Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:26:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025
door
Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje
door
V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
11 September 2025, 16:44:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Helling van Spyke
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Helling van Spyke (gelezen 2584 keer)
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Helling van Spyke
«
Gepost op:
03 February 2007, 12:15:08 »
Naar aanleiding van foto's van de baan van
Spyke
Hoi Spyke
Ik heb even op je site lopen rondneuzen. Je baan ziet er leuk uit. Ik heb alleen een vraagje over je berghelling? Is die nou zo stijl als het lijkt op de foto, of lijkt het maar zo?
Groeten Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2007, 07:42:56 door Peter van der Leek. Reden: Nieuw topic gemaakt
»
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
spyke1961
Offline
Berichten: 15
Helling van Spyke
«
Reactie #1 Gepost op:
03 February 2007, 12:33:58 »
Valt mee de helling is 19 cm over een lengte van 1.50 en als hij straks klaar is heefd hij nog aanloop dus zit wel goed (hoop ik)
en bedankt voor je reaktie
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Helling van Spyke
«
Reactie #2 Gepost op:
03 February 2007, 12:42:47 »
Om tegenvallers en teleurstellingen te voorkomen; 19 cm in 1,5 m stijgen is 12,7%. Op mijn trambaantje hanteer ik maximaal 7% en dat trekken de meeste modellen nét. Bij treinbanen wordt over het algemeen 3% als maximum aangehouden, anders komt een loc met rijtuigen of wagons, of een treinstel niet goed omhoog.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Helling van Spyke
«
Reactie #3 Gepost op:
03 February 2007, 17:15:19 »
Hoi Spike
Ik weet niet of het te laat is. Ik denk als je het niet veranderd dat je enorme spijt gaat krijgen. Ik zou als ik jou was je brug laten zakken en het landschap bij het landhoofd naar beneden laten afbuigen. Het hoefd niet, het is een tip
Succes
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
RJ
Offline
Berichten: 778
Helling van Spyke
«
Reactie #4 Gepost op:
04 February 2007, 00:43:28 »
Het valt mee... toen dacht ik: mooi hij heeft maximaal 3 % aangehouden.
Toen zag ik die waardes en schrok ik nogal! Als een modeltrein dit al aankan, dan slijt het aandrijfmechanisme wel erg snel. Geen aanrader dus.
Leuk dat de lantaarnpaaltjes goed bevallen!
P.s. Rare IRM heb je hoor ( je avatar) .
Gelogd
spyke1961
Offline
Berichten: 15
Helling van Spyke
«
Reactie #5 Gepost op:
04 February 2007, 20:32:37 »
heb het nog ff nagemeten de preciese meting is 1.75 voorste spoor en achterste spoor is 1.90 cm dus niet de 1.50
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Helling van Spyke
«
Reactie #6 Gepost op:
04 February 2007, 20:39:44 »
19 cm over 1.90 is nog steeds 10%. Ik denk niet dat je daar veel lol aan zal beleven...
Gelogd
Reinier
Railhopper
Offline
Berichten: 2366
Helling van Spyke
«
Reactie #7 Gepost op:
04 February 2007, 21:21:24 »
Zoals marc tramt al aan geeft mag je per meter 3a 4% stijgen.
ik heb toen 8% gehanteerd maar de heeft op tenduur me wel een lok gekost heleaas. ik hanteer nu inderdaad 3% en het loop als een trein.
als ik jou was zou ik dit ook gaan doen want het kan je treinen behouden, ook al kunnen ze een aanlopje gebruiken doe dit want het kan je een moter gaan kosten
Railhopper
Gelogd
NS1124
Offline
Berichten: 205
Re: Helling van Spyke
«
Reactie #8 Gepost op:
05 February 2007, 10:29:12 »
Een oude fleischmann railbus over een helling van 35 %
Dat kan alleen bij de modelbaan van nienoord
de andere helling is 3 meter met een stijging van 10 cm.
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1146
ÖBB in 1:160
Re: Helling van Spyke
«
Reactie #9 Gepost op:
05 February 2007, 22:01:07 »
Op mijn baan hanteer ik een maximum van 2,5%. Op enkele punten komt het een tikkie hoger uit. Tot nu toe trekken al mijn treinen het met een groot gemakt.
Op mijn oude baan had ik ook stevige hellingen erin zitten (ruim 8%) en daar kwam ik alleen op met 1 of hooguit 2 wagons (zonder gewicht).
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2876
Re: Helling van Spyke
«
Reactie #10 Gepost op:
05 February 2007, 22:16:38 »
Tja net die foto's eens bekeken
en ik schrok wel van die helling en die steile hellingen zijn af te raden. Ik sluit me deels bij de rest aan, gebruik standaard hellingen tot de al aangeven 3 misschien 4%. Als je er bewust voor kiest kan je nog wel voor een steilere zijlijn gaan maar dan moet je wel de zelfde maatregelen als in het echt nemen
. En locs/treinstellen kopen daarvoor van merken met een goede sterke aandrijflijn en uiteraard van types die in het echt op zo'n lijn ingezet worden
.
Groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
WillemNS
Gast
Re: Helling van Spyke
«
Reactie #11 Gepost op:
06 February 2007, 13:50:58 »
10 procent is echt teveel.
Ik moet net als spyke 20 centimeter omlaag, alleen doe ik er wel mooi 6 meter over!
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3486
Re: Helling van Spyke
«
Reactie #12 Gepost op:
06 February 2007, 15:20:53 »
Och, als Skype met zijn treinen over die helling kan rijden is het toch goed?
Het is wel leuk om flauwe hellingen te hebben zodat je met langere treinen kunt rijden, maar als je vervolgens maar 2 wagens achter je lok kunt hangen omdat je perron te kort is schiet je er nog niets mee op.
Als uiteindelijk blijkt dat de gekozen helling te steil is kun je hem altijd vervangen door een flauwere helling, en valt dit onder het kopje "beginnersfouten". Zolang de treinen rijden zoals je wilt zou ik er niets aan doen.
Ik heb ook een baan gehad met een helling van meer dan 3%. Mijn rangeerlok kon met 3 wagens naar de goederenaansluiting en trok dat ook de helling op. Meer wagens kon ik toch niet kwijt. Veel lol aan gehad en nog steeds blij dat ik me niet in allerlei bochten heb gewrongen die 3% te halen!
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Helling van Spyke