Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:22:36
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 596332 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-2
« Reactie #705 Gepost op: 08 June 2011, 13:18:05 »
Ik ga morgen maar eens kijken of ik een (rood) exemplaar kan vinden dat wel recht is...
Maar goed; het is wel triest dat dezelfde problemen zich voor blijven doen :(

@Tedo niet alle Plan E's waren krom. Vooral de eerste series TP3 waren wel van uitstekende kwaliteit.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec DE-2
« Reactie #706 Gepost op: 08 June 2011, 13:18:51 »
Tja, nu zou ik LSM ook niet in de hemel heven.. Daar hebben ze ook soms last van productie problemen, zie kleuren bij de ICR of constructieve fouten bij koppelingsschachten...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Artitec DE-2
« Reactie #707 Gepost op: 08 June 2011, 13:36:12 »
Tedo,

ik zou willen pleiten voor onderscheid tussen "alles wat uit China komt" en de verschillende aldaar gevestigde producenten. Ook het feit dat iets uit Duitsland komt bijvoorbeeld is geen garantie dat er in Duitsland geen "minder goede" producenten zouden kunnen zijn.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-2
« Reactie #708 Gepost op: 08 June 2011, 13:49:33 »
Inderdaad. Kijk maar naar de in Duitsland gemaakte modellen van de Voith Maxima...

mvg,
Gert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #709 Gepost op: 08 June 2011, 13:53:54 »
Tja...

Mijn, beroepsmatige, ervaring met 'off-shore' zoals dat tegenwoordig heel trendy heet, is dat je er continue met de neus boven op moet zitten.
Ervaring leert ook dat 'first-contact' en 'first-delivery' dermate goed van kwaliteit zijn, dat er een ( misplaatst  ??? ) gevoel van vertrouwen wordt gekweekt. Meer ervaring leert, dat diezelfde kwaliteit een golvende beweging vertoond. Zodra je namelijk door hebt dat er iets aan de hand is met een levering, is het te laat: alles is al gemaakt en kan niet 'un-done' worden. Als je dan ingrijpt, is de volgende levering weer ok... In de software wereld zijn we er daarom toe over gegaan om minimaal 2 wekelijks intensief contact te hebben en waar nodig f2f ( face to face ) contact te hebben om producten te beoordelen, vragen te beantwoorden en beslissingen te nemen. Een niet onbelangrijke reden van dit alles is, volgens mij, het ontbreken van affiniteit met product en onze markt bij de opdrachtnemers.

Ik denk dat met productie van modellen in b.v. China een zelfde patroon geldt. Ik kan me heel goed voorstellen dat een bedrijf van de omvang van Artitec, of Hobbytrade, of Goovers, of LSM, of Roco, of Marklin... op exact dezelfde problemen stuiten. Er wordt 'uitbesteed' vanwege de kosten, en er is noch geld, noch resources in de vorm van Nederlands personeel beschikbaar om kortcyclisch te controleren en te sturen... Het resultaat is dan precies dat wat we hier nu al jaren achtereen horen, zien en over discussieren.

Als je het hebt over 'top-kwaliteit' dan is voor mij persoonlijk Fleischmann nog steeds het icoon van kwaliteit! Bedacht, ontworpen en geproduceerd in Germany ( althans dat is wat hun website doet geloven ) met een onmiskenbare affiniteit en cultuur tav de modelspoorwereld ! Natuurlijk komt dat direct met een prijskaartje dat niet iedereen kan en wil betalen...

Dus, nee... ik praat het niet goed ( want ja, het kan goed ), ja ik kan me voorstellen hoe het gaat. Een DE-2 in 'Fleischman-kwaliteit' zou denk ik  b.v. zomaar ruim 500 Euro moeten kosten... Dus is de keuze aan ons zelf: Koop een model dat 95% naar wens is, voor een prijs waarvoor je het zelf ( als je die kunst al machtig bent) niet eens kunt maken en werk die overige 5% zelf weg. Of koop het niet en wacht tot er een kwaliteit is die je wel aanstaat, maar neem dan ook genoegen met de prijs die je daarvoor moet betalen. Of ... neem die 5% voor lief en laat het model onaangeroerd ;)

En, nogmaals ten overvloede, dit is mijn persoonlijke visie op het gebeuren uiteraard mag een ieder een andere toegedaan zijn  :P

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 08 June 2011, 13:55:34 door Karst Drenth »

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-2
« Reactie #710 Gepost op: 08 June 2011, 13:58:51 »
Een niet onbelangrijke reden van dit alles is, volgens mij, het ontbreken van affiniteit met product en onze markt bij de opdrachtnemers.

Dat is een nogal eufemistische omschrijving voor het begrip minachting...

mvg,
Gert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8969
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-2
« Reactie #711 Gepost op: 08 June 2011, 14:00:28 »
Ik zou best €500,= over hebben gehad voor een Flm kwaliteitje... maar vergis je niet: de blauw/beige DB bakken waren ook allemaal krom (en die waren niet eens 1:87 maar 1:93,5)...

LSM levert ook nog wel eens wat kromme producten uit: DB-rijtuigen en het enige product dat ik in huis heb van LSM, de Berlijnsblauwe plan W is zo krom als een hoepel. Verder zeer fraai model maar wel krom ja, erg krom...

Roco ging lange tijd goed, zeker na mijn Roco Rommel Rijtuigen-klacht leek het probleem te zijn verdwenen maar de Oost Europese Y-bakken beginnen ook weer kromme trekjes te vertonen. Jammer toch, want het zijn mooie modellen en het schijnt (naar verluidt) alleen maar te maken te hebben met te vroeg lossen uit de mallen om sneller en dus goedkoper te kunnen werken.

Ik denk dat de fabrikanten er veel meer bovenop moeten zitten. Een goed model waar een flink prijskaartje aan hangt verdient het om ook alszodanig te worden geproduceerd. Att was gewaarschuwd met de plan E-DE-rijtuigen en de dieselenen, wij hebben er voldoende opgewezen en er zelfs onderling ruzie overgemaakt (dat schijnt er allemaal bij te moeten horen) dus men had het kunnen zien aankomen dat er commentaar op komt.  
« Laatst bewerkt op: 08 June 2011, 14:06:17 door Mispoes. Reden: link naar RRR »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #712 Gepost op: 08 June 2011, 14:03:38 »
Gert,

Mijn ervaring is, dat het geenszinds minachting is. Onmacht en naiviteit komt eerder bij mij op.  Wat ik immer merk, is dat de wil er wel is. Maar er of communicatieve en/of culterele redenen zijn, dat 'men' niet vraagt bij een voorkomend 'probleem'. Nog een ervaring: Hoe 'lagelonerig' de plaats van productie is, hoe lager het 'natuurlijke' kwaliteits besef van de productie mensen... Dus INVESTEREN in het bijbrengen van dat besef is No. 1 voorwaarde voor succes !

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #713 Gepost op: 08 June 2011, 14:05:02 »
@mispoes

Dus 100% eens met je.  ;D

Grtzz,

Karst

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-2
« Reactie #714 Gepost op: 08 June 2011, 14:06:41 »
Ik geloof je zondermeer, want mijn enige ervaring met Chinezen zijn sommige gerechten uit hun keuken.   ;)

Investeren leid echter tot hogere kosten en dan loont het volgens mij op de duur net zo goed om dat offshoring een stuk dichter bij huis te gaan doen, namelijk in het nabije Oost-Europa.

mvg,
Gert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #715 Gepost op: 08 June 2011, 14:08:31 »
En dat is exact wat wij gedaan hebben:

Bye bye Bangelore, goodmorning Cluj  ;D  ( 1e is India, 2e is Roemenie )

Want: a) Cluj is in 1 dag te bereizen b) Cultuur ligt dichter bij die van ons ;)

Ervaring ( ;) ) leert dat het overall dus NIET duurder is geworden  :o

Grtzz,

Karst

p.s. wij noemen dat nu 'near-shore' ;)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Artitec DE-2
« Reactie #716 Gepost op: 08 June 2011, 14:09:10 »
@Tedo niet alle Plan E's waren krom. Vooral de eerste series TP3 waren wel van uitstekende kwaliteit.

Klopt, maar daar heb ik dan weer niets aan.

ik zou willen pleiten voor onderscheid tussen "alles wat uit China komt" en de verschillende aldaar gevestigde producenten. Ook het feit dat iets uit Duitsland komt bijvoorbeeld is geen garantie dat er in Duitsland geen "minder goede" producenten zouden kunnen zijn.

Zo bedoelde ik het ook niet; meer dat het dus wel kan; kwaliteit uit China (en er zijn daar maar een op een hand te tellen aantal modelspoorfabrikanten, hoor!)


Ik ben het verder ook voor 100% eens met Karst en Frank.  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 June 2011, 14:11:51 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-2
« Reactie #717 Gepost op: 08 June 2011, 14:12:31 »
p.s. wij noemen dat nu 'near-shore' ;)

Mooi zo, werk voor Europeanen, dat betaalt zich uiteindelijk ook hier weer uit.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-2
« Reactie #718 Gepost op: 08 June 2011, 15:40:29 »
Klopt, maar daar heb ik dan weer niets aan.

Daar heb je in zoverre wat aan dat je weet dat de mallen goed zijn er er dus in elk geval een kans is dat een volgende oplage weer wel OK is...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #719 Gepost op: 08 June 2011, 16:24:54 »
Dat is nog maar de vraag JAB...

Want het zou ook nog best malvervorming kunnen zijn ipv materiaal problemen...  :'(

Overigens zal dat te beoordelen zijn aan de nu nieuw uitkomende DE-1 modellen: een blauwe en een rode...

Grtzz,

Karst