Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8377 keer)

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
grensoverschrijdend verkeer
« Gepost op: 05 February 2007, 19:55:40 »
Al een tijdje loop ik met een vraag rond
steeds vaker hoor je over grens oveschrijdend verkeer en  loc die op verschillende spanningen kunnen rijden
ik vraag mij dus af hoe werkt dit. hoe schakeld de loc  over naar een andere spanning.

met vriendelijke groet

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2007, 20:06:07 »
Ik weet niet hoe diepgravend het antwoord moet zijn. Maar hier alvast een beginnetje.
De moderne meerspanningslocs hebben een transformator aan boord met meerdere aftakkingen. Dat is voor de wisselspanningen, dus 15kV en 25kV. Daarachter zit dan een gelijkrichter die gelijkspanning maakt voor de voeding van de motoren. Maar daar zit dan vaak ook nog een wisselrichter achter die een spanning maakt van variabele spanning en frequentie die de motoren voedt.

Voor het omschakelpunt schakelt de machinist af, en laat de stroomafnemer zakken. Dan schakelt hij om naar het andere systeem. Bij wisselspanning betekent dat dat hij de juiste aftakking op de trafo kiest, bij gelijkspanning gaat de hele trafo buiten bedrijf en wordt de stroomafnemer direct met de gelijkspanningskant verbonden.
Voorbij het omschakelpunt gaat de stroomafnemer weer omhoog (dezelfde of een andere) en kan weer worden ingeschakeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2007, 21:46:03 »
Dus de trein rijd met een bepaalde snelheid door terwijl deze  handelingen verrichtworden.
Waarbij de stroom afname  op het moment van schakelen nul zal moeten zijn.
anders kan je niet schakelen.
zoals bij een brug zonder bovenlijding??

peter
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2007, 22:03:47 »
Klopt helemaal. Dit gebeurd bij een zogenaamde sluis. Borden langs de baan geven aan dat de stroomafnemer neer moet worden gelaten. Ruim voorbij de sluis staat weer een bord dat de stroomafnemer weer mag worden op gezet. Tussen Roosendaal en Essen (B) zit de sluis net buiten Roosendaal. Er wordt dus een paar kilometer op nederlands gebied onder de 3000v gelijkspanning gereden.

Tussen Maastricht en Vise heb je ook een sluis. Net na Maastricht. Dus vanaf Maastricht rijdt men al onder de 3000v gelijkspanning. Dus ook station Eijsden valt hieronder.

Rond Venlo gaat het iets anders. Afhankelijk van rijweginstelling staat er Nederlandse of Duitse spanning op de bovenleiding.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn er geen spannignsluisen tussen Nederland en Duitsland.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2007, 22:13:21 »
Rijdende transitie kan voorkomen (en komt ook steeds vaker voor, niet alleen grensoverschrijdend maar ook binnenlands: denk aan HSL's en Betuweroutes) maar grensstations waar het een en ander bij stilstand gebeurt zijn ook legio te vinden. Daar zijn dan weer twee oplossingen denkbaar: ofwel is de bovenleiding omschakelbaar van de ene op de andere spanning, ofwel is de bovenleiding in twee secties verdeeld en heb je een beetje hetzelfde effect als met de sluis op de vrije baan. Een derde optie, de geheel andere spanning in het stationsareaal, is zeldzamer (ik ken er maar eentje en dat is Ventimiglia) en bijna altijd onpraktisch (in Vtm dus toevallig net niet ;D)
Overigens is lang niet alle internationale verkeer voorzien van meerspanningsmaterieel, vaak moet er nog 'ouderwets' van loc gewisseld worden aan de grens.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2007, 22:15:05 door Wesley »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2007, 22:42:35 »
Rond Venlo gaat het iets anders. Afhankelijk van rijweginstelling staat er Nederlandse of Duitse spanning op de bovenleiding.
Uhm ja maar dat antwoord is niet volledig; Venlo heeft omschakelbare sporen maar dat zijn alleen de reizigerssporen. De Cargo sporen hebben in het midden een sluis liggen de zuidelijk helft is 15kv wisselstroom en de noordelijk helft is 1,5kv gelijkstroom. Locs komen hier binnen rijden met de stroomafnemers naar beneden omdat ze normaal pas onder de vreemde spanning tot stilstand komen. Een dieselloc moet de locs dan terug brengen naar de eigen spanning. Dit was vroeger ook de werk wijze op de reizigers sporen toen die nog niet omschakelbaar waren.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2007, 23:15:16 »
Een derde optie, de geheel andere spanning in het stationsareaal, is zeldzamer (ik ken er maar eentje en dat is Ventimiglia) en bijna altijd onpraktisch (in Vtm dus toevallig net niet ;D)

Kun je hier wat meer over vertellen, of een link doorgeven waar het één en ander in een voor mij begrijpelijke taal wordt uitgelegd?

Bijvoorbeeld, waarom heet die plaats Twintigmijl? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2007, 23:32:19 »
Waarom Twintigmijl, dat weet ik ook niet... ze noemen het vaak XXmiglia ;D. Het is het grensstation van de Ligurische kustlijn, aan de Frans-Italiaanse grens aan zee dus (de Fransen spreken van 'Vintimille'). Zoals men wellicht weet kent men in Frankrijk twee systemen: er is een 1500 V-gebied en een (wat meer versplinterd) 25 kV-gebied. Het gevolg is dat er in Frankrijk ook veel bicourante locs te vinden zijn.

De lijn Nice - Ventimiglia valt onder het 25 kV-gebied. Nu is de Italiaanse spanning al flink wat jaren 3000 V gelijkstroom, dus wat heeft men (logischerwijs) gedaan? Men heeft het emplacement voorzien van 1500 V gelijkstroom. Op die manier kunnen de bicourante SNCF-locs gewoon op de 1500 V-stand rondrijden, en  de FS-locs op half vermogen (à la Roosendaal-Essen, zal ik maar zeggen). Een echte uitzondering dus in de wereld van de grensstations, en zoals ik al zei: deze optie is alleen onder heel specifieke omstandigheden praktisch ;).

Overigens: Ventimiglia behoorde vroeger tot het "draaistroomgebied" van de FS. Dat gaf toen geen problemen omdat de Franse lijn toch nog niet geëlektrificeerd was ;D. Sinds 1967 is Ventimiglia niet meer voorzien van draaistroombovenleiding, sinds 1969 kunnen er Franse elocs komen.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2007, 23:43:13 »
Hoi,

Bij de NMBS locserie 25.5 wordt na het passeren van de sluis  en het omzetten van een schakelaar, de mogelijkheid om bepaalde schakelingen in het tractiecircuit te maken beperkt. Dit om geen te hoge spanning op de tractiemotoren te krijgen.
B.v. alleen serie en serie-paralel of serie-paralel en paralel.

mvg, Dolf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2007, 23:45:18 »
Tussen Roosendaal en Essen (B) zit de sluis net buiten Roosendaal.

Intussen ligt die sluis in de bebouwde kom van Roosendaal. De sluis is niet verplaatst, maar ze hebben er een woonwijk omheen gedrapeerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2007, 18:25:11 »
allen dank voor deze uitleg het is mij een stuk duidelijker geworden hoe het in zijn werk gaat.

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2007, 19:19:58 »
Hoihoi

In Emmerich heb je net als in Venlo bovenleiding die omschakelbaar is. Maar de ICE maakt hier geen gebruik van, die rold meestal spanningsloos door het station.

Bij Grensstation Dommodossola (Italië) zijn de sporen echt verdeeld met hun spanning. Gescheiden door een altijd spannings loze stukje draad. Een als ik het daar goed bekeken heb, daan schakeld de lok zelf de stroom af als hij het 3000 Volt gedeelte berijkt. (Dit weet ik niet helemaal zeker, misschien een vraagje voor Lokführer Bas)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2007, 19:28:28 »
gewoon op de 1500 V-stand rondrijden, en  de FS-locs op half vermogen

Hoe gaat dat dan? Normaal als de spanning halveert, blijft één kwart van het vermogen over.  Is dat bij electromotoren anders? Jaap

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2007, 19:45:23 »
Hoi Jaap

Ik weet niet of je het tegen mij had. CH loks rijden op 15 Kv, It loks doen dat op 3 Kv. Klopt je verhaal helaas niet meer denk ik.

Maar iedergevaal bedankt voor de uitleg.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2007, 19:56:43 »
Hoe zit dat eigenlijk precies met de overgang van Betuweroute en de HSL naar de normale spoorlijnen?

Als ik met de trein naar den Bosch ga zie ik al die lussen en weet ik veel wat nog meer.

Ik heb eens goed op de bovenleiding gelet,  ik zie alleen nergens een onderbreking o.i.d. Halverwege staat er wel een 'dubbel' portaal zegmaar. Maar meer verschil zie ik zo snel niet. (Ohw en de seinen zijn ook anders?)

Felix