Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:38:31
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: Rechte keerlus  (gelezen 5384 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2011, 13:32:38 »
De metalen wielen van de wagons zullen kortsluiting veroorzaken als ze over de grens van omgepoolde secties rijden. Daarom moet de gehele trein in de middelste sectie van een "keerlus" module passen.

Ik schrijf "keerlus" omdat het in de volksmond zo heet en ik ook niet direct een beter woord heb. We hebben in dit draadje de misverstanden die daar het gevolg van zijn al gemerkt. Zo'n "keerlus" module is een module die kortsluiting voorkomt door automatische ompoling van secties op de baan, daar waar anders stukken rail met tegenovergestelde polariteit elkaar ontmoeten.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 13:35:16 door Gerard Wassink »

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2011, 13:44:36 »
ja tuurlijk idd, had ik zelf ook kunnen bedenken.. ga eens kijken of ik het in mijn baanplan kwijt kan. bedankt voor de tip

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Rechte keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2011, 14:12:19 »
Even ter verduidelijking wat Gerard al schreef:



Dat is een oud episteltje van mij toen ik nog deelnam aan de HCCM in Houten. Ik schat al vlug zo'n 15 jaar oud, waar blijft de tijd  :'( 

Marius.

Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2011, 15:48:39 »
Hey Marius,

Ik weet niet zeker of ik jouw onderste plaatje snap. In de handleiding bij de LDT KSM module is de "keerlus" schakeling vormgegeven met drie secties, zonder "normale baan" er tussen.

Of bedoel jij met "keerlus sectie" de gehele keerlus oplossing?

Bij de KDT LSM wordt dat middelste stuk namelijk ook omgepoold.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Rechte keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2011, 16:19:38 »
Hoi Gerard,

Wat ik met het onderste plaatje (toendertijd) probeerde uitteleggen is dat je geen 2  'keer'lussen direct aan elkaar mag koppelen. In de tijd dat ik dit episteltje schreef waren er nog geen geavanceerde 'keer'lus modules zoals nu met in- en uitrij secties. Dus zoek het niet te ver, lees het simpel.

Marius.
Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2011, 17:51:03 »
Ik begrijp nu wat je bedoelt.  ;D

Er lopen erg veel termen door elkaar op dit gebied, vandaar mijn vragen...

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Rechte keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 14 January 2011, 13:42:26 »
Om de vraag maar gewoon met ingetekende keerlus modules te beantwoorden:
Er worden twee keerlus modules geplaatst (Zie tekening).

Groen: Sectie A
Zwart: Sectie B
Rood Sectie C
Blauw Sectie D
Geel: Sectie E
Hiermee kan je trein ongestoord rondrijden.
Voor de polariteit van je emplacement geldt, dat daar gewoon heen en weer gereden kan worden. Dus rechter rail is 'plus' en linker rail is 'min'.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.