Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: Lengte bezetmelder  (gelezen 8388 keer)

Anne W

  • Gast
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2011, 22:36:06 »
Beste Karst,

Dus het is altijd 180uS, de centrale vraagt de meldingen op, hoe vaak doet een centrale dat dan en hoe vaak vraagt een programma bij de centrale naar de wijzigingen (alles bij een (ouderwets?) S88 systeem)?

Deze vragen zijn nog steeds van toepassing op "wat is de invloed van een eventuele meet/verwerkings vertraging op een ijksnelheden?"

Ronald, een gewoon S88 systeem dus.

Groet, Anne W


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2011, 23:04:38 »
Geen idee Anne,

Aangezien er geen 'Algemene Centrale' is, zal iedere implementatie anders zijn.

Grtzz,

Karst

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #32 Gepost op: 11 January 2011, 08:44:55 »
Okay, en nu de relatie terug naar het onderwerp, namelijk de lengte van een bezetmelder:

Laten we zeggen dat de maximale treinsnelheid op je baan 200kmh = 200.000 mtr /h is.

Schaalsnelheid is dan 200.000 / 87 = 2298,85 mtr/h = 0,6386 mtr / sec

Maximaal dus bijna 64 cm / sec.

Laten we nu uitgaan van het door Karst gemelde "worst-case" scenario van 10 uitvragingen per seconde, dan moet - om de melder niet te missen - deze dus minstens 6,4 cm lang zijn. 12,8 cm als je spookmeldingen wilt uitsluiten door hem twee keer te laten melden.

Als de maximum snelheid op je baan lager is, kan de melder korter.

In formule-vorm:
- max.snelheid = Vmax (in kmh)
- melderlengte - Lmeld

Lmeld = Vmax x 1000 / 87 / 3600 / 10

Neem Lmeld x 2 bij spookmelding detectie.

Gerard

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #33 Gepost op: 11 January 2011, 09:36:35 »
Beste Gerard,

Een normale S88 decoder kan nooit een bezetmelding missen door het langzaam uitvragen van de centrale. Zodra er op de decoder een bezetmelding terechtkomt, houdt hij die vast in een 4044 latch tot de decoder wordt uitgevraagd. Dus zelfs als de centrale maar 1 x per uur de decoder uitvraagt, komt die bezetmelding nog binnen. Natuurlijk neemt de onnauwkeurigheid van de besturing wel toe als de bezetmelders minder vaak worden uitgelezen. In de praktijk is dat allemaal niet zo heel kritisch. Kortom, een bezetmelder hoeft geen minimale lengte te hebben om een bezetmelding te registeren. Daarom kun je ook met hele korte bezetmelders, reedcontacten, e.d. werken als je dat zou willen.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #34 Gepost op: 11 January 2011, 09:49:21 »
Huib,

Als dat zo is, waarom wordt die hele discussie dan hier gevoerd in een draadje met een vraag over de bezetmelder lengte?

Ik denk dat die relatie er wel degelijk is. De timing tabel in antwoord #21 gaat wel degelijk over een S88 volgens mij. Daar wordt in mijn antwoord aan gerefereerd. Samen met de worst case aannames ben je met de genoemde formule voor de lengte in elk geval veilig.

En waarschijnlijk is het in 90% van de gevallen, waarin er veel minder melders zijn en de uitvraging door de S88 dus vele malen sneller gaat, veel te lang en kun je met kortere melders toe.

Het is een academische kwestie, maar ik vond dat die moest worden teruggevoerd naar de oorspronkelijke vraag.

Gerard

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #35 Gepost op: 11 January 2011, 09:55:17 »
Beste Gerard,

Het is toch echt zo. Kijk maar op de link naar de beschrijving van S88 op de site van Sven Brandt. Het staat letterlijk in de eerste alinea.

In het timing diagram dat Karst plaatste, is het goed te volgen:
- PS is het laadsignaal van de latch naar het schuifregister. De bewaarde bezetmeldingen worden nu ingeladen om door te geven aan de centrale
- Reset reset de latches zodat ze nieuwe bezetmeldingen kunnen vasthouden; de oude staan nu immers in het schuifregister
- Vervolgens wordt het schuifregister met de klokpuls leeggetrokken

Los van deze kwestie kan een zeer korte bezetmelder minder goed detecteren dan een langere, bijvoorbeeld door vieze rails.

groeten,

Huib
« Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 10:02:19 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2011, 10:00:25 »
Zucht... ???

Okay, waarschijnlijk weet je er meer van dan ik. Zelf gebruik ik geen S88's, maar de interupt gestuurde Loconet bezetmelders van Uhl*.

Gerard

PS: Loconet FTW

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2011, 10:46:55 »
Gerard, als we jouw voorbeeld even blijven volgen, nl. een treinsnelheid van 64 cm per seconde.
Zoals Huib stelde, wordt deze melding direct in de s88 opgeslagen, maar nog niet opgevraagd. Stel dat de opvraag net daarvoor geweest is, dan duurt het nog 0,1 sec. voor de volgende opvraag (worst case). Dus op het moment dat de centrale de melding krijgt is de trein 6,4 cm verder gekomen.
Bij de volgende melder wordt de melding weer direct opgeslagen, maar daar volgt de opvraag direct na de melding. De centrale krijgt die melding dus "direct", afgezien van de normale systeemvertragingen.

De tijd die de centrale meet tussen eerste en tweede melding is dan 0,1 sec korter dan de werkelijke tijd. Hoe erg dat is hangt af van de totale afstand, resp tijd tussen de meldpunten. Stel dat die afstand 2 meter is, dan doet de trein daar 3,1 sec. over. De centrale meet 0,1 sec minder,  dat is dus een fout van ruim 3%. Lijkt me niet onoverkomelijk, zeker als je in aanmerking neemt dat de meeste treinen langzamer rijden dan de genoemde 200 km/h.
In het algemeen kan je stellen: hoe langzamer de trein rijdt, hoe nauwkeuriger de meting is, en ook: hoe langer het meettraject, hoe nauwkeuriger de meting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

  • Gast
Re:Lengte bezetmelder
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2011, 17:30:07 »
Lengte is dus niet zo belangrijk, er is dus wel een invloed op de "ijkingen", daar zit dus een maximale foutmarge in, daarom is het zo interessant om te weten wat de opvraagfrequentie is van de centrale en hoe snel de data verwerkt worden, maar het is onbekend begrijp ik.

Het is net als met zeer grote dieselmotoren, eerst heb je de inspuitvertraging door de noodzakelijke hoge drukopbouw en daarna de ontbrandingsvertraging, als je met die feiten geen rekening houdt loopt de diesel niet op het meeste efficiënte rendement.

Groet, Anne W