Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Helling van Spyke  (gelezen 2387 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Helling van Spyke
« Gepost op: 03 februari 2007, 12:15:08 »
Naar aanleiding van foto's van de baan van Spyke


Hoi Spyke

Ik heb even op je site lopen rondneuzen. Je baan ziet er leuk uit. Ik heb alleen een vraagje over je berghelling? Is die nou zo stijl als het lijkt op de foto, of lijkt het maar zo?

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 07:42:56 door Peter van der Leek. Reden: Nieuw topic gemaakt »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

spyke1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Helling van Spyke
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2007, 12:33:58 »
Valt mee de helling is 19 cm over een lengte van 1.50  en als hij straks klaar is heefd hij nog aanloop dus zit wel goed (hoop ik) ::)
en bedankt voor je reaktie

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Helling van Spyke
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2007, 12:42:47 »
Om tegenvallers en teleurstellingen te voorkomen; 19 cm in 1,5 m stijgen is 12,7%. Op mijn trambaantje hanteer ik maximaal 7% en dat trekken de meeste modellen nét. Bij treinbanen wordt over het algemeen 3% als maximum aangehouden, anders komt een loc met rijtuigen of wagons, of een treinstel niet goed omhoog.
No dress rehearsel, this is our life.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Helling van Spyke
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2007, 17:15:19 »
Hoi Spike

Ik weet niet of het te laat is. Ik denk als je het niet veranderd dat je enorme spijt gaat krijgen. Ik zou als ik jou was je brug laten zakken en het landschap bij het landhoofd naar beneden laten afbuigen. Het hoefd niet, het is een tip :)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Helling van Spyke
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2007, 00:43:28 »
Het valt mee... toen dacht ik: mooi hij heeft maximaal 3 % aangehouden.
Toen zag ik die waardes en schrok ik nogal! Als een modeltrein dit al aankan, dan slijt het aandrijfmechanisme wel erg snel. Geen aanrader dus.
Leuk dat de lantaarnpaaltjes goed bevallen!

P.s. Rare IRM heb je hoor ( je avatar) .

spyke1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Helling van Spyke
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2007, 20:32:37 »
heb het nog ff nagemeten de preciese meting is 1.75 voorste spoor en achterste spoor is 1.90 cm  dus niet de 1.50 ::)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Helling van Spyke
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2007, 20:39:44 »
19 cm over 1.90 is nog steeds 10%. Ik denk niet dat je daar veel lol aan zal beleven...
Reinier

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Helling van Spyke
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2007, 21:21:24 »


Zoals marc tramt al aan geeft mag je per meter 3a 4% stijgen.
ik heb toen 8% gehanteerd maar de heeft op tenduur me wel een lok gekost heleaas. ik hanteer nu inderdaad 3% en het loop als een trein.
als ik jou was zou ik dit ook gaan doen want het kan je treinen behouden, ook al kunnen ze een aanlopje gebruiken doe dit want het kan je een moter gaan kosten

Railhopper
 

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Helling van Spyke
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2007, 10:29:12 »
Een oude fleischmann railbus over een helling van 35 %  ;D
Dat kan alleen bij de modelbaan van nienoord  8)

de andere helling is 3 meter met een stijging van 10 cm.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Helling van Spyke
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2007, 22:01:07 »
Op mijn baan hanteer ik een maximum van 2,5%. Op enkele punten komt het een tikkie hoger uit. Tot nu toe trekken al mijn treinen het met een groot gemakt.

Op mijn oude baan had ik ook stevige hellingen erin zitten (ruim 8%) en daar kwam ik alleen op met 1 of hooguit 2 wagons (zonder gewicht).
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Helling van Spyke
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2007, 22:16:38 »
Tja net die foto's eens bekeken :o :o :o :o en ik schrok wel van die helling en die steile hellingen zijn af te raden. Ik sluit me deels bij de rest aan, gebruik standaard hellingen tot de al aangeven 3 misschien 4%. Als je er bewust voor kiest kan je nog wel voor een steilere zijlijn gaan maar dan moet je wel de zelfde maatregelen als in het echt nemen ;). En locs/treinstellen kopen daarvoor van merken met een goede sterke aandrijflijn en uiteraard van types die in het echt op zo'n lijn ingezet worden ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

WillemNS

  • Gast
Re: Helling van Spyke
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2007, 13:50:58 »
10 procent is echt teveel.
Ik moet net als spyke 20 centimeter omlaag, alleen doe ik er wel mooi 6 meter over!


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Helling van Spyke
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2007, 15:20:53 »
Och, als Skype met zijn treinen over die helling kan rijden is het toch goed?

Het is wel leuk om flauwe hellingen te hebben zodat je met langere treinen kunt rijden, maar als je vervolgens maar 2 wagens achter je lok kunt hangen omdat je perron te kort is schiet je er nog niets mee op.

Als uiteindelijk blijkt dat de gekozen helling te steil is kun je hem altijd vervangen door een flauwere helling, en valt dit onder het kopje "beginnersfouten". Zolang de treinen rijden zoals je wilt zou ik er niets aan doen.

Ik heb ook een baan gehad met een helling van meer dan 3%. Mijn rangeerlok kon met 3 wagens naar de goederenaansluiting en trok dat ook de helling op. Meer wagens kon ik toch niet kwijt. Veel lol aan gehad en nog steeds blij dat ik me niet in allerlei bochten heb gewrongen die 3% te halen!


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl