Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:48:22
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 20:47:18
Schaal 0 baksteenplaat door Ronald Halma
Vandaag om 20:45:51
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Merlin674
Vandaag om 20:44:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sdz1976
Vandaag om 20:44:54
Eurospoor 2018 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:40:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nkob
Vandaag om 20:33:05
Small yard door Stedahult
Vandaag om 20:31:28
Heerwijk in H0 (Trambaan) door Tulpendaal
Vandaag om 20:29:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 20:18:32
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:50:16
Gezocht: info stopplaats seinen (blauw licht) door Menno
Vandaag om 19:36:03
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 19:16:59
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 19:16:02
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 19:10:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door Joshua
Vandaag om 19:08:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 19:02:48
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door DJV
Vandaag om 19:01:05
Hema by Lima door zuylen
Vandaag om 18:29:10
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 17:56:22
Piko Klauwkoppelingen, ervaringen gevraagd door meino
Vandaag om 16:58:51
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Josephes
Vandaag om 16:52:41
Rollenbank in Spoor-1 door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:47:40
Schrootbaan in spoor 1 door Daniels
Vandaag om 16:45:34
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)  (gelezen 115121 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #510 Gepost op: 12 juni 2017, 18:38:21 »
Hoi Sven,

Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Overigens was mijn gedachte dat men juist de draadjes van boven erin zullen doen.
Zowel aan de top en de zijkant bij de lichtbak zit een gat.

Op dit moment ben ik niet van plan het model aan te passen.
Je kent Shapeways, zodra het model geupdate word is de printed before flag weg, en ik ben bang dat ze hem weer rejecten dan   ::)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #511 Gepost op: 12 juni 2017, 22:58:58 »
Ziet er allemaal enorm gaaf uit!

TimoD

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #512 Gepost op: 13 juni 2017, 16:45:50 »
Hoi Marcel en Mitchell,

Wauw, die cijferbak! Zit er nog materiaal tussen de LED's en het geprinte sein of straalt dit vanzelf zo egaal door alle 'gaatjes'? En wat voor LED's zitten er in de cijferbak?

60 en 80 km/u is precies wat ik wil gaan uitbeelden namelijk. Ik denk dat er wel een manier is om dit aan te sturen, moet ik alleen even op gaan broeden. Eerst maar eens mooie cijfers uit die bak halen.

Met vriendelijke groet,
Timo

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #513 Gepost op: 13 juni 2017, 20:44:12 »
Hallo Timo,

Leuk om te horen dat een probeersel positieve reacties krijgt.

Er zit idd nog materiaal tussen de leds en de voorkant. Dit was een stuk half-transparant hightech polymeer. (=deksel van de aldi "pringels").

De warm-witte leds zijn 0805 leds, en de kleuren leds zijn 0603.

De voorzijde bestaat uit 2 lagen karton, waarvan de voorste alle gaten heeft van de cijferbak en de achterste alleen de gaten voor het het tal 8. Deze op elkaar plakken en daarna de gaten vullen met kristal klear.

Het probleem is echter dat er, bij mijn weten, geen treinbesturings programma's bestaan die de rijwegsimulaties hebben om de cijferbak aan te sturen. Ze kunnen wel een cijferbak aan sturen (aan/uit), maar niet een situatie simuleren van verschillende snelheidsbeperkingen met bijbehorende cijferbaksnelheden.
Zelfs koplopen kan dit niet, en Paul vertelde (bij navraag) toen gelijk dat hij dit ook niet ging maken.

mvg spock

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #514 Gepost op: 14 juni 2017, 09:04:46 »
Haha, zo te zien is er veel interesse in om een cijferbak werkend te krijgen.
Ben benieuwd naar de resultaten
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 14:39:22 door Mitchell »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #515 Gepost op: 14 juni 2017, 09:58:56 »
Nu rijd ik alleen via iTrain, dus mijn kennis van treinbesturingssoftware is beperkt. Doch, hierin iTrain kun je een sein aansturen via meerdere adressen. In theorie zou dat dan 1 adres voor hoofdsein + cijferbak1 zijn, 1 adres voor cijferbakmet ander getal zijn. Ik heb geen cijferbaksein, maar ga eens testen met LED combinaties of bovenstaande hypothese klopt. Dit duurt enkele dagenin werk enzo. Dus ik kom erop terug.
Mogelijk dat een van jullie ook iTrain heeft en dit eerder kan testen?

Groetjes,
Hoontje
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
  • Busje rijden...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #516 Gepost op: 22 juni 2017, 20:36:55 »
De seinen zijn erg mooi! Maar:



Ze zijn ook erg krom  :'(
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5005
  • ***
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #517 Gepost op: 22 juni 2017, 20:43:07 »
In heet water gooien? :-\
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
  • Busje rijden...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #518 Gepost op: 22 juni 2017, 20:47:49 »
Ja dat moet ik nog doen, is mijn eerste ervaring met 3D-geprint spul.

Lauw of echt heet water?
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2017, 20:50:08 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6106
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #519 Gepost op: 22 juni 2017, 23:32:21 »
De mijne zijn ook krom, helaas. Ook ik moet ze nog in warm water doen... en wel voor maandag.... oops.... morgen er een klusje bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #520 Gepost op: 23 juni 2017, 10:04:53 »
Aii, je zou ze inderdaad met warm water wat zachter kunnen maken en dan recht buigen.
Een andere optie is het in de oven leggen met een max temperatuur van 70 graden (daarboven gaat het smelten).

Als je hem uit het water/oven haalt kan je hem rechtbuigen.

Ik ga het wel even bij de productie afdeling melden

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #521 Gepost op: 23 juni 2017, 10:13:23 »
Misschien na het warm maken een pen er in om hem recht te forceren? (brei-pen van moeders of zo  ;D )

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #522 Gepost op: 23 juni 2017, 10:17:29 »
Dat is inderdaad volgens mij wel een hele goede tip ja!  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5005
  • ***
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #523 Gepost op: 23 juni 2017, 20:45:21 »
 ;D zal een borduur of stopnaald worden ;). Heet tapwater is normaal ca 65C.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Südharz-Eisenbahn
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #524 Gepost op: 24 juni 2017, 23:15:18 »
Kan/mag je deze kromme seinen niet terugsturen naar Shapeways als productiefout??