk uit de buurt van Rotterdam en niet echt simpel uitvoerbaar.
En mijn baan laat het niet zo toe om op afgesproken data en tijden bijeen te komen.
Ik ben pas en te onpas voor mijn werk in het buitenland voor langere tijden.
En als ik dit verder zou willen doen zou mijn voorkeur bij de SSN liggen aangezien ik meer voor stoom voel.
Ik werk namelijk heel de dag met Diesels.

Groeten Leen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1001 Gepost op: 10 August 2011, 19:44:40 »
Leuk Dirkjan om ook eens achter de schermen te kunnen meekijken. (y)

Groet Jaap

die ook benieuwd is hoe je het geluid van de SS731 hebt opgenomen.. ;)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1002 Gepost op: 10 August 2011, 19:50:06 »
die ook benieuwd is hoe je het geluid van de SS731 hebt opgenomen..
78 toeren plaat, MET kraak  ;)

dirkjan

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1003 Gepost op: 10 August 2011, 20:01:08 »
[offtopic]Dat past toch niet in zo'n lokje, of is die plaat ook in 1:87 ;D.[/offtopic]

'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1004 Gepost op: 10 August 2011, 22:14:59 »
@DE2 rood met reklamebanen.
Ziehier:


Op de site archiefedwardbary.nl is de foto beter en helderder!

Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles