Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:31:30
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
  

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 624127 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #840 Gepost op: 16 June 2011, 22:09:53 »
correct :)

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Artitec DE-2
« Reactie #841 Gepost op: 16 June 2011, 23:02:40 »
Iemand de CV's al uitgeplozen?
Niet iedere kop is een Hondekop

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re:Artitec DE-2
« Reactie #842 Gepost op: 16 June 2011, 23:54:58 »
Bij de sounduitvoering wordt geen gebruiksaanwijzing van de decoder meegeleverd maar op de site van esu (www.esu.eu) staat in Duits en Engels de gebruiksaanwijzing. Hierin staan ook de specificaties van de CV's.
Ik heb zojuist daarop gekeken voor het temperen van het geluid want deze staat standaard erg hard.
Ik ga Artitec nog een mailtje sturen om alsnog de gebruiksaanwijzing op te zenden.
Coen.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #843 Gepost op: 17 June 2011, 06:47:20 »
Hoi Illya,

Niet meer ;) Oplossing was simpel: Beetje vet in de cardankoppen, en de kardankop op het draaistel een paar 10e mm richting motor veschuiven op de as.
Hoe het kan ? Verschil in uitslag links en rechts en misschien ook nog wel braampjes. Op de kop maakt de cardan ook een andere uitslag. Probeer hem maar eens te bewegen tijdens het draaien van de motor. Punt is, dat als de uitslag groot is, de cardan as bijna uit de koppen loopt, waardoor de boel gaat knorren.

Kijk dat rammelen/knorren in bochten heeft die van mij dus ook, ik had al een sterk vermoeden dat het probleem daar lag.
Maar Karst, hoe verschuif jij een kardankop op de as van het draaistel, zit dat ding niet vast dan?
In ieder geval gaan we even kijken of we dat kunnen aanpassen.

Groet Peter,

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Artitec DE-2
« Reactie #844 Gepost op: 17 June 2011, 08:00:17 »
Voor CV settings zie linkje.
Is wel anders dan de versie 3.x lokpilot en loksound

http://www.oude-station.nl/images/Pdf%20bestanden/LokSoundV4NL.pdf
Niet iedere kop is een Hondekop

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #845 Gepost op: 17 June 2011, 08:40:40 »
@peter,

Ik had bij de eerste alles gedemonteerd. Toen met een wormentrekker van Piet Peetoom de kop iets 'naar voren' getrokken'. Bij de tweede niets gedemonteerd en met een klein schroevendraaiertje tussen wormhuis en kop iets wrikken.

Let op het is maar heel minimaal. Ik heb ze zo afgesteld, dat bij maximale uitslag van het draaistel, de pinnetjes ( horizontaal houden ) van de cardanas nog juist in de gleufjes van de kop blijven zitten. Trek hierbij het draaistel zoveel mogelijk naar voren, richting neus.
Dan bij rechtuit stand nog even checken of er nog een minieme speling voelbaar is. Dit doe je bij een vollediig naar achter ( richting motor ) geduwd draaistel, omdat ook de draaistel bevestiging een beetje langsspeling heeft.

Grtzz,

Karst

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #846 Gepost op: 17 June 2011, 11:29:54 »
Nog een vraag Karst,
Misschien raar, maar is het niet slimmer om de schroefjes van de moter iets los te draaien en deze heen en weer te schuiven. Die lijkt me immers makkelijker schuiven als een kardankop op een as.

Groet Peter,

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE-2
« Reactie #847 Gepost op: 17 June 2011, 11:30:53 »
Nou, dat is helemaal geen gek idee eigenlijk....

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-2
« Reactie #848 Gepost op: 17 June 2011, 11:34:03 »
Kun je idd ook doen ;)

Als je daarmee tenminste voldoende 'bereik' hebt.  :-\

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-2
« Reactie #849 Gepost op: 17 June 2011, 12:08:05 »
(even gebaseerd op de tekeningen van de Artitec site, ik moet de DE-2 nog aanschaffen)
Krijg je dan geen andere geluiden, aangezien de motor dan tov de bak kan 'rammelen' ? Bovendien zul je de schroeven dan moeten borgen met lijm oid tegen lostrillen...
De methode van Karst, aanpassen van de cardan, klinkt mij netter in de oren (maar is wel meer werk)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec DE-2
« Reactie #850 Gepost op: 17 June 2011, 12:35:41 »
Ik ga er stiekem vanuit dat de schroeven wel weer aangedraaid worden na het verschuiven van de motor :)

Gr. Remco.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #851 Gepost op: 17 June 2011, 13:36:40 »
Als ik de constructie van de motorbevestiging (foto 17) in de Artitec handleiding voor openmaken DE-2 bekijk, is het variëren van de plaats van de motor de enige manier waarop de speling per DE-2 kan verschillen. De kardankop is immers altijd een vast op de as geperst geheel. Bovendien schijft Karst dat het om 10'en van mm gaat.
De motor ligt vastgeschroefd op een ballastblok en dit blok ligt alleen klem tussen de bodem en het interieur.

Ik ga gewoon morgen proberen en doe even verslag van mijn bevindingen.

Groet Peter
« Laatst bewerkt op: 17 June 2011, 13:49:17 door Petertrein81 »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE-2
« Reactie #852 Gepost op: 17 June 2011, 14:35:01 »
De mijne is in ieder geval terug naar Artitec, die zeiden "bij twijfel door ons laten doen" dus aan dat verstandige advies heb ik me maar gehouden.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re:Artitec DE-2
« Reactie #853 Gepost op: 17 June 2011, 15:02:38 »
Vrijdagmiddag - vrije middag dus maar eens met mijn DE2 aan de slag. De motor bromt nogal. Ik heb gelezen dat de 4.0 decoders een eenvoudige methode hebben om deze op de motor af te stemmen. Kan artikel nergens op dit forum meer vinden. Wie kan mij helpen ?. Staat ( nog ) niet omschreven in de gebruiksaanwijzing van ESU.
O ja, koersborden moeten volgens mij de witte zijn!!
Coen.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #854 Gepost op: 17 June 2011, 15:07:47 »
De mijne is in ieder geval terug naar Artitec, die zeiden "bij twijfel door ons laten doen" dus aan dat verstandige advies heb ik me maar gehouden.
Das ook nog een idee, ik mis nog een L-sein ook namelijk.
Heb je dat via de winkelier geregeld of heb je contact met Artitec opgenomen?

Groet Peter,